Bydlení na čtyřiceti metrech vyjde pod milion. Zájem o mobilheimy přesto kolísá

06. 07. 202314:48
Bydlení na čtyřiceti metrech vyjde pod milion. Zájem o mobilheimy přesto kolísá
foto: Wikimedia Commons, KoenigDesNordens , k užití pro média/Mobilheim, ilustrační foto

Byty jsou drahé, lidé je vyměňují za mobilní domy, zájem o ně totiž vzrostl. To říká jedna část prodejců takzvaných mobilheimů, jejichž popularita nabrala na síle ve Spojených státech v minulém století. Další zase říkají, že, stejně jako u všeho, sledují pokles prodeje.

Mobilheimy jsou obydlí, která umožňují dopravu z místa na místo, nepotřebují základové desky, pro bydlení v nich není třeba žádných zvláštních povolení. Vše je rychlé a relativně dostupné. Pozor ale na to, že i mobilní domy, pokud jsou určeny pro bydlení, musí splňovat zákonem dané normy. Jejich obliba v Evropě stále roste a dostaly se i do České republiky. 

Mají celou řadu využití. Od rekreačního soukromého bydlení, přes „hotelové” ubytování po stálé bydlení, využívají se i jako zázemí pro různé zájmové skupiny. 

Nás mobilheimy zajímají zejména z pohledu trvalého žití. Pokud zájemci seženou pozemek, mobilheim je pak vyjde několikanásobně levněji než klasický zděný dům či byt. Ve většině případů se totiž vejdou pod milion korun.

Dokáže však tato alternativa nahradit klasické bydlení, mají o něj Češi zájem, došlo k nárůstu prodeje v souvislosti s rostoucími cenami?

Na to jsme se ptali přímo u výrobců.

Pro mobilní dům na Slovensko

Kdo si rozhodně na počet zákazníků nemůže stěžovat, je firma FISCHER & PARTNERS. Jedná se o slovenského prodejce i výrobce mobilheimů, který z důvodu vysokého zájmu Čechů dokonce expandoval do Brna. Sídlo má v Ružomberoku.

„Zvýšený zájem? Určitě ano. Dokonce jsme otevřeli pobočku v Brně, v Česku jsme předtím neměli. Momentálně začínáme v Česku, protože spousta lidí jezdila vybírat k nám na Slovensko. Tak abychom se přiblížili českému trhu, čerstvě jsme otevřeli v Brně,“ popsal serveru PrahaIN.cz ředitel Radovan Ferenčík.

Nejpopulárnější je podle něj standardní mobilní dům ve velikosti 11,7 krát 3,8 metrů. Ten u nich seženete za cenu kolem 900 tisíc.

„Vyrábíme ale ještě nový model, který je všemi parametry stejný jako normální dům. Spousta lidí se poptává i na něj. Nás ale limituje výroba. Jsme přímo výrobce, vyrábíme asi patnáct, šestnáct domů měsíčně, do konce roku jsme vyprodaní. To je náš jediný momentální limit,“ podotýká Ferenčík.

Dle jeho slov je zákaznická klientela velmi různorodá. Což je pro firmu výhodou. Jedna půlka tu chce bydlet i kvůli drahým bytům a domům, další využívají mobilheimy k rekreaci.

„Výhoda mobilních domů je, že je kupují různí lidé. Skladba našich zákazníků je taková, že někteří, například mladí, to potřebují na bydlení. Ale máme spoustu lidí, kteří to chtějí na rekreaci. To je zhruba půl na půl. Ale nyní dost prodáváme i k ubytovacím kapacitám, takže pro penziony, hotely, aquaparky a tak dále, zkrátka na podnikatelskou činnost. Ale obecně bych řekl, že je to polovina na bydlení, polovina na rekreaci,“ vysvětlil nám detailně Daniel Ferenčík.

Firma na trhu působí od roku 2011. Zájem, jako pozoruje nyní, nepamatuje. „Stále se rozšiřujeme. Ale opět řeknu, že je to dost limitované tou naší výrobou. Spousta firem jsou totiž pouze prodejci, kupují, prodávají. My jsme přímo výrobce, tudíž jsme limitováni tou výrobou,“ dodává ředitel.

Zájem o mobilní domy potvrzuje i Mobidum, který sídlí v Uherském Brodě. Na trhu jsou ale zatím pouze krátce. „Proto teprve získáváme zkušenosti. Ale mohu potvrdit, že zájem opravdu je. Je to pravda,“ sdělil nám Petr Juřička z Mobidum.

Největší zájem je prý o domy, které se dají využívat celoročně. „Domy s vytápěním. Takhle je to zatím u nás, konkurence to ale může mít jinak. Celoroční domy jsou nejpopulárnější,“ doplnil.  

Střídavě oblačno

Jiné je to v LavaroHouse, která mobilní domy prodává a má pobočku v obcích nedaleko Prahy, Brna a Hradce Králové, zvýšený zájem nepozorují. Podle Martina Páši byl největší trend těchto zařízení v dobách pandemie.

„Střídavě oblačno, je to padesát na padesát,“ začal.

„Řekl bych, že bych spíše evidoval pokles. Nic hrozného, ale hektická byla především covidová léta. Hodně lidí řešilo mobilheimy. Jak se nesmělo nikam jezdit a tak dále, řešili to většinou zakoupením na zahrádky. Teď bych ale evidoval spíše pokles,“ dodal ohledně zájmu o mobilní domy.

Podle něj spousta lidí zakupuje i bazarové mobilní domy. To se ale většinou jedná o zákazníky, kteří mobilheim chtějí pouze na zahradu. Kdo v něm chce bydlet nastálo, většinou si prý pořídí nový.

V Mobilheimy.eu rovněž neevidují zvýšený zájem. Naopak. Muž na telefonu dokonce volil ostřejší slova pro další prodejce.

„My to děláme mnoho let. Tento rok není zájem. Evidujeme úbytek všeho. A kdo ne, tak vám lže. Je to nesmysl,“ řekl.

Oslovili jsme i další prodejce, ti však o komunikaci s médii zájem neměli. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných