Legální past na spotřebitele. Nastává už při vchodu do prodejny

30. 03. 202419:10
Legální past na spotřebitele. Nastává už při vchodu do prodejny
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Pražská večerka, ilustrační foto

Obchodníci stále vymýšlejí nejrůznější triky a marketingové strategie, kterými by přilákali zákazníky do svých prodejen. Vliv na naše nakupování má nejen cena a šíře sortimentu, ale například i jestli jdeme nakupovat hladoví, jaká hraje v obchodě hudba nebo jakou barvu má produkt. Jaké všechny nástrahy na nás při vstupu do obchodu čekají?

Jak uvádí tisková zpráva společnosti dTest, jednou z těch nejnápadnějších strategií je rozvržení samotné prodejny. Obchodníci totiž mohou záměrně umisťovat často nakupované produkty až na úplný konec obchodu, kam za nimi musí nakupující dojít. Při cestě se tak může nechat snadno zlákat na některý z chytře umístěných výrobků. Trikem je ale i umisťování známých značek a dražších produktů ve výšce očí, kvůli kterým snadno přehlédneme dostupnější alternativu. Po nalezení všech potřebných položek a cestě k pokladně poté na člověka čeká další zatěžkávací zkouška, kterou jsou sladkosti přímo před pokladnami. 

„Lákavému rozvržení prodejny se lze však jednoduše ubránit, a to striktním dodržováním nákupního seznamu,“ radí ve zprávě ředitelka společnosti dTest Eduarda Hekšová.

Tipem může být i placení nákupů pouze v hotovosti, které nám v impulzivním nakupování může zabránit. 

Důležité je při nákupu i celkové osvětlení prodejny. To může navodit pocit vyšší čistoty a zlepšit vzhled i samotných produktů. Problematické to může být především při nákupu oblečení, které na nás může později vypadat jinak, než jak tomu bylo dříve ve zkušební kabince.

Psychologický nátlak při nákupu

V obchodě se může velmi snadno stát, že se necháme promyšlenými marketingovými strategiemi zmanipulovat. Je proto dobré si každý nákup dobře promyslet a vyvarovat se tak impulzivnímu kupování nepotřebných produktů. 

Podle webu Ústavu práva a právní vědy, může být jednou z nich například nátlak při nákupu a navození pocitu, že má člověk na koupi omezený čas. Často se tak můžeme v obchodech setkat s tvrzeními „omezená nabídka“ nebo „limitovaná edice“. Při nákupu přes internet se může jednat i o oznámení o posledních kusech na skladě nebo množství osob, které si daný produkt prohlížejí ve stejnou chvíli jako my.

Nakupování jako „lék“ na frustraci

O problematice uspokojování vlastní frustrace skrze nakupování mluvil již dříve psycholog Gabriel Hrustic v podcastu Nevyhorení portálu Forbes.

„Člověk prostřednictvím spotřeby naplňuje své touhy a společenský status, ale možná právě proto mu unikají jiné, podstatnější věci, které jsou součástí života a bytí,“ vyjádřil se psycholog Hrustic.

Ten popisuje také aktuální normu společnosti mít určitý standard, jako je bydlení, auto, vybavení domácnosti, dovolená nebo i volnočasové aktivity.

Proto je také dobré se při nakupování zamyslet: ‚Kupuji si to, protože to potřebuji, nebo to jen chci?‘ Kdybychom šli opravdu radikálně jen po tom, co potřebujeme, najednou bychom zjistili, o kolik méně musíme utratit. Mohli bychom svůj čas věnovat jiným aspektům života než jen vydělávání peněz a jejich utrácení,“ dodává Hrustic v rozhovoru.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných