foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Česká pošta
Česká pošta od 1. června minulého roku změnila dobu doručení ekonomických zásilek. Dopisy v ekonomickém režimu nyní dodá nejpozději do tří pracovních dnů po podání, a to místo původních dvou. Pokud podatel spěchá, může zaslat psaní jako prioritní, v tomto případě se zkrátí doba na jeden pracovní den.
V Registru smluv jsme zaznamenali smlouvy, které se týkají měření přepravní doby zásilek České pošty. Ta poslední, která bude běžet v roce 2025, byla uzavřena 6. listopadu a smluvními stranami jsou: Česká pošta a Konsorcium UNIZA & RespoNET, tedy společnost RespoNET s.r.o. a Žilinska univerzita v Žilině.
Celková cena vyplývající z této smlouvy činí rovných šest milionů korun bez DPH.
Česká pošta na zakázku vypsala výběrové řízení, které vyhrály zmíněné subjekty, ty ji dělají minimálně osmým rokem, starší se nám nepodařilo dohledat, povinnost zveřejňovat smlouvy v registru totiž platí až od roku 2016. Účelem smlouvy je na základě požadavku Českého telekomunikačního úřadu zajistit nezávislého dodavatele měření přepravní doby zásilek v příštím roce v souladu s normou ČSN EN 13850.
Česká pošta povinnost plní
PrahaIN.cz prošla souhrnnou zprávu požadavku Českého telekomunikačního úřadu o plnění povinností České pošty, zajímal nás zejména oddíl o rychlosti základní služby, která je předmětem smlouvy. „Povinností držitele poštovní licence v roce 2023 bylo splnění kvalitativního ukazatele rychlosti poskytnuté základní služby dodání poštovní zásilky do 2 kilogramů pro prioritní zásilky o hmotnosti do 50 gramů označované jako D+1. V § 22 vyhlášky č. 464/2012 Sb. je povinnost stanovena ve výši nejméně 92 procent poštovních zásilek dodaných první pracovní den následující po dni, ve kterém bylo učiněno podání,“ stojí přímo ve zprávě. To Česká pošta splnila. Výsledky za celý rok hovoří o 93,11 procentech.
Psali jsme
Těžko bychom hledali státní podnik, na který se valí větší kritika, než je Česká pošta. Ta spadá do gesce resortu vnitra ministra Víta Rakušana…
Cena zakázky bude podle smlouvy uhrazena vždy po provedení jednotlivého dílčího plnění v souladu s uzavřenou smlouvou, jedna pětina částky připadne vedoucímu účastníkovi sdružení Žilinska univerzita v Žilině a zbytek částky společnosti RespoNET s.r.o.
Za RespoNET s.r.o. z města Jablunkov ve Frýdecko-Místeckého okresu stojí Lukáš a Karol Achimský, oba dva jsou z Žiliny. Společnost má pouze velmi jednoduché webové stránky, ze kterých se dozvíme, že provádí měření plnění lhůty dodání listovních zásilek v České republice.
„Česká pošta, s. p. je na základě udělené licence pro poskytování poštovních služeb povinna dodržovat kvalitu služeb na požadované úrovni. V zájmu prověření ukazatelů kvality si objednala měření plnění lhůty dodání listovních zásilek u nezávislé organizace. Předmětné měření za rok 2014 zrealizuje na základě uzavřené dohody Žilinská univerzita,“ píše se na stránkách.
Vzhledem k tomu, že smlouva má 28 stránek, ale více než polovina je začerněna, nic konkrétnějšího vyčíst nelze.
PrahaIN.cz oslovila jak Českou poštu, tak společnost RespoNET. Zajímalo nás zejména to, co je cílem měření, jak budou s výsledky nakládat, jak měření konkrétně probíhá a co vyplynulo z měření v minulých letech a jak bylo s výsledky naloženo.
Odpověď od České pošty nedorazila.
„Cíl měření je dán Směrnicí 97/67/ES (97/67/EC) ze dne 15. prosince 1997 o společných pravidlech pro rozvoj vnitřního trhu poštovních služeb Společenství a zvyšování kvality služby. Způsob měření je dán v rámci zemí EU normou EN 13 850. Výsledky měření jsou k dispozici objednateli. ČP s.p. a zde slouží k odstranění zjištěných nedostatků v kvalitě poskytované služby. Výsledky měření slouží zejména pro potřeby regulačního orgánu - ČTU, který vyhodnocuje výsledky z hlediska jeho požadavků na kvalitu poštovní služby a také poskytuje výsledky EU pro srovnání jednotlivých zemí rámci EU,“ sdělil redakci Karol Achimský, odpovědný pracovník ve věcech projektových společnosti RespoNET.