-->

Krize: Došlo už i na autobazary

29. 12. 202205:23
Krize: Došlo už i na autobazary
foto: Iva Baierová, se souhlasem/Autobazar, ilustrační foto

Situace na trhu s ojetými vozy v letošním roce stagnovala. Na počátku roku byl vzhledem k nedostatku nových aut zvýšený zájem o nákup zánovních vozů. Redakce PrahaIN.cz zjišťovala, co dále ovlivnilo chuť lidí k nákupu a prodeji ojetin v průběhu roku. Podle vyjádření několika zástupců společností působících v oboru jejich prodejní cena postupně klesala. Největší poptávka je po vozidlech s cenou do 200 tisíc korun.

Společnost AAA Auto, která je jedničkou v oboru na českém trhu, uvádí ve své tiskové zprávě, že ojetých vozů na něm meziročně přibylo. Loni v listopadu dosáhla nabídka na celkový počet 96.319 nabízených vozů, letos jich bylo 101.208, což představuje nárůst o 5,1 procent.

Nejčastěji nabízeným modelem mezi ojetinami v ČR byla v listopadu Škoda Octavia s cenovým mediánem 180.500 korun ve stáří 9,8 roku. Na druhém místě byla Škoda Fabia s mediánovou cenou 99.000 korun a ve stáří 12,9 roku. Třetí místo obsadil Volkswagen Golf s cenovým mediánem 144.900 korun a ve stáří 12,4 roku.

Rok 2022

Situaci na trhu s ojetými vozy v ČR ovlivňuje přetrvávající nedostatek nových aut na trhu, který je důsledkem celosvětového nedostatku náhradních dílů způsobeného výpadky ve výrobě během pandemie covid-19. Především na začátku letošního roku díky tomu došlo ke zvýšené poptávce po zánovních autech ve stáří kolem jednoho roku a k růstu jejich ceny.

V průběhu roku se spolu s prohlubující ekonomickou krizí, zvyšováním inflace a nárůstem cen energií postupně vytrácela chuť lidí k nákupu ojetého automobilu a prodeje v autobazarech se snižovaly.

Ředitel marketingu společnosti Auto ESA Filip Kučera uvedl pro redakci PrahaIN.cz, že letošní očekávání předčila skutečnost.

„Na startu roku se prodej vyvíjel velmi dobře a v predikcích překonal rok předchozí. To se změnilo se začátkem konfliktu na Ukrajině a s ním souvisejícím růstem cen pohonných hmot, zdražování cen energií, růstem úrokových sazeb a vůbec změnou ve společnosti, která zažívá něco zcela nového, a to nikoli pozitivního. V průběhu roku došlo poprvé za téměř 2 roky ke snížení cen ojetin a tento trend pokračuje i koncem roku. V letošním roce pravděpodobně skončíme zhruba 5 procent pod loňskými čísly,“ popsal situaci z pohledu společnosti Auto ESA.

Autobazar Motol

Na dotaz redakce PrahaIN.cz ohledně vývoje letošního prodeje, uvedl zástupce společnosti Autobazar Motol, že celkově prodej letos stagnoval a lidé zde neprodávali ani nenakupovali vozidla odlišně od uplynulých let.

„Přijde mi, že lidé mají našetřeno hodně peněz, takže nikdo už nenakupuje na splátky, i když je auto za pět set nebo šest set tisíc korun,“ podotkl k letošním specifickým okolnostem a dodal, že nejprodávanější auta se u nich nicméně pohybují mezi padesáti až sto tisíci korunami.

Autobazar Nad Harfou

Dalším ze zástupců menších autobazarů zaměřujících se na běžnou klientelu, kterého oslovila redakce PrahaIN.cz, byl Martin Němec z Autobazaru Nad Harfou. Nejvíce se zde prodávají ojetiny v rozmezí tři sta až čtyři sta tisíc.

Potvrdil nám, že také zaznamenal situaci na trhu, kdy se lidé chtěli zbavovat peněz v obavách ze ztráty jejich hodnoty a ve zvýšené míře nakupovali dražší auta.

„Vlnu, kdy nastal enormní zájem o nákup dražších aut, jsme zaznamenali, ale nemohli jsme toho zájemcům moc nabídnout. V poslední době přišlo další zdražení v podobě vysokých cen energií a tam zase pociťujeme, že lidé úplně zabrzdili nákupy, protože neví, co bude dál,“ přiblížil Martin Němec a dodal, že prodej ojetin je před Vánoci vždycky slabší.

Popsal, že běžný člověk musí nejprve vyřešit výdaje na teplo, na bydlení, zaplatit ceny za plyn a elektřinu a teprve potom si může dopřát nové auto.

„Poptávka po autech aktuálně klesá, ten, kdo chce nyní prodat, tak se musí podbídnout s cenou. Výhled do příštího roku se nijak zásadně nemění, bude to chtít nějaký čas, než si lidé zvyknou na vysoké ceny a začnou zase nakupovat,“ uvedl zástupce autobazaru.

Auto Jarov

Na letošní situaci jsme se ptali také v oddělení ojetých vozů ve společnosti Auto Jarov, kde se zaměřují na prodej vozidel koncernu Volkswagen a značky Honda.

Dozvěděli jsme se, že během roku se situace v dodávkách nových vozů mírně zlepšila, nicméně došlo ke zvýšení nákladů domácností, což jsou v případě prodeje aut spojené nádoby.

Na začátku roku se řešilo, že nejsou zdroje pro výrobu nových aut a zákazníci proto hledali i mezi zánovními auty, u kterých díky tomu rostly ceny a sklady obchodníků se plnily ojetinami za vyšší ceny.

„Lidé hledají spíše levnější auta, nemají ani vůli teď auta financovat, řeší náklady na energie. Poslední kvartál je v prodeji velmi klidný a ceny ojetin samozřejmě klesají,“ uvedl pro PrahaIN.cz pan Novák ze společnosti Auto Jarov.

Klesá zájem financovat nákup na protiúčet nebo úvěr

Nejvíce se na Jarově prodávají koncernové vozy v ceně od dvě stě do tři sta tisíc korun. Nová auta mají po novém roce zase zdražovat, což může komplikovat možnost využít nákup na protiúčet. Je to mezi zákazníky hodně žádaný způsob, jak zajistit pořízení vozidla.

„Lidé nechtějí financovat v posledním kvartále auta ani pomocí úvěru, banky navyšují úrokové sazby. Půjčky, které byly dříve za tři až pět procent, mají dnes úrokovou sazbu sedm až deset procent, takže lidé raději využívají vlastní prostředky,“ popsal Novák.

Výhled na rok 2022 v Auto ESA

Podle Filipa Kučery z Auto ESA se v segmentu ojetin bude i nadále poměrně dařit prodejcům se širokou nabídkou a zároveň rychlou obrátkou. „Nové vozy stále nejsou a jejich cena roste, proto předpokládám opět zvýšenou poptávku po mladších ojetinách. Zároveň v souvislosti s růstem cen, a tím i životních nákladů domácností, budou v kurzu levné vozy s cenou do 150 tisíc korun,“ predikuje Filip Kučera a dodává, že v průběhu roku také zaznamenali zvýšenou nabídku dražších vozidel či vozidel s dražšími provozními náklady.

S největší pravděpodobností se nebude nic měnit ani na skutečnosti, že při pořízení ojetiny se dlouhodobě financování v podobě úvěru pohybuje na 27 až 30 procentech a při pořízení vozu tak výrazně převažuje hotovostní prodej.

Oblíbené značky v autobazarech

V Auto ESA se tradičně v TOP 5 značkách nic nemění a jednoznačně vede značka Škoda. S odstupem následují značky VW, Ford, BMW a Peugeot.

Kromě Škodovek se výborně prodávají také vozy Dacia, a to jak nové, tak i ojeté. Podle Martina Němce z Autobazaru Nad Harfou to byla marketinková trefa do černého.

„Dacia je oblíbený vůz hlavně mezi staršími řidiči, kteří nepotřebují až takovou kvalitu, ale koukají na poměr cena a výkon. Také se velice dobře prodávají vozy Hyundai, to je velká konkurence pro Škodu,“ popsal Němec a dodal, že francouzské značky stojí spíše v pozadí.

Mezi další prestižní značky patří japonská Toyota a Mazda, které si celosvětově drží pověst spolehlivých vozů. Za pravdu jim dávají například i německé testy, kde se pravidelně japonské vozy umisťují na předních příčkách.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných