foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Nabídka prodejny Naše síťovka
TISKOVÁ KONFERENCE: „Hlavně tam, prosím, napište, že prodejnu Naše síťovka neprovozuje Ministerstvo zemědělství, nebo dokonce sám ministr. Už včera se takové dezinformace objevily v médiích,“ žádal novináře před slavnostním otevřením prodejny sám ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
Prodejna Naše síťovka se nachází v samém srdci Prahy, na okraji Václavského náměstí, ve Štěpánské ulici u pasáže Lucerna. „Je to prodejna, která vznikla na podporu našich značek kvality českých potravin, tedy na značku Regionální potravina, na značku Biopotravina a na značku Klasa,“ řekl na úvod ministr zemědělství Výborný.
V obchodě bychom tedy neměli narazit na jiné výrobky než ty, které mají původ v naší zemi. Ministr Výborný tím připomněl, že plní jeden ze slibů, který si vzal, když do funkce nastupoval, tedy to, že bude vší silou podporovat české, moravské a slezské farmáře a jejich výrobky.
Sortiment zahrnuje snad všechny segmenty potravinářského trhu. Zájemci a návštěvníci najdou v prodejně pekařské výrobky, zeleninu, ovoce, mléčné a masné výrobky, ale třeba i nápoje, víno a sladkosti.
Nový obchod Naše síťovka. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz
„Největší odbytiště nacházeli malovýrobci hlavně na farmářských trzích, ale my jsme přemýšleli, jakým způsobem dostaneme tyto výrobky do metropole, a tak vznikla tato myšlenka,“ vysvětlil Výborný a zdůraznil, že provozovatelem obchodu není ministerstvo, ale jedna jihočeská firma. Prostory sice Ministerstvu zemědělství patří, ale spravuje je Státní zemědělský intervenční fond.
Prodejna je koncipována tak, že nabízené výrobky se budou pravidelně obměňovat, takže když přijde zákazník do obchodu například po dvou měsících, tak zde už najde zcela nový sortiment. Toto rozhodnutí vychází z několika důvodů. Jedním z nich jsou obavy některých prodejců, že by nestačili připravit dostatečné množství výrobků, zvlášť když jsou některé jejich výrobky pouze sezónní. V druhé řadě je to skutečnost, aby se do pražské prodejny dostala co nejširší paleta výrobků a jejich výrobců.
Psali jsme
Avízované adventní trhy, které se měly uskutečnit v prosinci na Rašínově nábřeží, se konat nebudou. Pořadatel se rozhodl od jejich realizace…
Na druhou stranu hned po otevření není vyjasněna řada věcí, například s logistikou. Podle ředitele Státního zemědělského intervenčního fondu Petra Dlouhého, který se otevření také zúčastnil, stále není vyjasněno, jakým způsobem se bude prodejna zavážet. Je celkem logické, že farmářům z Moravy se rozhodně nevyplatí dovézt do metropole pár kousků svých výrobků. Až příliš by se to projevilo na jejich ceně. S hromadným svozem však zatím nikdo nepočítá.
Sortiment v obchodě Naše síťovka. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz
Samotné ceny jsou ve srovnání s běžnými potravinami o poznání vyšší než u ostatních obchodů. Podle Dlouhého to dohání kvalita a jakost výrobků. Přesto je patrné z cenovek, že lze považovat tyto výrobky cenově za velmi nadprůměrné.
Pro Státní zemědělský intervenční fond je otevření prodejny ve Štěpánské ulici první vlaštovkou. Potvrzují to i slova ředitele Petra Dlouhého: „Tato prodejna má pro nás hlavně edukační význam, učíme se na ní. Je pro nás důležité porozumět tomu, koho oslovit, jak vytvářet nabídku, chceme zjistit, o co bude mezi zákazníky největší zájem a třeba i zvládnout právě otázku logistiky zásobování.“
Na otázku, zda je prodejna Naše síťovka osamocenou vlaštovkou, nebo se z ní stane základ budoucího řetězce, Dlouhý odpověděl: „O vytvoření řetězce jsme zatím neuvažovali, ale bylo by to velmi příjemné. Je ale potřeba vyřešit otázku, kdo by takový řetězec provozoval a spoustu dalších, takže odpověď na tuto otázku zůstává nezodpovězena.“
Otevření prodejny Naše síťovka v centru Prahy je sice jistou podporou malým českým farmářům, ale při nepříliš velkém očekávaném obratu jde skutečně jen o kapku v moři, která naše malovýrobce nezachrání. Řada klíčových problémů českého zemědělství tak zůstává stále nedotčena.