foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz /Coca-Cola v Albertu
Někdo ji pije pořád, někdo výjimečně, třeba na Vánoce. Řeč je o Coca-Cole. A člověk nemusí být zrovna pamětník, aby zavzpomínal, kdy byl kartón tohoto nápoje ve slevě za 80 korun.
Ta doba už je totiž dávno pryč. Leták Albertu, platný od 24. ledna 2018, nabízí 1,75 litru za 23,90. Pokud se dnes vydáte do téhož supermarketu, zjistíte, že sladký nápoj stojí dvojnásobek.
PrahaIN.cz viděla Coca-Colu v Albertu za původní cenu 47,90. Ve slevě za 39,90. Šlo prý u „super slevu“.
Obchod zdražování komentovat nechtěl.
„Omlouváme se, ale ceny nemůžeme z konkurenčních důvodů komentovat. Nicméně do navýšení ceny se zřejmě promítly ceny vstupních surovin, energií a lidské práce,“ odpověděl PR tým Albertu.
Albert: běžná cena je 47,90, super cena činí 39,90. Zdroj: PrahaIN.cz
V Lidlu byla cena o něco mírnější. Limonáda 1.75 litru stála 43,90, ve slevě 38,90. Podobná cena je i na Rohlíku.cz, kde multipack čtyř kusů stojí 160 korun. V Bille vychází litrovka na 41,90.
Cukr, energie, pohonné hmoty...
To, co vidíme v obchodech, potvrdil redakci manažer komunikace Coca-Cola HBC Václav Koukolíček. V průběhu posledního roku totiž došlo k výraznému nárůstu vstupních surovin pro výrobu nápojů Coca-Cola.
Jedním z největších problémů je zdražení cukru.
„Cena cukru ve srovnání s rokem 2020 narostla o 240 procent. Stejně tak vzrostly náklady u všech vstupních surovin v řádech desítek procent (PET, sklo), stejně tak i ceny za pohonné hmoty a energie (40-400 procent). I s ohledem na tyto skutečnosti jsme museli přehodnotit ceny našich nápojů, aby zohlednily tyto zásadní nákladové položky,“ uvedl Koukolíček za Coca-Cola HBC pro PrahaIN.cz.
Psali jsme
To byly časy, řekne pamětník, když zavzpomíná na stánky s klobásou na Václavském náměstí. Prodej zmiňovaného pokrmu zde probíhal už od první…
Konec zdražování?
Coca-Cola HBC neví. Nevědí ani oslovené řetězce.
Za minulý rok prý sledovala výrazné oživení takzvaného HoReCa segmentu, tedy hotelů, restaurací či kaváren, které měly zásadním způsobem přispět k růstu nápojového trhu.
„Dařilo se nám zvyšovat tržní podíl, který přispěl k pozitivním finančním výsledkům. Zároveň jsme museli pracovat s dopady energetické krize a růstem inflace, stejně tak s výpadky některých vstupních surovin,“ sdělil redakci Václav Koukolíček.
Pro letošní rok pracuje Coca-Cola HBC s řadou scénářů možného vývoje.
„Lze jen těžko predikovat, jak se bude celý trh vyvíjet. Za leden a únor pozorujeme meziroční pokles spotřebitelských výdajů na celou kategorii potravin včetně nápojů.“