Motoristé jako užitečné dojné krávy. Téměř půlka ceny paliva připadne státu

11. 03. 202210:07
Motoristé jako užitečné dojné krávy. Téměř půlka ceny paliva připadne státu
foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Žižkov 10. března 2022. Cenovka za litr nafty už překročila padesátikorunovou hranici.

Ceny pohonných hmot raketově rostou. Cifru, začínající pětkou za litr benzinu nebo nafty jsme si donedávna nedokázali představit. Dnes je to realita, která nenechává motoristy klidnými. O to více, když si uvědomí, že téměř polovinu ceny paliva tvoří daně. Zbytek je pak především výsledkem spekulací na trhu s komoditami.

Právě spekulace obchodníků na světových trzích a také pravidelně vyhlašované objemy těžby ropy určují cenu prvotní suroviny. Dnes se cena za vytěžený barel ropy pohybuje okolo 110 dolarů. Přes nedávný významný růst ceny nicméně tato položka opět mírně klesá.

Stoupá rychle, klesá pomalu

Na cenových tabulích čerpacích stanic to ovšem v reálném čase neuvidíme. „Cena ropy je v tomto ohledu relativní, státy totiž mají předem nakoupené objemy pohonných hmot. Tyto zásoby určují aktuální cenu, a přestože se nám nemusí líbit, platí tady, že nahoru se cena hýbe rychleji, než v reakci na vývoj trhu klesá,“ vysvětlil PrahaIN.cz ekonom Jan Sedláček.

Podle jeho slov hraje v určování „barelové“ ceny roli zejména nastavený objem těžby největších producentů. Mezi ně patří například kartel OPEC ale také další země. „Pokud kartel oznámí navýšení objemu těžby, obvykle to znamená snížení ceny na světovém trhu a naopak,“ dodal Sedláček.

Pumpy vydělávají minimum

I aktuálně vysoká cena ropy ovšem není hlavním důvodem, proč se cenovka na čerpacích stanicích dnes blíží 50 korunám za litr. Větší část výsledné ceny netvoří ani marže rafinerií, které prvotní surovinu zpracovávají na benzin a naftu. Jen zlomek vydělají na palivu i samotné čerpací stanice.

„Asi čtyřicet procent v případě ceny nafty a okolo pětačtyřiceti procent v případě ceny benzinu tvoří daně, přesněji spotřební daň. Její minimální výši stanoví směrnice Evropské unie a dále pak DPH, která se počítá z výsledné ceny již navýšené o spotřební daň,“ vysvětluje Sedláček s tím, že jde v podstatě o dvojí zdanění. Spotřební daň stanovená směrnicí EU je navíc podle jeho slov minimální, v Česku je tato daň vyšší, než směrnice stanoví.

Z diskuse na serveru seznam.cz

Marže obchodníků i rafinerií jsou ve srovnání s odvody státu mnohem nižší. „Rafinerie mají na výsledné ceně nejmenší podíl, jejich marže se pohybuje mezi půl až třemi a půl procenty, u benzinu je to v rozmezí od tří do šesti a půl procenta. Podíl přepravy a marže obchodníků na výsledné ceně je pak zhruba sedm až dvanáct procent,“ upřesnil ekonom.

Na kafi víc než na benzinu

Sedláček také upozornil, že v tvrdém propočtu může vydělat provozovatel čerpací stanice víc na jedné kávě než na deseti litrech benzinu. „Samotné benzinky vydělávají především na doplňkovém sortimentu a na dalších službách pro motoristy, kde mají marže mnohem vyšší,“ vysvětlil na dotaz PrahaIN.cz Sedláček.

Z diskuse na serveru seznam.cz

Nejen samotné vysoké ceny pohonných hmot, ale právě na fakt, že koncový zákazník tedy motorista platí v případě pohonných hmot vlastně daň z již zdaněného zboží, si v diskusích stěžuje řada lidí. Podobně tomu je mimochodem také v případě cigaret, kde stát spotřební daň navíc neustále zvyšuje.

Ministerstvo chce kontrolovat marže

Ministerstvo financí aktuálně uvedlo, že zavádí kontroly čerpacích stanic kvůli maržím. Benzinové pumpy by měly denně odesílat přehled průměrné prodejní ceny pohonných hmot, a to zpětně od 21. února.

Jak se tvoří cena pohonných hmot

Cena ropy: Závisí na objemu těžby, kvalitě (chemickém složení), politické stabilitě v zemích produkce, ochotě odběratelů obchodovat s tím kterým producentem, marži těžebních společností a jejich nákladech na přepravu a na aktuálním mněnovém kurzu.

Odvody státu: Z každého litru benzinu dostane stát prostřednictvím spotřební daně 12,84 korun, z litru nafty pak 9,95 Kč. Z takto zdaněné ceny se pak v případě obou produktů platí ještě DPH ve výši 21%.

Marže rafinerií: V České republice jsou pouze dvě významné rafinerie, pardubické Paramo a Unipetrol, který provozuje rafinerie v Kralupech nad Vltavou a Litvínově. Pohybuje se mezi 0,5% – 3,5 % u benzinu, 3% – 6,5 % u nafty.

Marže čerpacích stanic: Zahrnuje náklady na přepravu finálního produktu (benzinu nebo nafty) a tvoří zisk čepracích stanic. Pohybuje se okolo 7%. Vyšší je v případě čerpacích stanic na hlavních tazích a dálnicích, kde mají provozovatelé vyšší náklady na nájem a mzdy. Nižší je například v případě řetězců, které cíleně neinvestují do reklamy, typickým případem v Česku je Tank ONO.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných