foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz /Specializovaná prodejna sýrů
Český statistický úřad (ČSÚ) vydal v těchto dnech aktualizovaná data z maloobchodu za měsíc září. Meziročně se tržby v tomto období reálně snížily o 5,6 %, meziměsíčně vzrostly o 0,8 %. Redakce PrahaIN.cz zjišťovala konkrétní dopady menšího zájmu zákazníků v prodejnách zaměřených na specializované potraviny na Praze 2 a 3.
Podle údajů ČSÚ zaznamenaly nižší tržby než loni jak specializované prodejny potravin na úrovni 9,6 procent, tak i nespecializované prodejny s převahou potravin. Tady klesly tržby o 5,1 procent.
„Vzhledem k prudkému zvyšování cen dochází k omezování spotřeby, což se negativně projevuje na tržbách obchodníků. Lidé se ještě více orientují na akční nabídky a často preferují nákupy nejlevnějších variant nabízených produktů,“ říká v komentáři k datům ČSÚ hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
„Meziročně maloobchodní tržby v září klesly pátý měsíc v řadě. Oproti předchozímu měsíci pokles zmírnil u prodeje potravin, nepotravinářského zboží i pohonných hmot. Méně zboží než vloni se prodalo ve všech sortimentních typech prodejen s výjimkou farmaceutických a zdravotnických obchodů. Těm tržby rostly nepřetržitě již osmnáct měsíců,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Specializované prodejny s potravinami
Redakci PrahaIN.cz zajímalo, zda a jakým způsobem se pokles tržeb projevuje v jednotlivých specializovaných prodejnách s potravinami v okolí Flory v Praze 3.
Zákazníci zde najdou kupříkladu obchody zaměřené na nabídku italských sýrů, mořských ryb a plodů, dále také řeznictví s prodejem výběrového masa a uzenářských specialit. Jen o pár zastávek dál směrem do centra si mohou dopřát u Vinohradské tržnice nákup sladkostí v podobě amerických koblih vlastní výroby.
Všechny uvedené a navštívené obchody nabízejí ve svém sortimentu většinou kvalitnější a cenově hůře dostupné potraviny.
Zákazníci chybí, ale zatím to není na zavření
Největší pokles návštěvnosti zákazníků, jež má vliv na tržby odpovídající aktuálním datům ČSÚ, nám potvrdili v prodejně Liborovo řeznictví. Řezník pracující u masného pultu popsal pro PrahaIN.cz největší současný problém v tom, že už se nelze spoléhat na pravidelný týdenní cyklus návštěvnosti, což přináší komplikace při objednávání zboží.
Zdroj: Marek Jindra, PrahaIN.cz
„Dnes se vůbec nedá předpovědět, kolik přijde lidí. V minulosti chodili v pondělí málo, dále v týdnu do čtvrtka trochu více, ale bylo jich podobné množství, vrchol nastal v pátek a v sobotu. Dnes paradoxně chodí hodně lidí v pondělí, přes týden nic, pátek trochu a sobota je absolutní loterie,“ svěřil se prodejce masa a dodal, že by ze všeho nejvíc potřeboval věšteckou křišťálovou kouli.
Pro příklad uvedl, že zhruba před měsícem nabízel zákazníkům objednání svatomartinských hus v ceně okolo čtyři sta korun a téměř nikdo z nich nereagoval a tři dny před 11. listopadem jich prodal kolem deseti a poptávka je taková, že by jich udal za uvedenou cenu ještě další desítky.
Psali jsme
Svatomartinská vína se začnou ochutnávat v pátek 11. listopadu. Ideální den pro otvírání lahví plných svěžích a voňavých vín. Vinaři…
Ryby a mořské plody čeká vrchol sezony
V prodejně Seafood market na Vinohradské ulici její vedoucí nepotvrdil redakci PrahaIN.cz uváděný meziroční pokles tržeb z důvodu specifických prodejních zvyklostí týkajících se nabízeného sortimentu.
„Naši zákazníci pravidelně přes léto odjíždějí s dětmi na prázdniny. Tržby máme v tomto období pravidelně malé zhruba až do poloviny září. V říjnu a listopadu se prodeje postupně zvedají a vrchol přichází každoročně v období předvánočních nákupů. To se nezastavíme a ze získaných tržeb potom žijeme další část roku,“ uvedl šéf rybárny a dodal, že segment prodeje mořských ryb si vždy kupující najde.
Sýry a sladkosti si drží svoje zákazníky
V prodejně La Formageria Gran Moravia nabízejí sýry z vlastní litovelské provozovny, dále italské sýry a široký sortiment italských uzenin, olivových olejů nebo vín. Zdejší prodavačka sdělila pro redakci PrahaIN.cz, že během uplynulých šesti měsíců nezaznamenali žádný výrazný pokles návštěvnosti.
Zdroj: Marek Jindra, PrahaIN.cz
„Zákazníků k nám chodí průměrně za týden zhruba stejné množství, některé dny více, někdy zase méně, ale nezaznamenala jsem zatím žádné výrazné změny v jejich počtu,“ uvedla pracovnice v prodejně sýrů.
Domácí donuts
Pár desítek metrů od Vinohradské tržnice najdou na ulici se stejným názvem milovníci amerických koblih prodejnu La Donuteria. Tady prodávají různé druhy tohoto oblíbeného pekařského výrobku, které vyrábějí v zázemí obchodu. Místní prodejce pro PrahaIN.cz uvedl, že co se týká počtu zákazníků a z něho plynoucí výše tržby, nenastala v posledních dvou měsících žádná změna.
Zdroj: Marek Jindra, PrahaIN.cz
„Zásadní prodeje se u nás odehrávají během víkendu. Máme poměrně stálou klientelu a zatím nemáme problém s jejím úbytkem, držíme se,“ sdělil prodejce sladkostí s průměrnou cenou kolem sto korun za jeden kousek.
Zatím jedeme dál
V navštívených prodejnách prozatím zvládají energetickou náročnost provozu, distribuční sazby mají nastavené v tarifech z minulosti na úrovni, která pro ně není likvidační. Oslovení zástupci prodejen se shodli na tom, že jejich klientela je věrná, není masová a přestože mají ceny mnohem vyšší, než jaké najdou ostatní zákazníci v hypermarketech, ti jejich tam pro potraviny obdobného druhu zatím nezamířili.
„Je pravda, že hodně těžíme z lokality, kde prodáváme. Jsme na Vinohradské ulici, naši zákazníci jsou na tom finančně určitě lépe než jinde. Můj kamarád provozuje řeznictví v Koněvově ulici, to je pár set metrů odsud a propad jeho tržeb může být i kolem dvaceti procent,“ podotkl v rozhovoru s redakcí PrahaIN.cz řeznický mistr.
Majitel zmíněné rybárny komentoval data uváděná ČSÚ, že desetiprocentní pokles tržeb není důvod k tomu, aby skončil s podnikáním.