foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Suchoj Aeroflotu v Praze
Uvalené sankce na Rusko dopadají i na tamní letecký provoz. Státní dopravce Aeroflot přestal s letouny od společností Airbus a Boeing létat do zahraničí. Bojí se, že by je mimo Rusko zabavily leasingové společnosti, které je vlastní.
Státní letecký dopravce má ve svém leteckém parku podle informací portálu Planespoters.net aktuálně 180 letounů. Valná většina z nich je z dílen společností Airbus a Boeing. A to je problém.
Vlivem uvalených sankcí přerušili výrobci dodávky náhradních dílů, které jsou nutné nejen pro opravy, ale také pro předepsané údržby.
Údržbové cykly jsou pak nutné pro zachování provozuschopnosti, podle světových norem.
Kompletní flotila ruského státního dopravce Aeroflot. Průměrné stáří leteckého parku je poměrně nízké, dosahuje 6,3 let. Zdroj: Planespoters.net
Státem organizovaná krádež
Odpovědí Ruské federace na uvalené sankce bylo vydání usnesení, ve kterém Kreml nařizuje tamním aerolinkám přivlastnění (ukradení) letounů, které jsou v majetku zahraničních leasingových společností.
„Letadla nebudou obsluhována na Západě, protože jsme si vzali cizí majetek,“ potvrdil tehdy v horní komoře ruského parlamentu tamní ministr dopravy Vitalij Saveljev.
Vedení největšího ruského leteckého dopravce se přesto rozhodlo po měsíci obnovit mezinárodní lety. Na linky ale nasadí pouze letouny Suchoj Superjet 100, které jsou vyráběny v tamním závodu Sjednocené letecké korporace.

Jeden ze Suchojů Aeroflotu při přistání na Letišti Praha. Foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz
Z giganta se stal „aeroklub“
Jak uvedl dopravce Aeroflot ve své tiskové zprávě, domovskou základnu pro flotilu sestavenou ze Suchojů, plánuje přesunout z Moskvy do města Soči, které se nachází na pobřeží Černého moře.
Mezinárodní letiště v ruském Soči. Foto: Google maps
Přesunutí právě sem je více než prosté. Dopravce chce s letouny létat do Arménie, Egypta, Izraele, Kazachstánu, Uzbekistánu a do Turecka.
Letouny Suchoj Superjet 100 ale mají dolet pouze 3048 kilometrů, a to by z Moskvy nestačilo. Stroje by musely během cesty využít mezipřistání na dotankování paliva.
Paradoxem ale zůstává, že ani tento plán nemusí ruskému dopravci dlouho vydržet. Letouny Suchoj Superjet 100 jsou sice původem ruské výroby, množství klíčových komponentů ale pochází ze zahraničí a jejich dodávky jsou vlivem sankcí také pozasataveny.
Kontroverzní Suchoje
Ruské letouny mají mimo nízkého doletu i minulost v podobě několika incidentů, při kterých zahynulo celkem 86 lidí.
První letecká nehoda tohoto typu letadla se stala 9. května 2012, přímo během předvádějícího letu pro indonéské aerolinie. Tehdy při nárazu do úbočí hory zemřelo 45 lidí. Závěry vyšetřování stanovily jako příčinu chybu pilotáže.
Další tragédie letounu Suchoj Superjet se stala 5. května 2019. Tehdy stroj ruského Aeroflotu havaroval při nouzovém přistání po úderu blesku na moskevském letišti Šeremeťjevo.
Při této nehodě přišlo o život celkem 41 lidí z celkového počtu 78 cestujících. Nehodu zaznamenala také kamera na moskevském letišti.
Psali jsme
Obyvatelé západní části metropole se musí připravit na zvýšený hluk. Nad jejich hlavami bude až do letních prázdnin létat velké množství letadel.…
Psali jsme
Na pondělní schůzi přijali věřitelé zadlužených Českých aerolinií (ČSA) reorganizační plán společnosti. Samotné rozhodnutí musí ještě potvrdit soud.…