foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Jídlo, ilustrační foto
Krize v maloobchodě dál pokračuje a zhoršuje se. Lidé nakupovali o poznání méně i během „nejbohatšího“ měsíce roku – prosince.
Tyto informace se dají vyčíst z nejnovějšího materiálu Českého statistického úřadu. Podle něj Češi nakupovali oproti prosinci 2021 o 7,3 procenta méně. V loňském prosinci se dokonce nakupovalo méně než v měsíci listopadu. Došlo totiž meziměsíčně k poklesu o 0,7 procenta maloobchodních tržeb.
Nezachránily to ani Vánoce
Srovnání mezi listopadem a prosincem právě uplynulého roku je nejvíce alarmující. Lidé nebyli schopni přeplatit listopad v kategorii nákupu potravin ani během vánočních a silvestrovských nákupů.
Za potraviny lidé utratili o 7,3 procenta méně peněz než ve stejném období roku 2021. Ještě více šetřili na nepotravinářském zboží (7,5 procenta). Jediná položka, kde se zaplatilo v ročním srovnání víc, jsou pohonné hmoty (nárůst o 5,6 procent).
„Tržby v potravinovém a nepotravinovém zboží klesají nepřetržitě osmý měsíc v řadě. Přičemž pokles tržeb potravin se ještě prohloubil a zaznamenal nejnižší hodnotu od roku 2001, tedy od doby, kdy se tento statistický údaj zjišťuje,“ řekla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu. Tím je řečeno, že Češi zaplatili v prosinci 2022 za potraviny nejméně peněz za posledních dvacet jedna let.
Psali jsme
Slabší euro se na trhu podepsalo i na měnách v regionu střední Evropy. Maďarský forint, polský zlotý i česká koruna se na úvod týdne ocitly…
Ještě hůř jsou na tom specializované potravinové obchody. Mluvíme v tomto případě o různých bageteriích, sýrárnách, pekárnách, cukrárnách nebo prodejnách delikates. Tady klesly tržby dokonce o 11,6 procenta. A s největší pravděpodobností bude pokles tržeb pokračovat i nadále.
Obchod s potravinami ale není jediný obor, který trpí. Prodejny s výrobky pro domácnost zaznamenaly pokles prodeje o 11,4 procenta. Nekupují se ani počítače a telefony. Tady se tržby snížily o 10,1 procenta. Dokonce i obchody se sportovními potřebami a věcmi na rekreaci prodávaly s poklesem. Tady je zaznamenán úbytek o 4,8 procenta.
Dá se říci, že setrvalý stav hlásily prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky a prodejny oděvů a obuvi. Tady došlo k poklesu jen o 0,8, respektive o 0,7 procenta.
Utrácí se jen za zdraví
Jedinému oboru maloobchodu, kterému se stále víc a víc daří, jsou prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. Ty vykázaly vyšší tržby o 3,9 procenta.
Statistici dodávají, že celý loňský rok 2022 zaznamenal v maloobchodě nižší tržby. Nicméně každý další měsíc se situace v českých obchodech stále zhoršuje.