Jak se bránit při špatném vyúčtování energií?

07. 04. 202408:54
Jak se bránit při špatném vyúčtování energií?
foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Dráty vysokého napětí, ilustrační foto

S jarními měsíci pro některé z nás přichází tradičně také období vyúčtování za energie. Může se však stát, že nás částka nemile zaskočí v podobě nedoplatku. Na vině mohou být nejen špatně nastavené zálohy, ale i chyba ze strany dodavatele. Jak se v takových situacích bránit radí společnost dTest.

Výši záloh jasně definuje zákon. Jak vyplývá z tiskové zprávy společnosti dTestu, zálohy mohou být nastavené nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby energií v následujícím zúčtovacím období.

„V případě, kdy mají spotřebitelé dojem, že jsou zálohy příliš vysoké, mohou se obrátit na svého dodavatele a požádat o jejich snížení,“ sděluje ve zprávě Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Ta také dodává, že pokud by lidé se žádostí u dodavatele neuspěli, mohou se obrátit na Energetický regulační úřad (ERÚ).

„Zároveň však doporučujeme, aby se spotřebitelé nesnažili na zálohách šetřit. V takových případech mohou být totiž nemile překvapeni vysokými nedoplatky,“ uvádí ve zprávě Hekšová.

Reklamace neznamená nezaplatit

I přes to, že si domácnost nastaví zálohy správně, může jim dorazit chybné vyúčtování. Jednat se může například o překlep, chybnou cenu nebo také nesprávnost v samotném měřiči spotřeby.

„V případě nespokojenosti, či podezření na chybu ve vyúčtování se mohou spotřebitelé obrátit na dodavatele energií s reklamací tohoto vyúčtování,“ dodává Hekšová.

Reklamace však podle společnosti dTest nemá odkladný účinek, je proto potřeba vyúčtování i tak uhradit. Při prodlení by totiž mohla společnost vymáhat úroky z nezaplacené částky.

„Dodavatel energií má ze zákona povinnost reklamaci vyúčtování vyřídit do 15 dnů od jejího uplatnění. Poté spotřebitelům vzniká právo na náhradu. Tato náhrada činí u elektřiny 750 korun za každý den prodlení až do výše 7 500 korun, u plynu poté činí tato náhrada 600 korun za každý den prodlení až do výše 24 000 korun,“ sděluje Hekšová. 

Odkládat by lidé neměli ani situaci, kdy je nedoplatek vyšší než si mohou v té chvíli dovolit. Mnoho společností při včasné komunikaci nabízí několik způsobů úhrady.

„Většina dodavatelů nabízí splátkové kalendáře, doporučujeme tak s nastalou situací dodavatele kontaktovat a domluvit se na oboustranně přijatelném řešení,“ dodává na závěr ve zprávě Hekšová.

O zálohách napsalo i ERÚ

Na webu Energetického Regulačního Úřadu (ERÚ) je zveřejněno také desatero, které pro spotřebitele vše kolem záloh v bodech shrnuje. 

„Záloha je platba za energii, kterou v budoucnu spotřebujete a dodavatel ji pro vás musel již nakoupit. Do výpočtu celkových nákladů za dodávku energií vstupuje proměnná v podobě vaší spotřeby. Konečné resumé za tzv. zúčtovací období se tedy dozvíte až ve vyúčtování, v němž obchodník srovná částku, kterou jste uhradili na zálohách se skutečnými náklady za dodávku elektřiny nebo plynu, a výsledkem je buď přeplatek, nebo nedoplatek,“ uvádí ERÚ na webu.

Upozorňuje tak například na fakt, že zálohy může spotřebitel zaplatit i v jiné než měsíční frekvenci. V případě přeplatků poté varuje před rizikem, že obchodníci nemusí být ochotní vyšší částky vracet.

Při změně dodavatele si dejte velký pozor

O podobném případě jsme v minulosti již psali. Osmdesátiletá žena se „upsala” společnosti Energie na doma, ta později přešla pod společnost ELGAS ENERGY s.r.o. Za těmito firmami stál Tomáš Zabloudil. Ten tehdy provozoval i další energetické společnosti, všechny měly velmi špatné recenze, Lidová energie, Moravská plynárenská, ale také Stabil Energy - té byla zrušena licence v roce 2020 a byla pokutována, dále Česká Regionální Energetika, My Energy nebo Complete Energy Service. Dalším jménem ve struktuře byla Dana Votýpková. I ta se vyskytovala v energetických společnostech a i ty měly velmi špatné recenze. Votýpková seděla po převzetí Energie na doma i ve společnosti ELGAS ENERGY, a to coby jednatelka, od září 2021 do prosince 2022, kdy ji vystřídal Jaroslav Kolman. Jediným společníkem společnosti ELGAS ENERGY byl Český energetický holding. Na jeho stránkách i dnes vidíme společnosti Lidová energie, Zelená elektřina nebo Moravská plynárenská. 

Mimo drasticky rostoucích záloh měla žena problém s tím, aby od dodavatele vůbec mohla odejít, nejvíc ji ale trápilo, že po ukončení smlouvy společnost nezaslala vyúčtování, to učinila až po urgencích, dále pak nevyplácela přeplatek ve výši téměř 28 tisíc. Po dotazech redakce ale společnost nakonec ženě peníze zaslala na účet. Jiní takové štěstí neměli. 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných