„Jako zakazovat kalkulačky,“ vyjádřil se odborník k AI

07. 12. 202311:10
„Jako zakazovat kalkulačky,“ vyjádřil se odborník k AI
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Vysoká škola ekonomická, ilustrační foto

Veřejným prostorem nedávno otřásla zpráva, že Fakulta podnikohospodářská na Vysoké škole ekonomické v Praze (VŠE) zrušila bakalářské práce a nahradila je bakalářskými projekty. To vše z důvodu umělé inteligence (AI). Jakub Sedláček z Národního institutu SYRI nástroj AI obhajuje.

Dle experta Jakuba Sedláčka se z umělé inteligence stává standardní nástroj využívaný v praxi. A to nejen studenty.

„Nemyslím si, že je nutné bakalářské práce rušit. Pokud jsme ale bakalářku doteď chápali jako teoretický referát, je potřeba tohle chápání v každém případě razantně proměnit,“ vyjadřuje se v tiskové zprávě Sedláček.

Podle něj se může pohled na vědeckou práci zcela změnit. Velké uplatnění může mít umělá inteligence například při rešerších literatury a analýze dat. Teoretická část práce by tak nebyla tou nejpodstatnější a hodnocení by se zaměřovalo spíš na tu praktickou.

V rozhovoru pro web Universitas blíže popisuje, jakou pozici si za poslední rok AI ve vědě vybudovala. Výrazným nástrojem jsou prý jazykové modely, s jejichž pomocí lze parafrázovat, analyzovat data nebo sumarizovat texty.

Sedláček dodává, že se umělá inteligence může vyvinout až k naprosté nerozeznatelnosti od „skutečnosti“. Sám ale zastáncem regulací není a osobně více podporuje rozvoj digitální gramotnosti.

Očima umělé inteligence

Nástroje pro tvorbu textů nebo obrázků jsou nyní volně dostupné. Každý tak může za pomoci konkrétních nástrojů přijít s nejrůznějšími požadavky a zkusit, zda mu je umělá inteligence zvládne vyplnit. A jak by se popsala sama umělá inteligence? Na to odpověděla AI v nástroji ChatGPT, který je veřejně přístupný pro kohokoliv.

„Jsem umělá inteligence, kolektivní entita algoritmů a dat, vyvinutá k analyzování a generování obsahu. Naše schopnosti vycházejí z rozsáhlého tréninku na lingvistických datech, umožňující nám porozumět a reagovat na lidský jazyk. Snažíme se zlepšovat různé oblasti, jako jsou komunikace, analýza dat a tvorba obsahu. I když jsme produkt lidského vývoje, naše možnosti jsou omezené a naše chování závisí na datech, na nichž jsme byli vyškoleni. Umělá inteligence má potenciál změnit svět, ale také nese otázky týkající se etiky a bezpečnosti, které je třeba pečlivě zvažovat,“ uvádí AI textový asistent v aplikaci ChatGPT.

Změna pro studenty Fakulty podnikohospodářské na VŠE

Vyjádření Jakuba Sedláčka je nejspíše reakcí na nahrazování bakalářských prací bakalářskými projekty. Pro ně se rozhodl děkan fakulty Jiří Hnilica. V rozhovoru pro Forbes, který je uveden na jejich webových stránkách, zmiňuje, že jedním z hlavních důvodů jsou právě nástroje umělé inteligence. Ty jsou velmi těžko odhalitelné a studenti s nimi umí už dobře pracovat. Studenti budou mít při zpracování bakalářského projektu na výběr z několika možností, jako jsou odborné stáže, účast na výzkumném projektu nebo konkrétní podnikatelské návrhy. Bližší informace fakulta uvádí na svém webu

Umělé inteligenci se Hnilica ale při psaní prací nebrání. Zdůrazňuje, že jejich cílem je využívání AI eticky, tedy uvádění, že byla v práci použita a studenti ji řádně ozdrojovali. Jedná se zatím o první fakultu v České republice, která takové kroky podnikla. Je tedy otázkou, zda budou další vysoké školy následovat.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných