Facebook a Instagram nutí uživatele k volbě. Evropská spotřebitelská organizace se bude bránit

02. 12. 202313:10
Facebook a Instagram nutí uživatele k volbě. Evropská spotřebitelská organizace se bude bránit
foto: Nela Havlíková, PrahaIN.cz/Sociální síť, ilustrační obrázek

Společnost Meta provozující sociální sítě Facebook a Instagram zavádí změny svých služeb v Evropské unii. Desítkám milionů uživatelů tak vyskočila žádost, aby souhlasili se zpracováním svých údajů pro reklamní účely nebo za nezobrazování reklam zaplatili. Tato volba je však v rozporu se spotřebitelským právem.

Podle informací, které v tiskové zprávě představil dTest, poskytuje společnost Meta svým spotřebitelům zavádějící a neúplné informace. Kvůli tomu nemohou učinit informované rozhodnutí. Meta je totiž uvádí v omyl tím, že volbu prezentuje jako výběr mezi placeným a bezplatným obsahem. Ani druhá možnost však ve skutečnosti není bezplatná, protože v ní uživatelé platí svými údaji.

V reakci na zavedené změny podala Evropská spotřebitelská organizace BEUC stížnost k síti orgánů na ochranu spotřebitelů (CPC). Spotřebitelské organizace dále zvažují, jestli společnost Meta porušuje předpisy pro ochranu osobních údajů. Do stížnosti se zapojili zástupci Bulharska, České republiky, Dánska, Francie, Lotyšska, Litvy, Nizozemí, Norska, Polska, Slovenska, Španělska, Švédska a Lucemburska.

Meta se dopouští hned několika nekalých praktik

Jak BEUC informuje na svém webu, nekalých praktik provozuje společnost Meta hned několik. Blokuje například používání Facebooku a Instagramu do té doby, než si uživatel vybere jednu ze dvou možností. To je podle evropského spotřebitelského práva agresivní praktika, která spotřebitele nutí udělat volbu.

Mnoho lidí si navíc myslí, že pokud vyberou placenou variantu, půjde také o variantu šetrnější k soukromí. Ve skutečnosti ale budou jejich údaje i nadále sledovány, shromažďovány a používány, jen pro jiné účely, než je reklama. Informace jsou proto neúplné a zavádějící.

Sociální sítě tvoří kontakty a vazby

Platformy jako je Facebook a Instagram mají navíc v evropské společnosti velmi silný síťový efekt. Pokud by spotřebitelé tyto sítě opustili, ztratili by i veškeré své roky budované kontakty a interakce. Vysoký poplatek za předplatné služby bez reklam tak v podstatě nedává jinou možnost, než souhlasit se zpracováním osobních údajů.

„Pokud jsou všichni vaši přátelé na Facebooku a Instagramu, nemůžete přejít k jinému poskytovateli obdobné služby, aniž byste o vazbu na své přátele přišli,“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Miliony uživatelů si zaslouží férové jednání

Agresivní obchodní praktiky vůči spotřebitelům jsou považovány za nekalé obchodní praktiky a tedy jsou zakázány. Společnost Meta je však používá k vytvoření nátlaku a pocitu naléhavosti tak, aby se uživatel rozhodl, i když vlastně nechce.

Ursula Pachlová, zástupkyně generálního ředitele Evropské spotřebitelské organizace (BEUC), k tomu doplnila: „Miliony evropských uživatelů Facebooku a Instagramu si zaslouží mnohem lepší volbu. Meta porušuje spotřebitelské právo EU tím, že používá nekalé, klamavé a agresivní praktiky, včetně částečného blokování služeb spotřebitelům, aby je tak donutila k rychlému rozhodnutí, přičemž poskytuje zavádějící a neúplné informace. Orgány na ochranu spotřebitelů v členských zemích EU musí nyní začít jednat a donutit tohoto technologického giganta, aby s těmito praktikami přestal.“

Gigant sociálních sítí čelí řadě obvinění

Společnost Meta může podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů i rozsudků, které si vyslechla na začátku letošního roku, shromažďovat osobní údaje pro účely reklamy pouze v případě, že k tomu spotřebitelé poskytnou souhlas. Sledování a profilování jinak představuje porušení pravidel GDPR.

O nedávných rozsudcích pro společnost Meta informoval například server Reuters. Podle jeho informací byla letos v lednu gigantovi sociálních médií uložena pokuta ve výši 390 milionů eur za porušování pravidel o používání osobních údajů. Společnost Meta si však za svým chováním stojí a v reakcích uvedla, že její přístup zákony Evropské unie respektuje.

„Chceme ujistit uživatele a podniky, že mohou nadále těžit z personalizované reklamy v celé EU prostřednictvím platforem Meta,“ uvedla Meta v prohlášení.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných