Česká pošta utratí stovky tisíc za konzultace, jak „zpracovávat listovní zásilky“

14. 04. 202314:17
Česká pošta utratí stovky tisíc za konzultace, jak „zpracovávat listovní zásilky“
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Česká pošta

Česká pošta, která se zmítá ve finančních problémech a hrozí jí dokonce bankrot, patří k největším zaměstnavatelům v zemi. Zaměstnává více než 25 tisíc osob. Díky nedávno oznámenému rušení tří stovek poboček řada z nich o práci přijde. Naše redakce se ovšem zaměřila na výdajovou stranu rozpočtu, konkrétně na řadu marketingových smluv.

„Česká pošta se bohužel nachází ve velmi nelehké finanční situaci, kdy stále klesající výnosy z poskytování poštovních služeb nedokážou pokrýt náklady na provoz pobočkové sítě. To je následek již mnoho let trvajícího trendu, kdy vlivem přirozeného přechodu k elektronické komunikaci klesá zájem o klasické poštovní služby,“ uvedl pro PrahaIN.cz začátkem měsíce první místopředseda dozorčí rady České pošty Petr Stiegler.

Nelehká finanční situace si žádá šetření.

Při pohledu do veřejně dostupného registru smluv to však vypadá, že u České pošty toto neplatí. Našli jsme desítky smluv s různými společnostmi, kterým Česká pošta platila a stále platí za marketing či propagaci.

​Jednotlivým smlouvám se budeme postupně věnovat. Jako první se zaměříme na společnost Deloitte Advisory, která působí pod značkou Deloitte.

Jen s ní jsme našli 150 záznamů o spolupráci. První je ze srpna roku 2018 a poslední z letošního dubna. V předmětu smlouvy se nejčastěji objevují slova jako konzultační podpora, marketingové služby, reklama, kampaň či poradenství.

Jde o vysoké sumy

V letošním roce jí Česká pošta vyplatila částku vyšší než 2,5 milionu korun. Za rok 2022 se částka blíží k 14 milionům. 

My jsme si vybrali dvě konkrétní objednávky, na které jsme se České pošty a Deloitte Advisory zeptali.

Ta první byla ze 4. dubna letošního roku. Krátce poté, co se rozhodlo o rušení poboček, si Česká pošta objednala u zmíněné společnosti poradenství. Za 600 tisíc korun.

„Objednáváme u Vás externí kapacity ve výši max 60MD pro plnění předmětu konzultační podpory,“ píše se v objednávce. V předmětu konzultační podpory se hovoří o revizi procesů v oblasti zpracování listovních zásilek. Deloitte Advisory údajně navrhne opatření pro zvýšení efektivity procesů zpracování listovních zásilek.

Druhá byla z 16. prosince minulého roku, kdy šlo o objednávku s označením „náklady na reklamu – kampaně.“ V hodnotě 369.540 korun. Nic bližšího se ale z objednávky nedozvíme, protože je, stejně jako řada dalších, začerněna.

Mlčíme…

Ptali jsme se, o jakou konkrétní reklamu šlo, s jakými výsledky a co přesně společnost pro Českou poštu vykonala. Také nás zajímala celková částka, která byla společnosti od roku 2018 vyplacena.

První dotazy na Českou poštu odešly ve středu 5. dubna, v úterý 11. dubna jsme se připomněli. Tiskový mluvčí Matyáš Vitík přislíbil odpověď během středy 12. dubna.

Termín a slib nedodržel.

Společnost Deloitte nebyla sdílnější.

„Jako profesionální poradce a poskytovatel služeb jsme vázáni povinnosti mlčenlivosti upravené ve smlouvách, na něž se odkazujete, tudíž informace nemůžeme poskytnout,“ uvedla pro PrahaIN.cz za Deloitte Alžběta Honsová.

V dalším materiálu se podíváme na smlouvy s jinými společnostmi.

 „V případě společnosti Deloitte se jedná o objednávka na zpracování analýzy možného úniku příjmů v oblasti listovních zásilek,“ odpověděl tiskový mluvčí České pošty týden po vydání článku.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných