foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz/Správné údaje o slevách jsme zaregistrovali v obchodním centru Flora
Od nového roku mají nakupující zase o něco jednodušší život. Může za to novela zákona o ochraně spotřebitele a změny v občanském zákoníku. Už by nemělo docházet k tomu, že se nakupující nechají opít rohlíkem v podobě nepravdivých informací o slevách.
Uveďme si fiktivní příklad, který byl až do nedávna běžnou praxí v obchodech.
Obchodník nabízel dlouhé měsíce lednici za 10.000 korun. Nikdo ji nechtěl koupit, a tak se rozhodl, že jí prodá ve „slevě“. Vyzdobil ji nápisem „Sleva 25%“, cenu ale nechal stejnou. Český zákazník, na kterého slovo sleva působí jako rudý hadr na býka, se ani na chvíli nezamyslel a hned si lednici za 10.000 korun koupil a ještě ho hřál dobrý pocit, že ušetřil 25 procent z původní ceny.
Nyní už to mají prodejci o poznání těžší. V obchodech nově musí být na cenovkách umístěna nejen informace o současné ceně, případné slevě, ale také cena, kterou mělo zboží před slevou. Rozhodující je v tomto případě cena, kterou mělo zboží 30 dní před zavedením slevové ceny. Podrobnosti najdete na webu organizace dTest.
„Permanentní slevové akce či výprodeje jsou již běžnou obchodní praktikou. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukázala pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně nelišila od běžné nabídky na trhu,“ informovala o falešných cenách ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Nic není zcela jednoduché, a tak ani princip zlevňování zboží není zcela bez problémů. Slevy se totiž mohou utvářet různými způsoby. Na všechny však myslí zákonné novely a popisují je.
Příklad první: Sleva prostá
Budeme stále pracovat s naším ukázkovým příkladem – lednicí za 10.000 korun. Obchodník se rozhodne, že ji zlevní o 25 procent, a to jako slevu prezentuje. Nově musí nakupující získat od prodejce informace, že aktuální cena výrobku je 7.500 korun a před slevou stála 10.000 korun.
Příklad druhý: Sleva postupná
Lednice za 10.000 korun. Obchodník se rozhodne, že ji zlevní o 25 procent na cenu 7.500 korun. Za dalších 30 dní ji však zlevní o dalších 1.500 korun. Její cena se tak dostává na hodnotu 6.000 korun. V tomto případě, musí nakupující získat od prodejce informace, že aktuální cena výrobku je 6.000 korun a před slevou stála ta 10.000 korun.

I v tomto případě se jedná o správně označenou slevu, doprodej. Foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz
Příklad třetí: Sleva kolísavá
Lednice za 10.000 korun. Obchodník se rozhodne, že ji zlevní o 25 procent. Za nějakou dobu však cenu vrátí na původní hodnotu. Během následujících 30 dní se rozhodne obchodník, že cenu znovu sníží, ale jen na 8.000 korun. V tomto případě musí nakupující získat od prodejce informace, že aktuální cena výrobku je 8.000 korun a před slevou stála 7.500 korun. V tomto případě podle novely zákona fakticky o žádnou slevu nejde.
Příklad čtvrtý: Sleva zčásti prezentovaná
Lednice za 10.000 korun. Obchodník se rozhodne, že ji zlevní o 25 procent. Toto zlevnění však neprezentuje jako slevu. Lednice stojí tedy 7.500 korun. Během následujících 30 dní se rozhodne obchodník, že cenu ještě sníží - na 6.000 korun, tentokrát už ji prezentuje jako slevu. V tomto případě musí nakupující získat od prodejce informace, že aktuální cena výrobku je 6.000 korun a před slevou stála 7 500 korun.
Změny neplatí pro všechny výrobky
Možná se mohou příklady utváření informací o cenách pro spotřebitele zdát zpočátku složité, ale jde jen o to si zvyknout. A pochopitelně jde také o to, aby patřičné orgány kontrolovaly správné udávání těchto informací.
Psali jsme
Nejen v předvánočních časech obchodníci rádi využívají slevových akcí a různých výprodejů. Zákazníci na tyto slevy čekají v domnění, že výrazně…
S těmito podmínkami však nemohou nakupující počítat u potravin a zboží podléhající rychlé zkáze, například květiny. Tyto sortimenty výrobků jsou z novelizace příslušných zákonů vyjmuty.
Navštívili jsme v obchodním centru Flora několik obchodů s oblečením. Chtěli jsme se přesvědčit, zda jsou uváděny ceny na vývěsních štítcích výrobků v souladu s novelizacemi zákona o ochraně spotřebitele. Jak je vidět, obchodníci nová nařízení dodržují.