foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Raiffeisen Bank
Na naši redakci se obrátili dva čtenáři. Maminka samoživitelka na mateřské dovolené a podnikatel v oblasti obchodu. Jsou klienti Raiffeisenbank a shodně hovořili o stejném problému. Vadí jim upozorňování na malý finanční obnos na jejich běžném účtu. Každému ale z jiného důvodu.
Podnikatel Petr K. měl spořící účet u ING, která však v Čechách skončila. A právě Raiffeisenbank získala od ING exkluzivitu na oslovení jejich klientů. Přechod k bance byl jednoduchý. A toho využil právě Petr, který měl u ING spořící účet.
„Nechal jsem si založit spořící účet právě u Raiffeisenbank, peníze tam ležely a nijak jsem se o ně nestaral, úrok byl malý,“ vzpomíná.
Pak ho ale banka oslovila s výhodnou nabídkou tarifu úročení s podmínkou, že si založí i běžný účet, nechá si vydat platební kartu a s tou alespoň třikrát v měsíci zaplatí.
Psali jsme
Není to tak dávno, co jsme informovali o problémech s některými bankomaty. Dvakrát šlo o vkladový bankomat, kdy peníze „spolkl“, ale na účet…
„Toho jsem využil. Protože je úrok na běžném účtu nulový, nechávám si tam tak tisícovku a s kartou platím malé položky. Kupuju si třeba kafe nebo vodu na benzínce. Vím, že minimálně třikrát zaplatím a peníze mi na ty drobné nákupy bohatě stačí,“ popisuje.
Poslední dobou mu ale bezprostředně po každé platbě vyskočí na telefonu upozornění, že má na účtu málo peněz, ať si zařídí kreditní kartu nebo sjedná půjčku. Bankéři banky mu i několikrát volali.
„Vždycky mám chuť jim říct, ať se podívají na můj spořicí účet a přestanou mi nabízet půjčky, že nejsem takový chudák,“ pokračuje se smíchem. Upozornění mu však vadí.
Stačí se odhlásit a je klid
„Oznámení tohoto typu jsou klientovi doručeny v reálném čase, přibližně 15 sekund od transakce, po které se zůstatek na účtu přiblíží nastavenému limitu. Přesnou výši limitu nelze uvést. Liší se v čase a limity jsou nastavené různě pro jednotlivé klienty,“ potvrzuje pro PrahaIN.cz za Raiffeisenbank Martina Kotasová z oddělení komunikace.
Mladé mamince, která se na nás rovněž obrátila, upozornění vadí také, ale z jiného důvodu. „Zůstala jsem s malým sama, do práce zatím nemůžu. Když všechno poplatím, peněz mi moc nezbývá. Žiju z měsíce na měsíc. Vím, že na účtu moc nemám a upozornění, která mi pravidelně chodí, mě spíš znervózňují. Půjčku ani kreditku nechci, toho se bojím,“ podotýká.
Psali jsme
Banka ve středu poslala svým klientům upozornění, že od 15. února přestane provádět odchozí platby do Ruska a Běloruska. Příchozí platby bude…
Nabídky na kreditní kartu jí chodí i do e-mailu. Hovory od bankéřů potvrzuje též.
Zmíněná banka na to má však jiný pohled.
„Raiffeisenbank se snaží klientům usnadňovat jejich běžný život. Tímto způsobem se snažíme zabránit například nepříjemné situaci, kdy klient po úhradě zboží či služby u obchodníka nemá při dalším pokusu o úhradu na svém účtu dostatek finančních prostředků,“ uvádí dále Kotasová.
Klientům radí, že se stačí z těchto oznámení odhlásit.
Podle ní však klienti většinou na informaci o nedostatku finančních prostředků na účtu reagují kladně.
„Negativní reakce jsme doposud nezaregistrovali. Umožní jim vyhnout se možným nepříjemnostem při pokusu o úhradu dalšího zboží či služeb,“ uzavírá Kotasová.