foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Brašnářství Tlustý a spol. ve Vršovicích
Od doby, kdy oblíbený pražský podnik s koženými doplňky Brašnářství Tlustý a spol. ohlásil, že je od krachu a insolvence dělí sotva pár dnů, uplynuly téměř čtyři měsíce. Majitel firmy Ivan Petrův jen den poté svoje prvotní vyjádření zmírnil s tím, „že nikdo nekrachuje, jen potřebují práci“. Na firmu se během krátké chvíle snesla obrovská vlna nevole. Lidé jeho prosbu považovali zejména za nepovedený marketingový tah.
Každý další příspěvek na sociálních sítích spustil smršť negativních komentářů, firma s nimi bojovala tak, že u některých příspěvků komentáře vypínala. Lidé jí neustále připomínali nepovedenou kampaň s krachem, stěžovali si ale také na dlouhé čekací doby u objednávek či příliš vysoké ceny.
Na to brašnářství v příspěvcích reagovalo, že nechtějí šidit, ani šít v Asii. Přiznali také, že každý týden mají několik nabídek na přesun výroby právě do Asie.
Black Friday nebude
Vlnu komentářů zaznamenalo brašnářství také pod příspěvkem, který firma sdílela dva dny před slevovou akcí Black Friday neboli Černým pátkem. Tradiční marketingová a slevová akce každoročně láká na citelné úspory. Zatímco v USA připadá fixně na poslední pátek v listopadu, což je letos 29. listopadu, v České republice s ní mnoho obchodníků začíná podstatně dřív.
Brašnářství Tlustý a spol. je výjimkou. Na firemním profilu na Facebooku se vyjímá příspěvek: „Žádný Black Friday nebude!“ Společnost dodává, že nedováží levné šmejdy z Indie, nešidí výrobky podřadným materiálem, ani nemá obrovské marže. „Vyrábíme ve Vršovicích, kusově, z prvotřídních materiálů a s doživotní zárukou. Proto jsou naše výrobky dražší, proto jsou dodací lhůty delší, proto k nám chodíte po deseti letech na servis,“ dodává brašnářství.
Příspěvek zaznamenal téměř dvě stovky komentářů. Valná většina je opět negativní. Firma se podle sledujících chce za každou cenu dostat do kapitoly v učebnici marketingu „Jak to nedělat“.
Jiní také narážejí na fakt, že obchod nabízí různé slevy během celého roku.
Podle jednatele společnosti Ivana Petrůva byl příspěvek uveřejněn zejména proto, aby nastartoval debatu o smysluplnosti Black Friday a jeho udržitelnosti. „Původně jednodenní slevový den z USA se v posledních letech naprosto zvrhl speciálně ve východní Evropě a u nás v Čechách,“ uvedl Petrův pro redakci.
Psali jsme
Na nekalé praktiky obchodníků s potravinami upozorňujeme poměrně často. Tentokrát jsme však zamířili do obchodu s elektronikou, abychom…
Black Friday ničí trh
„Jsme několik posledních let svědky toho, že firmy v naději na lepší prodeje používají neférově Black Friday celé týdny, celý měsíc listopad, protahují i nyní Black Friday do prvního týdne v prosinci a některé dokonce jako marketingové lákadlo celý rok. Black Friday neboli Černý pátek vzbuzuje velká, až nereálná očekávání zákazníků. To je dle našeho názoru praktika, která ničí tržní prostředí ve prospěch velkých hráčů, importérů zboží z Asie, kteří mají na zboží obří marže a mohou proto snést i takto velké slevy. Černý pátek firmy často také zneužívají k prezentaci uměle vytvořených slev nebo ke zvýšení návštěvnosti svých obchodů, výprodejům ležáků a celkově nám tento slevový den působí nefér. Jak vůči zákazníkům, tak vůči firmám, které podnikají poctivě a s udržitelnými a férovými maržemi,“ vysvětluje Ivan Petrův pro PrahaIN.cz
Jeho řemeslná firma, která jedenáct let v Čechách pracuje na zachování a obnově českého řemesla, tuto praxi, nekalé praktiky i akci samotnou odmítá.
„Trend odmítání Black Friday lokálními firmami i aktivisty je jasně patrný již v zahraničí, kde nezávislé firmy, malé firmy, živnostníci tento umělý svátek konzumu bojkotují a odmítají se jej účastnit. Důležitý aspekt bojkotu Black Friday je také udržitelnost a ekologie. Množství zboží a odpadu vyprodukovaného tímto nákupním šílenstvím dosahuje enormních hodnot. V Čechách je všeobecně známo, že slevy jsou velmi hojně používaným instrumentem, který motivuje zákaznické chování k nákupům. Dokonce je ve studiích uvedeno, že 50 procent prodejů je uděláno ve slevě,“ vysvětluje Petrův.
Na akce ve výsledku doplatí zákazník
Řada zákazníků, kteří by koupili za běžnou cenu nebo za cenu sníženou o udržitelnou pobídku, čeká podle jeho slov v naději, že na Black Friday budou lepší ceny, nebo je přímo nárokuje v průběhu roku.
Malé firmy, firmy, které vyrábějí v Čechách a všeobecně firmy, které podnikají poctivě a nemají obří marže na výrobcích importovaných z Indie, Číny nebo Vietnamu jsou podle něj díky tomu v obrovském tlaku.
„Celkově vnímáme Black Friday a hysterii kolem něj jako velmi pro trh nezdravou věc, na kterou na konci doplatí zákazník. Vidíme velký rozdíl mezi běžnými udržitelnými nabídkami (v řádech 5-25 procent), slevovými akcemi dalšími pobídkami (1+1, doprava zdarma, dárek ke zboží apod.), kterými firmy motivují své zákazníky v průběhu roku i Black Friday. Black Friday svou marketingovou silou a sliby obřích slev nastavuje nereálná očekávání trhu a dle našeho názoru ovlivňuje v mnoha případech neúměrně zákaznické chování,“ uzavírá Petrův.