„Jak to ten telefon ví? To mě odposlouchává?“ Žádné šmírování, ale geniálně jednoduchý tah

28. 08. 202219:35
„Jak to ten telefon ví? To mě odposlouchává?“ Žádné šmírování, ale geniálně jednoduchý tah
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Mobilní telefon; ilustrační foto

Mnohým z nás se určitě stalo, že při otevření internetového prohlížeče se začaly náhle objevovat reklamy na téma, o kterém jsme se v nedávné době bavili s přáteli, kolegy nebo s rodinou. Logicky pak vyvstala otázka, jak je to možné? Nehledejte za tím nic složitého.

Mezi nejčastější otázku bude určitě patřit, zda vás telefon „neodposlouchává“? Věřte, že tomu tak rozhodně není. Za celým tímto principem stojí naprosto jednoduchý a zároveň geniální marketingový tah.

„Nechápu to. Včera odpoledne jsem se sešla v kavárně s bývalým kolegou, se kterým jsme mluvili více než hodinu. Večer pak otevřu Facebook a vyskakují na mě reklamy, které nabízí to, o čem jsme mluvili! Jak to ten telefon může vědět?” svěřila se k tématu jedna z našich čtenářek.

Odposlech? To opravdu ne

Odposlouchávání uživatelů nepřichází v úvahu hned z několika úhlů. Tím prvním je například nutnost povolení odposlechu pro konkrétní mobilní aplikaci.

Navíc, na odposlech, respektive na zapnutý mikrofon by většina telefonů upozorňovala pomocí notifikace nebo ikony (například telefony společnosti Apple).

Následný záznam by následně musel být analyzován z hlediska konkrétního jazyka a uváděných informací. To by znamenalo extrémní datovou zátěž, dlouhou prodlevu a celkovou neefektivnost.

Principem tohoto efektu je práce s podvědomím

Reklamní algoritmus si hraje s naším podvědomím a sazí na pravděpodobnost. Poměrně trefně se tomuto tématu věnoval technologický influencer a certifikovaný odborník společnosti Apple Petr Mára.

„Když se dva lidi potkají, mobilní aplikace poznají, že vybraní uživatelé jsou zrovna spolu na jednom místě. V tu chvíli vezme telefon například deset posledních vyhledávání nebo navštívených stránek jednoho uživatele a nabídne je pomocí reklam druhému…

Poté, co odejdete od odruhého uživatele, tak vám je začne servírovat,“ vysvětluje Petr Mára princip fungování algorytmu.

„V devíti z deseti případů si toho vůbec nevšimnete, protože se jedná o věci, které vás nezajímají. Naše pozornost ale funguje tak, že to, nad čím přemýšlíme, jsme schopni před sebou vidět. A když se s někým o něčem budete bavit, a pak to najednou uvidíte v té reklamě, zbystříte.

Algoritmus využívá pouze toho, že s největší pravděpodobností jste se při hovoru s druhým člověkem bavili také o tématech, které druhý člověk před nedávnem vyhledával. Zkrátka, že během rozhovoru padlo i téma, které druhý uživatel četl na webu…“ dodává Mára.

Strach není na místě

Tento způsob je tedy mnohem jednodušší a efektivnější než jakékoliv nahrávání rozhovorů. Pokud ale nějaké aplikace zaznamenávají vaší komunikaci, je to za zcela jiným účelem. Zaznamenávání navíc musel uživatel sám povolit v nastavení konkrétní aplikace.

V případě takto nabízených reklam ale žádný záznam zvuku rozhodně neprobíhá. Navíc, přenos informací mezi dvěma uživateli, kteří se takto potkají, jsou na anonymizované bázi.

Citlivá uživatelská data nejsou během této digitální komunikace zasažena a uveděný princip sdílení informací je zcela bezpečný.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných