foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Konec ledna na Sněžce
REPORTÁŽ: Na konci ledna platila v Krkonoších výstraha před zledovatělým terénem na hřebenech. I tato situace nakonec vedla k tragédii, jež stála život dvou polských turistů.
Jeden z nich podle zprávy horských záchranářů, kterou zaslali naší redakci, sklouzl z vrcholu a zastavil se 250 metrů pod Jubilejní cestou. Tělo druhého turisty záchranáři objevili až na dně údolí.
PrahaIN.cz na místo zavítala o několik dnů předtím.
Foukal sice silný vítr, ale obloha byla bez jediného mráčku. Sněžka, kam jsme se dopravili lanovkou, působila jako namalovaná. Pár dětí dokonce na místě postavilo miniaturního sněhuláka. Podstatně horší to bylo s občerstvením. Hned několik turistů nám řeklo, abychom ani nenavštěvovali tamní bistro. Je prý špatné, porce jsou malé, studené a všechno je prý moc drahé.
Podobné výtky ale nejsou ničím výjimečným.
Nakonec jsme skončili na čaji na poštovně. Fronta byla ucházející a teplý nápoj nás alespoň na chvíli zahřál. Venku bylo citelně pod nulou.
Konec ledna na Sněžce. Foto: PrahaIN.cz
Slabé hodnocení
Po návratu do Prahy jsme se ještě jednou vrátili ke zmíněné restauraci. Jmenuje se Bistro Sněžka a celkové hodnocení na Googlu činí 3,4/5. A to je málo. Také lidé, kteří se odhodlali publikovat své názory, popisovali podobné obrazy, o jakých jsme slyšeli na vrcholu naší nejvyšší hory.
„Očekával jsem vysoké ceny a byl jsem na ně připravený. Člověk přeci jen nejezdí na Sněžku každý den, tak vyšší ceny překousne. Vzhledem k tomu, kolik vše stálo, bych ale čekal, že to bude alespoň dobré občerstvení. Vše bylo ale podprůměrné, a tak jsme byli zklamáni,“ uvedl jeden z nich. „Drahé, klasika. Ale teda když už tady je malinovka, tak by bylo fajn, aby to mělo alespoň nějaké bublinky za ty prachy,“ doplnil další.
„Ceny šílené, obsluha příšerná,“ zmínila vloni v zimě Barbora V. „Moc turistů, drahé a hnusné záchody, špatně architektonicky řešená budova, ceny jsou nelidské,“ dodal v tomtéž období jiný recenzent. V desítkách dalších hodnocení se o bistru hovoří jako o ostudě Krkonoš nebo o nejhorším zážitku.
Jsou ale i jiné postoje, které naopak chválí obsluhu i pokrmy.
Poštovna. Foto: PrahaIN.cz
Kiosek i další služby
Několik hostů také uvedlo, že je to chyba Pece pod Sněžkou. Město prý bistro provozuje. Tak to ale není. „O recenzích ani kritice, o které píšete, nevíme. Bistro Sněžka provozuje firma Eventrend,“ řekla redakci starostka Pece pod Sněžkou Ilona Karlíková (BEZ PP).
Aby firma Eventrend Prague nadále provozovala hostinské služby, se podle usnesení zastupitelstva, které jsme dohledali, vyslovilo šest místních politiků ze šesti.
Firma má původní smlouvu z roku 2016 pro hostinské služby v horní a dolní stanici lanové dráhy na Sněžku.
„Naše město nemá povinnost zveřejňovat smlouvy. Ohledně hodnocení služby: nikdy jsem neviděla nic, co bych měla kritizovat a následně řešit s nájemcem,“ dodala starostka k dotazu na spokojenost a k výši nájemní smlouvy.
Úžasný pohled. Foto: PrahaIN.cz
Proti provozu se nevymezila ani správa KRNAP. Smlouva (celé znění ZDE) o pronájmu plochy o výměře čtrnácti metrů čtverečních (pro kiosek v obci Pec pod Sněžkou) je platná až do 31. prosince 2028. Roční nájemné se stanovuje dohodou ve výši pět tisíc korun.
KRNAP vysvětluje:
„Dle dotazované smlouvy se jedná o nájemné stanovené v roce 2021, tedy 5.000 korun za 14 metrů čtverečních = 357 korun/metr, což je 2,38 násobek minimálního nájemného.
K tomu je nutné vzít v úvahu fakt, že dle účelu nájmu je to kiosek - zmrzlinový stánek a jeho využití je v klimatických horských podmínkách Pece pod Sněžkou do značné míry omezeno jen na část roku.
Dále uvádím, že ve smlouvě je inflační doložka a nájemné za rok 2022 činilo 5.974 korun a letos to bude 6.613 korun. S uvedeným nájemcem jsme dosud neměli problémy.“
zdroj: Radek Drahný, tiskový mluvčí, vedoucí oddělení styku s veřejností, Správa Krkonošského národního parku
|
„Lidé nadávají, ale myslím, že si neumí představit, jak náročné je to po všech stranách. Od personálu po stabilní kvalitu, nic bych jim nevyčítal,“ řekl naší redakci pod podmínkou zachování anonymity jeden ze zastupitelů města.
Prostřednictvím starostky se nám ozval také jednatel zmíněné firmy Karel Ziegler. Řekl, že rád odpoví na všechny dotazy. Posléze ale doplnil, že téma je nesnadné a široké na to, aby jej popsal písemně a navrhl osobní setkání.
Jeho pohled na podnikání na vrcholu naší nejvyšší hory se pokusíme přinést během února.