foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Kolona na Štěrboholské spojce.
Předčasné zrušení opatření na snížení spotřební daně u nafty poškodí české dopravce, které převálcuje zahraniční konkurence. Jednání s vládou ale byla neúspěšná. „Dopravci mají nasmlouvané zakázky dopředu a vysoutěžili je s vědomím, že daň bude do konce roku stálá,“ řekl redakci PrahaIN.cz Josef Melzer, prezident Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.
Vládní kabinet přijal začátkem května usnesení o zkrácení platnosti mimořádného opatření na snížení daně u motorové nafty. Původně mělo opatření platit až do konce letošního roku. Proti tomuto rozhodnutí se okamžitě ozvali zástupci českých dopravců.
Ve snaze rozhodnutí vlády revokovat vyvolali několik neúspěšných jednání se zástupci vládní koalice i s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS).
„Měli jsme sérii intenzivních jednání jak s panem ministrem Kupkou, tak se zástupci vládní pětikoalice, ale zdá se, že naše argumenty vládu nepřesvědčily. Hlavním protiargumentem bylo konstatování, že stát musí šetřit ve všech oblastech,“ svěřil se Josef Melzer redakci PrahaIN.cz.
Vládu nevydíráme
Prezident dopravců v této souvislosti prohlásil, že argumenty vlády pokládá za logické. Domnívá se ale, že by kabinet i zástupci vládní koalice měli přihlédnout k reálné situaci, ve které se část dopravců nachází.
„Rychlá změna poškodí naše dopravce. Mají totiž nasmlouvané zakázky dopředu a vysoutěžili je s vědomím, že daň bude do konce roku stálá. Pro nás je důležité, abychom mohli konkurovat dopravcům z Polska, Litvy a z dalších zemí. Proto máme obavy, že po tomto kroku, bude situace pro nás krajně nepříznivá. Mnoho dopravců nebude schopno konkurovat v soutěži se zahraničními firmami,“ upozornil Josef Melzer. „Velmi dobře chápeme, že stát je nyní v obtížné situaci. Vládu nevydíráme, ani nehrozíme stávkami. To není náš způsob vyjednávání. Domnívám se ale, že pokud kamiony zůstanou stát, neboť dopravci přijdou o zakázky, tak ve výsledku na to doplatí všichni, včetně státní pokladny,“ upozornil šéf dopravců.
Psali jsme
Aktuální pád cen ropy se začíná propisovat i do koncových cen na tuzemských čerpacích stanicích. Na dvou místech v metropoli je možné tankovat…
Josef Melzer dále uvedl, že dopravci se nevzdávají a budou snažit o další jednání s vládou i vládními poslanci. Tvrdí, že pokud existuje i malá šance na změnu, je potřeba jí využít.
„Výsledky jednání nás zklamaly. Vzdávat se ale nebudeme. S panem ministrem Kupkou jednáme poměrně často o nejrůznějších věcech. Proto se pokusíme při dalších schůzkách rozhodnutí vlády zvrátit. Dokud zrušení mimořádného snížení daně neprojde Sněmovnou, dokud se neobjeví ve Sbírce zákonů a dokud novelu nepodepíše prezident, pořád existuje šance na změnu. Proto se budeme snažit, aby vláda svoje rozhodnutí zvážila a snížení daně zůstalo v platnosti až do konce roku,“ ukončil šéf dopravců.
Dopravce podporují i opoziční strany. Bývalá ministryně financí Alena Schillerová naší redakci sdělila, že poslanci hnutí ANO rozhodně trvají na dodržení slibu, aby spotřební daň zůstala snížena do konce roku. „Její zvýšení uprostřed roku by poškodilo české dopravce i běžné řidiče, kterým už tak v době letních prázdnin pohonné hmoty výrazně zdražují,“ řekla PrahaIN.cz Alena Schillerová.
Benda: Pro další jednání není prostor!
Možnost, že by vláda změnila své stanovisko, rozhodně vyloučil předseda poslaneckého klubu ODS Marek Benda.
Psali jsme
Řetězec čerpacích stanic Tank ONO, které jsou v Čechách dlouhodobě nejlevnější, opět snížil cenu pohonných hmot. Litr nejběžnějšího naturalu 95…
Podle jeho slov ceny pohonných hmot klesly na předválečnou úroveň a další jednání s dopravci pokládá za bezpředmětné. „Nevidím žádný důvod k tomu, aby vláda v této věci změnila své rozhodnutí. Od okamžiku, kdy bylo přijato opatření na mimořádné snížení daně u nafty, ceny pohonných hmot extrémně klesly až na předválečnou úroveň.
To znamená, že toto opatření pozbylo smyslu a jeho zrušení je na místě. Proto nevidím žádný další prostor k jednání na toto téma. Chápu, že se všichni snaží vytvořit pro svoje podnikání co nejlepší podmínky. Vládní koalice má ale na svých bedrech odpovědnost za veřejné finance a to je pro nás hlavní priorita,“ řekl redakci PrahaIN.cz Marek Benda.
Státní pokladna snížením spotřební daně přichází měsíčně o zhruba 727 milionů korun. O dalších 73 milionů korun každý měsíc jsou nižší příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury. Vládní kabinet se proto rozhodl platnost mimořádného opatření novelou zákona zkrátit a 4. května přijal rozhodnutí o zrušení mimořádného snížení daně na motorovou naftu. Toto opatření zavedla vláda před rokem jako reakci na dramatický nárůst cen pohonných hmot, který byl vyvolán ruskou agresí proti Ukrajině a tehdejší nejistotou na světových trzích s ropou.
Dodejme, že ČESMAD BOHEMIA je největším sdružením dopravců podnikajících ve vnitrostátní i mezinárodní nákladní a osobní silniční dopravě. Sdružuje téměř 2.200 podnikatelských subjektů s téměř 25 tisíci vozidly.