foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Česká pošta v Olšanské ulici
V minulém týdnu jsme otevřeli téma výdajů České pošty. Té sice hrozí bankrot, v oblasti marketingu a propagace ale rozhodně nešetří. A to ani poté, co bylo oznámeno zrušení tří stovek poboček. Některé smlouvy byly uzavřeny až poté. Nejprve jsme se zaměřili na společnost Deloitte Advisory. Nyní se podíváme na společnost Kantar CZ. Ta pro Českou poštu zpracovala řadu výzkumů.
Společnost Kantar CZ nabízí komplexní zpracování kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Záznamů o spolupráci těchto dvou subjektů jsme v registru smluv nalezli celkem 45. První je z října 2017, poslední z dubna 2023.
U téměř všech smluv je předmětem smlouvy kvantitativní marketingový výzkum či analýzy a výzkum.
„Objednáváme kvantitativní marketingový výzkum dle specifikace v příloze objednávky,“ píše se ve zveřejněných objednávkách.
Jde o miliony korun
Celkově Česká pošta společnosti Kantar CZ za zmíněnou dobu vyplatila více než 9,5 milionu korun.
Psali jsme
Česká pošta, která se zmítá ve finančních problémech a hrozí jí dokonce bankrot, patří k největším zaměstnavatelům v zemi. Zaměstnává více než…
V letošním roce jde o tři objednávky. První zkraje února, kdy šlo o marketingový výzkum. Ve specifikaci zadání se hovoří o „optimalizace pobočkové sítě“. Ta Českou poštu stála 58.500 korun.
Další marketingový výzkum byl objednán dne 31. března, tentokrát za 93.878 korun. „Klientská reakce na prodloužení doručovací lhůty na D+3,“ zní zadání.
„ČP v rámci akutních úsporných opatření uvažuje o prodloužení doručovací lhůty u tzv. ekonomické varianty listovních zásilek ze stávajících D+2 na D+3, to za zachování jejich stávající ceny. Cílem tohoto šetření pak je směrodatně změřit reakci klientely z řad běžné populace ve smyslu zákaznické retence,“ píše se v cíli výzkumu.
Poslední zveřejněná objednávka je ze dne 3. dubna. Kantar CZ má výzkum dodat do 30. června. Tentokrát jde o cenu 197.489 korun a jedná se o doručovací boxy. O jejich potenciál a cenu.
Psali jsme
ROZHOVOR: Oznámení o zrušení tři sta poboček České pošty a propuštění 1.450 zaměstnanců vyvolalo doslova šok v celém Česku. Velmi ostře…
„ČP v rámci portfolia balíkových služeb připravila inovaci možností doručování adresátům – privátní, resp. sdílené doručovací boxy v bytových, resp. rodinných domech. Jejím cílem je vyjít novým opatřením vstříc usnadněním a komfortu balíkové klientely, podpořit prodej balíkových služeb, zvýšit úspěšnost doručení adresních zásilek a napomoci ustálení a optimalizaci doručovacích procesů a jejich nastavení z provozního hlediska.“
A jelikož jsou s tím dle zadání spjaty „určité investice“, je třeba, „před tím, než k nim bude eventuálně přistoupeno, jejich relevanci výzkumným způsobem ověřit a zodpovědět hlavní otázky spjaté s hypotetickým nastavením inovace a její cenotvorbou.“
Proč není služba úspěšná? Cílem bylo otestovat překážky
Jako poslední jsme se podívali na průzkum z května minulého roku. Ten Českou poštu vyšel na 235.071 korun. Zadání? „Balíkovna: detekce překážek podání RET.“
„ČP před časem implementovala rozšíření stávajících služeb v rámci produktu Balíkovna – možnost podání (poslání) balíku na provozovně Balíkovny – a doprovodila ji podpůrnou komunikační kampaní. Problém: Intenzita využívání této nové služby se však drží hlouběji pod očekáváními,“ píše se v zadání.
Cílem výzkumu bylo shromáždit a otestovat všechny relevantní a podstatné překážky či obecně činitele, které se na slabém využívání nové služby podílejí a stanovit relativní sílu jejich dopadu a předat doporučení dalšího pozitivního postupu, jehož úkolem je podpora využívání služby.
Ze všech zveřejněných smluv jsme náhodně vybrali dvě, na které jsme se obou společností ptali. Chtěli jsme vidět i přesné výsledky výzkumu.
Reakce společnosti Kantar CZ přišla ihned.
„Děkujeme za dotaz, nicméně Vám bohužel nemůžeme pomoci. Detailní informace nemůžeme sdělovat vzhledem k obchodnímu tajemství (to se netýká jen České pošty, ale všech našich klientů). Obraťte se prosím na Českou poštu jako na zadavatele těchto objednávek,“ uvedl za Kantar Viktor Havliš.
Tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík odpověď sice slíbil, ale ani po týdnu nedorazila.
„Kantar pro Poštu dělá marketingové průzkumy,“ odpověděl tiskový mluvčí České pošty den po vydání článku.