600 procent plus. Cena lithia raketově roste. Problém pro klimatické cíle

10. 07. 202207:45
600 procent plus. Cena lithia raketově roste. Problém pro klimatické cíle
foto: Pixabay.com/Nabíjení elektromobilu

Radost z vyšší poptávky po elektromobilech, naděje na snížení emisí střídá opatrnost. Cena lithia, které se využívá do baterií, ale rapidně roste. Od začátku roku se jedná o 600 procentní nárůst. Na řadu tak přišly obavy.

Jen v loňském roce podle agentury Bloomberg vzrostly náklady na lithium o zhruba 280 procent. Nyní se bavíme o 600 procentním nárůstů cen od začátku roku. V lednu se tuna lithia pořizovala za 10 tisíc dolarů, v červnu to bylo 62 tisíc dolarů. Rekord byl během dubna, to se cena pohybovala okolo 75 tisíc dolarů za tunu.

Zvyšující se cena je celosvětovým problémem a dopady budou muset řešit všichni od Číny až po Ameriku. 

Cena lithia roste s tím, jak se zvyšuje poptávka po elektromobilech. V loňském roce se jejich prodej zdvojnásobil na 6,3 milionů kusů. V roce 2037 by pak mohl dosáhnout 26,7 milionů kusů. To je velmi dobrá zpráva pro ty, kteří se snaží snižovat emise výfukových plynů v dopravě. Nicméně právě ceny lithia ohrožují konkurenceschopnost elektromobilů na trhu. A reálně tak hrozí, že nebude možné plnit klimatické cíle. Podle Aljazeera například Tesla zvedla ceny od loňského roku o 20 procent. I v tomto případě totiž platí zákon nabídky a poptávky. Pokud ceny vozů na elektřinu budou příliš vysoké, své kupce prostě nenajdou a snahy o potlačení emisí z dopravy zůstanou na papíře, pokud tedy ovšem státy nepřistoupí k masivní podpoře. 

Zdroj: canarymedia.com

Nerostou však pouze ceny lithia, ale i dalších kovů jako je kobalt a nikl. I v těchto případech se bavíme o desítky procent vyšších cenách. 

Tématu se v dubnu věnoval mimo jiné časopis Forbes, který připomněl, že je třeba brát v úvahu také to, kolik se reálně spotřebuje daného prvku na výrobu baterie. „Celkově však většina minerálů, které tvoří asi polovinu ceny lithium-iontových baterií, stoupla v ceně, což by teoreticky mohlo znamenat až ztrojnásobení ceny za kWh baterií do elektromobilu. I když však došlo k určitému nárůstu nákladů na elektromobily, například s tím, jak Tesla zvýšila ceny britského Modelu 3, nedošlo k výrazné inflaci ze strany jiných výrobců, kromě toho z nedostatku čipů. Pokud by cena balíčku v roce 2021 byla 132 dolarů za kWh, dokonce i 100kWh monstrózní baterie v nejmodernějších luxusních vozech by měly stát jen kolem 13 000 dolarů.”

Problémem v případě lithia je často samotná těžba, trvá totiž poměrně dlouhou dobu, než se otevře nový důl (3-7 let) a při těžbě se do vod v okolí uvolňuje mangan, borax a draslík. 

Každopádně do roku 2030 se podle předpokladů bude muset těžba lithia zčtyřnásobit. Ačkoli se aktuálně chystají nové doly v západní Austrálii, jinde se objevují problémy. Lidé doly odmítají. V Kongu jsou doly spojeny s dětskou prací, v Argentině zase Amnesty International zdokumentovala porušování lidských práv domorodců ze strany těžařů. Bolívie omezuje zahraniční investice a Mexiko své zdroje znárodnilo. 

Lithium se však nepoužívá pouze při výrobě elektromobilů, ale také do elektroniky, lékařských přístrojů, velkokapacitních baterií pro ukládání energie.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných