Donald, ničitel Evropy, ale i spasitel USA

08. 04. 202511:10
Donald, ničitel Evropy, ale i spasitel USA
foto: Zdeněk Strnad pro PrahaIN.cz/V New Yorku během prezidentských voleb

ANALÝZA: Od nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu nás nepřestává americký prezident překvapovat svými kontroverzními výroky a řadou opatření, která již zavedl. Nebo jsou na spadnutí. Jedním z nejzásadnějších kroků je plánované zavedení cel na dovoz zboží z Evropské unie ve výši dvaceti procent, zatímco zboží z Číny by mělo podléhat clu třicet čtyři procent.

Tento krok, označován jako součást nové strategie America First, má za cíl posílit americký průmysl a snížit závislost Spojených států na zahraničních dovozech. Evropská unie považuje tato opatření za protekcionistická a varuje před možnou obchodní válkou s potenciálně devastujícími důsledky pro evropskou ekonomiku.

Cíle Trumpovy strategie

Donald Trump usiluje o zvýšení příjmů USA a oživení domácí ekonomiky. Na tiskové konferenci v Bílém domě vystoupil také jeden z jeho příznivců, starší muž žijící nedaleko Detroitu, který uvedl, že ho trápí pohled na zavřené továrny v oblasti proslulé výrobou automobilů.

Čísla

V roce 2024 činil dovoz do USA 10,9 bilionu korun, přičemž největšími exportéry byly Německo, Kanada, Japonsko a Jižní Korea. Evropská unie patří mezi nejvýznamnější světové vývozce automobilů. Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) představuje vývoz automobilů do USA přibližně 14 procent celkového exportu tohoto odvětví z EU.

Zavedení 25procentních cel by podle odhadů mohlo snížit vývoz evropských automobilů o více než 85 miliard eur ročně. Nejvíce by byly postiženy země jako Německo, Francie, Španělsko a Česká republika, jejichž automobilový průmysl tvoří významnou část ekonomiky.

Německo, největší evropský exportér automobilů do USA, by bylo postiženo dramaticky. V roce 2024 bylo do USA exportováno přibližně 1,3 milionu vozů německých značek, což tvořilo přibližně třetinu celkového vývozu německých automobilů. Nová cla by mohla snížit německý vývoz o 20–30 procent, což by mělo negativní dopad na zaměstnanost v tomto sektoru.

Postižené značky

Mezi evropské značky, které by byly nejvíce zasaženy, patří Porsche, Volvo, Volkswagen, Mercedes a Audi. Odborníci se neshodují na tom, zda dojde k hromadění automobilů na evropském trhu a následnému poklesu cen, nebo zda se ceny zvýší v důsledku snahy automobilek udržet své marže na americkém trhu.

Dopad na evropskou ekonomiku

Prezidentka Evropské komise Ursula von der Leyenová varovala, že zavedení cel představuje „vážnou ránu pro světovou ekonomiku“ a může mít „katastrofální důsledky pro miliony lidí“.

Kapitáni českého průmyslu mluví dokonce o razantním ochlazení ekonomiky, protože jsme s Německem jako největším vývozcem úzce propojeni.

Dopad na Českou republiku

Česká republika, země s významným automobilovým průmyslem, může být těmito cly rovněž výrazně zasažena. Podle zprávy agentury S&P Global patří mezi nejvíce postižené evropské státy, pokud USA zavedou plánovaná cla na dovoz automobilů z EU. Přestože Česká republika nemá přímou obchodní expozici s USA v takové míře jako Německo, její automobilový průmysl je úzce provázán s německými výrobci. Jakékoli omezení vývozu z Německa by tak negativně ovlivnilo i českou ekonomiku.

Dopady by se mohly projevit především poklesem výroby a exportu českých dílů a komponentů, které jsou dodávány německým výrobcům automobilů. Analytici varují, že pokles poptávky po těchto produktech by mohl vést k propouštění a zpomalení ekonomického růstu v České republice.

Odveta EU

Evropská unie již oznámila, že zvažuje odvetná opatření v případě, že USA skutečně zavedou cla na dovoz automobilů. Mezi navrhovanými opatřeními jsou zvýšená cla na americké produkty, a to včetně zemědělských výrobků, alkoholu a technologických produktů. Francouzská vláda očekává zavedení cel v rozmezí 20–25 procent na domácí a evropské produkty, což by mohlo způsobit „vážné ekonomické narušení“ v Evropě i USA.

Závěr

Zavedení 25procentních cel na dovoz automobilů z EU do USA může mít výrazné negativní dopady na evropskou i českou ekonomiku. Pro Českou republiku představuje riziko zejména její závislost na německém automobilovém průmyslu, který je jedním z hlavních exportérů do USA. Evropská unie nyní stojí před otázkou, jak na tato opatření reagovat a zda přistoupit k dalším odvetným krokům.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných

Diskuse

DOPORUČUJEME

(součástí bloku jsou reklamní sdělení, která nejsou redakčního charakteru)

Kam dál?