foto: Archiv Petra Michala, se souhlasem/Petr Michal
ROZHOVOR: Advokát Petr Michal je předsedou představenstva Hospodářské komory hlavního města Prahy. Ze své funkce se staví za malé a střední podnikatele, kterým, jak sám říká, chce stát po boku. V rozhovoru pro PrahaIN.cz uvedl, jaká je aktuální hospodářská stuace v Praze. „Metropoli, stejně jako celou Českou republiku, zasáhla nedávno výrazná energetická krize. Ta zahýbala s cenami energií a zároveň odkryla, jak je nesnadné udržet ceny elektřiny a tepla v rovnováze,“ řekl Michal. Dalšími tématy, které jsme probrali, byla ale také doprava či situace na trhu s byty.
V čele pražské Hospodářské komory (HK) jste již od září 2021. Nedávno jste získal mandát na další tři roky. Co jste za dobu působení v komoře již vykonal a co plánujete?
Mým cílem bylo a nadále bude sjednocovat politiku Hospodářské komory na území hlavního města Prahy. Za poslední rok a půl jsme rozhýbali debatu napříč důležitými obory, s politiky a odborníky jsme diskutovali o dopravě, dostupnosti bydlení, kvalitě MHD nebo výstavbě parkovacích míst. Z toho nám vyšlo, že námi zvolená témata jsou důležitá a ve veřejném životě rezonují. Do příštích let si bereme další úkol, být partnerem při realizaci klíčových projektů a stát po boku všech našich členů, jejichž zájmy jsou u nás na prvním místě.
A čím konkrétně se HK zabývá?
Chceme a musíme podporovat malé a střední podnikatele, hájit jejich zájmy a zajistit jim veškeré formy pomoci. Své služby Komora poskytuje primárně svým členům a také ostatním podnikatelům v celé České republice, bez ohledu na to, v jakém oboru firmy podnikají. Jsme u tu od toho, abychom podnikatelům pomohli se zorientovat v nových trendech a nařízeních, jako jsou třeba ESG, GDPR apod. Všechny tyto nové oblasti výrazně zasahují do životů podnikatelů a my jim chceme stát po boku a říct „Budeme vaše zájmy hájit tak, aby váš hlas či podnikatelský záměr nezapadl.”
Aktuální hospodářská situace není ideální. Jak to vypadá v Praze? Pozorujete i nějaké úspory?
Metropoli, stejně jako celou Českou republiku, zasáhla nedávno výrazná energetická krize. Ta zahýbala s cenami energií a zároveň odkryla, jak je nesnadné udržet ceny elektřiny a tepla v rovnováze. V souvislosti s krizí začaly domácnosti šetřit. Právě to, jak se obyvatelé metropole k současné energetické situaci stavějí, zkoumá pražská Hospodářská komora, která ve spolupráci s agenturou STEM/MARK vypracovala velmi zajímavý průzkum. Kromě jiného jsme se v otázkách zaměřili právě na úsporná opatření a mimo jiné nám v průzkumu vyšlo, že mezi úsporná opatření, která Pražané preferují, patří modernizace pouličního osvětlení, snížení teploty v budovách a/nebo instalace úsporných žárovek.
Situace na trhu s byty se v Praze za poslední rok také výrazně změnila. Někteří hovoří o tom, že developeři omezují a budou omezovat své projekty. Je to tak?
Rozevřely se především ony pověstné nůžky, a to do takové míry, že lidé prostě na byt už nemají, nebo mít nebudou. Ceny jsou skutečně astronomické a je tudíž jasné, že na vývoj nabídky a poptávky musí zareagovat i ti, kteří byty nebo domy staví. Jestliže se tak zásadně začínají rozcházet možnosti obyvatel Česka s cenami nového i staršího bydlení, je zřejmé, že se nacházíme v situaci, kdy nabývá na důležitosti zcela jiný model bydlení, a tím jsou nájmy.
Abychom měli více nabízených nájemních bytů, je třeba ze všeho nejdříve odblokovat značné množství městských pozemků. Na nich pak lze ve spolupráci města se soukromým investorem postavit čistě nájemní bydlení s tím, že město si část bytů ponechá pro takzvané dostupné bydlení či jako byty pro preferované profese. Je to model, který je pro Prahu mnohem životaschopnější než zase budovat rozsáhlá portfolia městských domů, na jejichž správu magistrát za desítky let nebude mít peníze. A navíc město nájemní byty nedokáže postavit tak rychle jako soukromý developer.
elatedarticles|Psali jsme|6055]
Nemůže se stát i to, že v době, kdy se ekonomická situace zlepší, bude bytů ještě větší nedostatek? A ceny opět poletí strmě nahoru? Řeší HK i tato témata?
To je samozřejmě otázka nabídky a poptávky. Pokud ale bude něčeho nedostatek, pak je ze základní ekonomické definice téměř jisté, že cena nedostatkové a poptávané věci prudce poroste. Pražská Hospodářská komora není žádným exekutivním orgánem, naše role je být moderátorem či iniciátorem diskuzí a hledat řešení, jak situaci efektivně odblokovat. A právě o to se snažíme. Loni jsme uspořádali sérii odborných akcí a jedním z hlavních témat bylo právě bydlení. Opět na průzkumu jsme si ukázali, jaké jsou palčivé problémy v hlavním městě, nedostatek bytů a domů a také rostoucí ceny. Čili, potíže s bydlením se nemění, je tu letitý problém, o němž víme a který chceme s hlavními aktéry řešit.
Řešíte v kooperaci s magistrátem i dopravu v Praze? Přeci jen do hlavního města dojíždí mnoho Středočechů, po městě se v posledních letech pohybuje stále více rozvážkových služeb, přibývá také aut rezidentů. Dá se vůbec skloubit tato situace tak, aby byli spokojeni nejen obyvatelé Prahy, ale také podnikatelé?
Doprava je samozřejmě jednou z dalších oblastí, která trápí nejen Pražany. Správně jste uvedla, že do hlavního města jezdí i mnoho Středočechů, a nejen jich. Praha je zkrátka strategický dopravní uzel, přes který se jezdí ze severu i východu Čech dál směrem na západ . Jiné a rychlejší cesty prostě neexistují, musíte jet kolem Prahy. A to nemluvím o zablokované dopravě v centru metropole. Jsme v situaci, kdy musíme přemýšlet o dotažení několika projektů zároveň. Když jsme před časem tuto situaci řešili s politiky a odbornou veřejností, zjistili jsme, že nejpalčivějším problémem je stále nerealizovaná dostavba některých zbývajících částí vnitřního i vnějšího okruhu. Nejen Pražský okruh, ale i ten Městský využívají vedle Pražanů lidé z celé země, proto je nutné, aby se na financování obou staveb podílel stát. Politici by se měli také zamyslet nad smysluplností různých dopravních opatření včetně těch pěších zón. Město se totiž částečně i kvůli tomu mění ve virtuální prostředí. Pojďme regulovat průjezd centrem, až budou dostatečné alternativy, a to především zmíněný Městský okruh. Pomůže to všem.