Fast fashion řetězec podporuje ekologii poukázkami na další nákup

27. 05. 202409:44
Fast fashion řetězec podporuje ekologii poukázkami na další nákup
foto: Hans Štembera / PrahaIN.cz/Obuv, ilustrační foto

Pro dobrotu na žebrotu, i tak by se daly popsat některé reakce zákazníků na novou promo akci s názvem Dejte svým botám druhý život, kterou představil prodejce obuvi CCC. S myšlenkou na ekologii a cirkulární ekonomiku totiž příliš nepochodil, podle některých jde jen o další podporu konzumu a rychlé módy.

Princip akce je velice jednoduchý. Zákazníci mohou na jakoukoli prodejnu CCC v České republice odevzdat svou starou obuv, za kterou dostanou kupon na desetiprocentní slevu na příští nákup. Takto vysbírané boty pak poputují do ekologicko-charitativní organizace POTEX, která je předá potřebným. Nezáleží přitom na značce obuvi ani jejím stáří či velikosti.

Poukázka má potencionální dárce nalákat a nabídnout jim k dobrému skutku příjemný bonus. Některým zákazníkům se ale tento přístup příliš nelíbí. Na sociálních sítích se rozohňují nad tím, že nabízet poukázky na nákup nového páru obuvi, která spadá do kategorie takzvané rychlé módy, není příliš ekologické a jediným následkem akce bude ještě větší nárůst bot v již nyní zahlceném oběhu.

Boty jsou nedostatkové zboží

Boty jsou v oranžových kontejnerech určených ke sběru použitého oblečení velice cenným a nedostatkovým zbožím. Jak naší redakci informovala už v březnu jednatelka společnosti POTEX Lenka Harcubová, tvoří jen asi 10 procent objemu veškerého sběru. O výsledcích sběru textilu za loňský rok jsme informovali ZDE.

Takzvaná fast fashion, česky rychlá móda, stojí v hierarchii módního trhu nejníže. Jde o masovou výrobu často nekvalitních kusů oblečení nebo obuvi, která nahrazuje kvalitně zpracované výrobky. Je navíc snadno dostupná, levná a jednoduchá na výrobu. Asi nejznámějšími producenty oblečení, které je považováno za neekologické, jsou společnost jako SHEIN, Primark, Stradivarius, Hollister, ale i H&M, Zara nebo New Yorker.

Na výrobu bot v kontextu rychlé módy se již dříve v Evropské unii zaměřovala například kampaň Change your shoes, česky Obuj se do toho. Úspěch přinesla videa zobrazující výrobu obuvi nebo dokument o výrobě bot značky Baťa v Indii. Problematice se věnuje také web pribehbot.cz. Podle něj může jedna bota obsahovat až 26 druhů materiálu a 65 jednotlivých komponent.

Jde o marketing, míní někteří zákazníci

„Tohle mě trochu mrzí, že to je zrovna reklama na řetězec, který chrlí boty a vlastně je to spíš marketing, aby se kupovaly další a další nekvalitní boty. Je spousta výrobců, kterým bych věřila, že jde opravdu o udržitelnost, druhou šanci atd. Ale tady fakt ne,“ objevilo se také v komentářích pod Instagramovým příspěvkem modelky a influencerky Jitky Nováčkové, která akci v rámci spolupráce představila.

Další komentáře poukazovaly na fakt, že nekvalitní obuv už není po necelém roce nošení vhodná ani k recyklaci a CCC tím pádem rychlou módu podporuje ještě více. Jiní prohlásili, že za dobrý skutek žádný poukaz nepotřebují a raději starou obuv sami donesou do charity anebo speciálních kontejnerů.

Nelibé komentáře jsou normální, důležité je nabídnout možnosti

Samotná autorka propagačního videa, Jitka Nováčková, ale vidí reakce jako úspěch. Nelibé komentáře jsou dle jejího vyjádření pro PrahaIN.cz normální. Z celkového počtu diváků, kterých bylo na příspěvku přes 440 tisíc, prý v jejích očích převažují spíše pozitivní reakce.

„Nejdůležitější je, aby boty neskončily ve směsném odpadu. Aby si lidé uvědomovali, že se o ně musí starat a aby si firmy jako CCC zvykly tvořit cirkulární řešení tak, aby pak pro ně bylo výhodné obuv nazpět odebrat. Tedy v tomto případě 10 procent na nákup působí jako něco jako záloha. Konzultovala jsem to i s Institutem cirkulární ekonomiky. A nemusíte voucher využít, já si boty kupovat nyní nepotřebuji, takže jsem vouchery nevyužila a mám je doma,“ přiblížila Nováčková důvody, proč se rozhodla kampaň veřejně podpořit.

Podle jejích slov jde o jedno z lepších řešení, které se zákazníkům nabízí. „Pokud máte bot více a jsou v dobrém stavu a nechcete je dále nosit, tak je věnujte do charitativních obchůdků, o kterých mluvím zhruba každý měsíc, abych toto řešení připomínala. Pokud se vám nechce do obchůdku a nevíte, kde jej hledat, pak je doneste do CCC,“ uzavřela Nováčková.

Podobné akce bývají motivovány zištnými důvody

Firma CCC nijak nevybočuje od jiných prodejců rychlé módy ani podle Anny Lazorové z organizace NaZemi, která se mimo jiné zabývá právě udržitelností v textilním průmyslu a byla jedním z hlasů již zmíněné kampaně Obuj se do toho.

„Z našich zkušeností bývají podobné akce motivovány spíše zištnými důvody, ať už se jedná o zviditelnění značky až po greenwashing, kdy se firmy tváří, že dělají kroky k udržitelnosti, ale v realitě se jejich dodavatelské řetězce ani obchodní modely nemění. I u jiných řetězců vidíme podobné akce - výkup oblečení a za to zvýhodněný nákup, tedy opět podpora nadměrné spotřeby. Ujištění o tom, kde darované oblečení nebo boty končí jsou vágní, konkrétně u této akce mluví i o energetickém využití, což znamená spalovna odpadu. Sliby, že věci neskončí na skládce, tak nepůsobí důvěryhodně. Podobně nevíme, co vlastně firma dělá se svými produkty, které se neprodají - zkušenost z jiných řetězců mluví i o vyhazování, spalování a vyvážení nových, nepoužitých věcí ke skládkování v zemích mimo EU. Netvrdím, že tomu tak je v tomto konkrétním případě, nicméně to by byla určitě moje první otázka na řetězec CCC v tomto kontextu,“ informovala naši redakci Lazorová.

Zmíněnou otázku jsme řetězci položili. Ptali jsme se i na reakce zákazníků nebo množství již odevzdaných bot v rámci kampaně. Na naše e-mailové dotazy ovšem společnost dosud nereagovala.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných