foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz/Supermarket Albert, ilustrační foto
Klientskou kartu pro své zákazníky má již každý větší supermarket. Zatímco Billa, Tesco, Globus či Kaufland mají pro své zákazníky klasické plastové karty, Lidl a Albert je nevydávají a zákazníci mohou využít jen mobilní aplikaci. Jenže ti bez chytrých telefonů mají smůlu.
Stížností jsme si všimli na sociálních sítích, zaznamenali jsme je ale i při nakupování ve dvou zmíněných supermarketech.
Lidl i Albert mají připravené speciální akce pro zákazníky s mobilní aplikací vždy. Zatímco Albert má u zboží v akci odlišnou cenu pro zákazníky s aplikací, tak pro ty bez ní, Lidl má u některých výrobků slevu jen s aplikací.
Buďme konkrétní.
Psali jsme
Řada lidí byla zvyklá odnášet si z obchodu zeleninové natě, zejména pro svá domácí zvířata. S objemnou natí se mnoho lidí nechce domů tahat,…
V Albertu stojí džus značky Relax bez slevy 49,90, s aplikací 19,90, pokud ale aplikaci nemáte, zaplatíte 24,90. Toaletní papír Zewa deluxe vyjde bez slevy na 149,90, nyní ho lze s aplikací zakoupit za 64,90, bez ní si připlatíte deset korun. Jako poslední můžeme zmínit vodní meloun. Standardně stojí kilogram 59,90, nyní je ve slevě za 39,90, pokud ale máte aplikaci, můžete ještě pět korun ušetřit.
Chytrý telefon nemám a ani ho nechci
„Jde o pár korun, ale celkově se nákup prodraží. Chytrý telefon nemám, ani ho nechci a kvůli nakupování si ho kupovat nebudu,“ zaslechli jsme starší paní, která nebyla spokojená s výslednou cenou na účtence. Netušila, že uvedená sleva je pouze pro zákazníky s aplikací a chytrým telefonem.
Psali jsme
V poslední době jsme v supermarketech zaregistrovali čím dál tím větší množství různých slev a akcí. Ať už pro všechny zákazníky, tak nebo jen…
Na Facebooku jsme narazili i na slovo diskriminace.
„Podle statistik v ČR používá chytré telefony přes 70 procent Čechů a do budoucna toto číslo poroste. Abychom mohli uspokojit většinu populace, nabízíme jim způsoby nakupování, které oni sami preferují. (…) Využíváním aplikace nám zákazníci také pomáhají plnit naše ekologické cíle, kterými jsou například omezení odpadu v podobě plastových kartiček a tištěných účtenek,“ reagoval Albert.
Na Albert jsme se obrátili také, odpověď jsme ale neobdrželi.
Lidl sice odlišné ceny nemá, často si ale pro své zákazníky připraví akci, která je jen pro ty s aplikací. Nejčastěji jde zřejmě o mléko. Již jsme popisovali, kdy si zákazníci při této akci nevšimli poznámky a lacinějšího mléka se dožadovali i bez aplikace. U kasy pak vznikaly zmatky a fronty. Kolikrát jsme byli i svědky, kdy se starší lidé bez chytrých telefonů ve frontě ptají, jestli „jim pípnou“ jejich kartu.
Digitální cesta bez zbytečného plastu
„Štve mě to. Často chodím nakupovat s dcerou, abych ty slevy využila. Chytrý telefon si kvůli tomu kupovat nebudu,“ uvedla starší zákaznice Lidlu.
Lidl nyní například nabízí s aplikací slevu 48 procent na pistácie, 15 procent na sušená rajčata nebo akci 3+1 na jogurty. Pokud ale aplikací nemáte, na slevu nemáte nárok.
Obchod se dle slov svého tiskového mluvčího Tomáše Mylera vývojem loajalitního programu intenzivně zabýval. „Nechtěli jsme totiž, aby šlo pouze o projekt další plastové karty v řadě, ale o inovativní přístup a širší záměr,“ uvedl pro PrahaIN.cz.
Chytré mobilní telefony a aplikace se podle něj stávají každým dnem běžnějšími a dostupnějšími pro stále více lidí. Jenže ten, kdo ho nemá, má prostě smůlu.
„Jsme přesvědčení, že tento trend bude nadále sílit. Protože se snažíme být moderní, rozhodli jsme se jít právě touto digitální cestou bez zbytečného plastu. Můžeme tak současně nabídnout více, než je běžné, například historii nákupů, digitální účtenku a mnoho dalších funkcí. Mobilní aplikace nám rovněž umožní rychleji inovovat a efektivněji komunikovat. Program Lidl Plus se nám za dobu svého fungování velmi osvědčil jako nástroj efektivní komunikace s našimi zákazníky. Velice dobře posloužil například v době pandemie koronaviru, kdy se podmínky nakupování dramaticky měnily. Jeho prostřednictvím jsme dokázali zákazníky rychle informovat o případných změnách. S ohledem na situaci s nimi dokážeme také komunikovat podle regionu nebo oblíbené prodejny,“ dodal.
Aplikaci prý aktuálně využívají miliony zákazníků v České republice.
„Zákazníkům, kteří aplikaci nevyužívají, jsou samozřejmě i nadále k dispozici ostatní nabídky uvedené v našich letácích, které každý týden zahrnují stovky výrobků za výhodnější ceny,“ dodává Myler.
Ale na ty, které jsou jen s aplikací pro chytré telefony, nárok prostě nemají.