-->

ČD Cargo přepravuje v meziročním srovnání až dvojnásobný objem uhlí. Tuhé palivo je opět v kurzu, a to i v okolí Prahy

03. 10. 202213:29
ČD Cargo přepravuje v meziročním srovnání až dvojnásobný objem uhlí. Tuhé palivo je opět v kurzu, a to i v okolí Prahy
foto: Markéta Šálková, PrahaIN.cz/Nákladní vlak, ilustrační foto

V souvislosti s vysokými cenami energií v důsledku ruské invaze na Ukrajinu se stále více lidí obrací k tradičním zdrojům energie. Před nadcházející topnou sezónou se jedná o klíčové téma, kterým se zabývají všechny regiony včetně bezprostředního okolí Prahy ve Středočeském kraji. Uhlí tak pomalu začíná mít cenu zlata.

Železniční dopravce ČD Cargo, který je dceřinou společností státní akciové společnosti České dráhy, tak má plné ruce práce. Zajišťuje plynulé dodávky této komodity, přičemž objem přeprav výrazně roste. Uhelné sklady Havelka v Křinci padesát kilometrů od Prahy jsou toho příkladem. Jeden z dlouholetých zákazníků ČD Cargo vloni za 8 měsíců přepravil tři tisíce tun, přičemž letos za stejné období se jedná o pět tisíc tun.

Přeprava a dodávka hnědého uhlí po železnici dle slov Jiřího Havelky, šéfa stejnojmenné firmy, která je tradičním dodavatelem pevných paliv ve středních a východních Čechách a na severní Moravě, funguje výborně. „Všechno objednáváme dlouhodobě dopředu. To je klíč ke spolupráci s ČD Cargo. Tím pádem se nedostáváme do stresu, že něco chceme teď hned nebo zítra. Na to železnice není a nikdy nebyla,“ zdůraznil v rozhovoru s tím, že firma má postavené roční, čtvrtletní a měsíční plány.

„Nemůžeme si na nic stěžovat,“ hodnotil dále současnou situaci. „To, co my potřebujeme, máme zajištěné. Vyhovuje nám to, jsme k tomu takto uzpůsobení,“ pokračoval. „Hodně lidí nyní nadává a řve, ale já si stěžovat nemůžu,“ komentuje současnou vypjatou situaci na trhu s pevnými palivy. Podotkl také, že určité množství zboží mají naskladněno z letních měsíců, kdy poptávka nebyla tak velká. 

Co se týká konkrétních čísel, dle jeho slov se objem přepravovaného uhlí téměř zdvojnásobil. „Je to dáno současnou situací. Lidé se vracejí k pevným palivům, objednávají si do zásoby a ještě do rezervy,“ vysvětlil Havelka, jehož firma po železnicích přepravuje tuhá paliva téměř 30 let. Vnímá samozřejmě i aspekt dvojnásobně vyšší poptávky. „Když něco máte nastavené na sto procent a najednou to má fungovat na dvě stě, tak to jistě není zcela bez problému,“ odpověděl na dotaz, zda i v rámci tak vysoké poptávky vše efektivně odbavují.  „Ale zvládáme,“ dodal jedním dechem. 

„Dneska shání vagóny a uhlí lidé a obchodníci, kteří nikdy nepracovali v oboru. Zabývali se jinými komoditami a nyní si myslí, že se jedná o dobrý obchod, kde se dají vydělat peníze. Nicméně uhlí a železnice vždycky fungovalo na základě dlouhodobého plánování,“ upozornil na aktuální problém současné doby související s mimořádnou poptávkou. 

ČD Cargo přepravilo meziročně až o 50 procent více objemu uhlí

Výrazný nárůst přepravy tradičního paliva je viditelný i u ČD Cargo.  V rámci meziročního srovnání je z konkrétních čísle zřejmé, že za prvních 8 měsíců roku 2021 převezlo ČD Cargo 4,4 milionu tun, přičemž v letošním roce se za stejné období přepravilo 6,6 milionů tun uhlí. Objem přepravy se tak zvýšil o 50 procent. U drobného tříděného uhlí pro maloobchod došlo k meziročnímu nárůstu dokonce o 70 procent - za prvních 8 měsíců roku 2021 bylo přepraveno 150 tisíc tun komodity, přičemž v letošním roce za stejné období 250 tisíc tun. 

Uhlí se musí také přepravovat do tepláren a elektráren, aby mohla být zajištěna poptávka po teplu a elektřině. Navýšení přeprav uhlí, kterého bylo ČD Cargo ve velmi krátkém čase schopné dosáhnout, tak má zásadní pozitivní vliv na zvýšenou potřebu vyrobit velké množství energie a tepla. Navíc železnice má oproti silniční dopravě tu výhodu, že má větší kapacity a ČD Cargo navíc disponuje největší flotilou vozů pro přepravu uhlí v České republice. Podstatně zvýšené dodávky uhlí je ČD Cargo schopno realizovat i přesto, že na řadě tratí probíhají výluky, které přepravu komplikují.

Na problém s kapacitou železniční sítě nedávno narazil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dle jeho slov je potřeba měnit dopravu tak, aby měla dostatečnou kapacitu. „My narážíme na to, že poptávka je větší, než je nabídka. Například potřebujeme změnit železniční sít tak, aby vznikly opravdu nové trasy, nové tratě v nových koridorech, protože ty současné už nestíhají uspokojit poptávku po osobní dopravě, a natož po nákladní,“ řekl v Otázkách Václava Moravce.

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných