foto: Markéta Grušáková, PrahaIN.cz/Mauricius
Služby cestovních kanceláří jsou stále populární. Na co všechno si ale musíme dát při využití jejich služeb pozor a jak správně připravit smlouvu?
Občas se může stát, že spolu s přibývajícími teplotami přijde i myšlenka, která nás přiměje narušit svou pracně pilovanou rutinu a vyrazit za hranice naší krásné republiky. V takovém případě je nejsnazší možností využít jeden z mnoha zájezdů, který už dopředu naplánovala cestovní kancelář. Nejen, že poté nemusíte řešit cestu, ubytování, ale často nabízí i řadu aktivit, které by nám samy od sebe na mysl nepřišly. Ovšem co dělat, pokud na místě zjistíte, že ne úplně všechno opravdu odpovídá vaší domluvě s cestovní kanceláří?
Pozor na smlouvu
Cestovní kancelář má vůči vám dle zákona extenzivní informační povinnost. To v jednoduchosti znamená, že ve smlouvě by měla být uvedena každá jedna maličkost, která se vašeho zájezdu týká. Ať už jde o to, v kolik ke své vysněné chatce uprostřed lesů dorazíte, jak daleko je váš hotel od moře anebo celková cena zájezdu včetně všech služeb. Pokud ve smlouvě nejsou některé náklady vypsané, odpadá vám povinnost je platit.
Máte-li na srdci něco navíc a cestovní kancelář vám vyhoví, tak tuto skutečnost musí ve smlouvě buďto uvést, nebo vydat takzvané potvrzení o zájezdu, kde chybějící informace doplní. Pečlivost je v této chvíli velmi důležitá.
To v tiskové zprávě spotřebitelské organizace dTestu říká i Eduarda Hekšová: „Doporučujeme spotřebitelům, aby dbali opatrnosti a smlouvu s obchodními podmínkami si ještě před podpisem řádně prošli.“
Co když něco nesedí?
Každý z nás už určitě slyšel příběhy o rozpadajících se chatrčích, do kterých cestovka klienty nahnala. Zde se ve valné většině případů opravdu jedná jen o strašidelné příběhy. Povinností cestovní kanceláře je zprostředkovat vám přesně takový zájezd, který vám ve smlouvě slíbila.
Za předpokladu, že něco nesedí, tak se jedná o vadu. Vadu, tedy rozpor mezi smlouvou a realitou, je doporučeno vytknout společnosti písemně ve chvíli, kdy k jejímu odhalení dojde. Tím, že budeme v podobné situaci otálet, uškodíme jen sami sobě. V ideálním případě je dobré ji také zdokumentovat, případně si opatřit svědectví dalších návštěvníků.
Cestovní kancelář by v takové situaci měla buďto spotřebiteli zajistit alternativu k této službě, nebo mu doplatit rozdíl v ceně. Samozřejmě, pokud je alternativa kvalitnější než původní služba, vy nic doplácet nemusíte. „A pokud se cestovní kancelář reklamací vady nezabývá, spotřebitel je oprávněn si nápravu zařídit sám a následně požadovat proplacení nákladů po cestovní kanceláři,“ dodává Hekšová.
V tomto případě dále doporučuje opatřit si písemné potvrzení od delegáta, že k náhradě škody ze strany společnosti nedošlo. Jedním z možných řešení je i sleva z celkové ceny zájezdu. Na vyřízení reklamace má dopravní společnost 30 dní.