O fintách řidičů Uber jsme se přesvědčili sami. Stačily dvě jízdy

12. 06. 202314:00
O fintách řidičů Uber jsme se přesvědčili sami. Stačily dvě jízdy
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Z jízdy vozem společnosti Uber

Dopravu prostřednictvím společnosti Uber si spousta lidí představuje jako levnou nebo minimálně levnější variantu oproti klasickým taxislužbám, které neměly v minulých letech příliš dobrou pověst. Není to tak úplně pravda. PrahaIN.cz nahlédla pod pokličku toho, jak společnost nedodržuje nařízení magistrátu.

Společnost vznikla v roce 2009 v Kalifornii a brzy svou působnost rozšířila na další kontinenty. Do Prahy Uber expandoval v roce 2014, tři roky poté se dostal i do Brna.

Dnes má tato přepravní společnost velkou popularitu. Může za to i nepříliš dobrá pověst klasických taxikářů, kteří lidově řečeno okrádali své klienty, především pak turisty. Případům se věnovala řada médií, ale také novinář Janek Rubeš v pořadu Praha vs. Prachy (více ZDE). Proti alternativním taxislužbám bojovala i bývalá primátorka za ANO Adriana Krnáčová a pražští taxikáři. Od jejího odchodu ale téma poněkud utichlo. Minimálně již neplní novinové titulky. 

Společnost Uber na konci loňského roku dokonce vyhrála tendr na provozování taxislužby na Letišti Václava Havla Praha. Spolupráce ale zatím neodstartovala. Na důvody se redakce ptala už v květnu.

„Koncesní řízení na provozování taxi služby dosud probíhá, nyní se jím na návrh jednoho z uchazečů zabývá Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Službu prozatím zajišťuje společnost TICK TACK ze skupiny Taxi Praha ve standardu a kvalitě, na kterou jsou cestující zvyklí,“ uvedla pro PrahaIN.cz tisková mluvčí Letiště Václava Havla Praha Klára Divíšková.

Dva kilometry za sedm stovek

Redakci PrahaIN.cz se nedávno ozval jeden čtenář, který Uber využívá velmi často a vypozoroval některé praktiky. Podle něj společnost doslova okrádá své zákazníky, když si často účtuje přemrštěné ceny.

Částky jsou dokonce takové, které výrazně a několikanásobně převyšují nařízení magistrátu o maximálních cenách taxislužby.

„Dnešním rozhodnutím rady jsme potvrdili konkrétní jasně definovaná pravidla, kterými se budou muset mimo jiné řídit i pseudo-historická vozidla. To ve výsledku znamená, že nebudou jezdit za 2.200 korun na hodinu, ale za maximálně 36 korun za kilometr jako kdokoliv jiný. Celý byznys tím bude výrazně méně lukrativní, jakmile se turisté vrátí do Prahy. Centrum není lunapark a slíbili jsme, že ho vrátíme lidem. Žijí zde rezidenti, Pražané sem jezdí za prací a zájmy Prahy jsou pro nás na prvním místě,“ uvedl k tématu regulace tehdejší náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr v tiskové zprávě z března roku 2021.

Podle magistrátní vyhlášky platí, že nástupní sazba je za šedesát korun. Jeden kilometr nejvýše za 36. Čekání je stanoveno na 7 korun za minutu. 

Mnoho případů ale potvrzuje, že řidiči společnosti Uber se tohoto pravidla rozhodně nedrží. 

Jeden z příkladů, který má redakce k dispozici, pochází z března tohoto roku. Zákazník Uberu si zavolal vůz do jedné z ulic na Smíchově, cílovou destinací byly Košíře. Trasa, která autem trvá zhruba šest až sedm minut a je vzdálená něco málo přes dva kilometry, ho stála 706 korun.

Nejednalo se přitom o nikterak exponovaný čas, šest hodin večer ve všední den.

Jedna z faktur, které máme k dispozici. Zdroj: čtenář PrahaIN.cz

Mimo nařízení magistrátu a řada triků

Pokud bychom přepočítali cenu dle nařízení magistrátu, pak by tato jízda měla stát maximálně 132 korun, možná o pár drobných více. Podobných případů je ale mnohem více, některé další faktury na podobné částky za téměř totožné vzdálenosti, které opět několikanásobně převyšují maximální možnou cenu, má redakce k dispozici.

Uber má prý několik triků, díky kterým platí zákazníci víc než u běžných taxislužeb. Mluvil o nich náš čtenář, protože je prý zažil na vlastní kůži, ale všimly si toho i zahraniční média. Je to například to, že společnost pozná, když má člověk nízkou úroveň nabití baterie. Díky tomu ví, že člověk nemá prostor na to, aby hledal levnější varianty a společnost mu zvýší cenu za jízdu. Psal o tom třeba třeba server merca20.com, jenž se odkazoval na studii belgických novin Dernière Heure, kterou popsal například wionews.com.

Uber mimochodem vše popřel.

Podle našeho čtenáře se to ale děje i v Praze. „Pokud máte tři procenta a budete se potřebovat dostat domů, těžko si budete vybírat,“ říká zdroj.

Ceny navíc prý nejsou pro všechny zákazníky stejné. Uber údajně pozná i preference člověka. Pokud si v minulosti objednával pouze levnější varianty této dopravy, rapidní cenový skok, jako jsme ukázali výše, jen těžko nastane. Naopak, kdo se například vydal do zahraničí, kde jsou průměrné ceny mnohem vyšší a službu využil, vysoké ceny se prý promítnou i do pražských jízd. 

„Nizozemsko, Německo, Rakousko... Tam všude je Uber pochopitelně dražší než u nás,“ popisuje.

Překvapila nás i další věc.

Muž prý vysledoval, že na výslednou cenu jízdy má vliv i kvalita a stáří telefonu. Zákazník se zbrusu novým iPhonem podle něj bude mít cenu mnohem vyšší než například člověk s levnějším Huaweiem či dalšími značkami mobilních telefonů. Podle jeho slov to několikrát zkoušeli se svými známými.

 

Začátek března 2023. Na starším telefonu cena nižší.  Zdroj: Čtenář PrahaIN.cz

Vyrazili jsme na krátké jízdy

To jsou ale věci, které nemáme stoprocentně potvrzené. Držme se proto toho, co jsme si zkusili na vlastní kůži. To je porušování magistrátní vyhlášky o maximálních cenách osobní taxislužby.

Redakce vyrazila na zkušební jízdu. Záměrně jsme zvolili kratší trasu ze Slezské ulice na Vinohradech k Náměstí Míru. Přijel pro nás vůz s polepem „Bolt“, což je konkurenční přepravce, ačkoli jsme objednávali vůz přes aplikaci Uber, odvoz typu Komfort. Jízda trvala i v dopravní špičce kolem půl páté odpoledne pouhé tři minuty. Ujeli jsme totiž pouhých 1,7 kilometrů. Nepotkalo nás ani žádné čekání.

Podle magistrátu bychom neměli platit ani 130 korun. Za Uber Komfort jsme ovšem zaplatili 204 korun.

Pro druhý pokus jsme z náměstí Míru zavolali Uber do Žitné ulice. Tentokrát takzvaný Uber Black, což jsou vozy, které by měly jezdit na pražském letišti. Společnost uvádí, že se jedná o špičkové vozy s nejlépe hodnocenými řidiči. Stáří automobilu by nemělo přesahovat pět let.

Naše další trasa měla pouze 480 metrů, ale z důvodu krátké dopravní zácpy jsme na místo určení dojeli v uvozovkách až za sedm minut.

0,48 kilometrů jízdy Uberem nás stálo 175 korun. Pokud to opět přepočítáme na dovolené ceny pro taxislužby, kdy nástup stojí 60 korun a 36 jeden kilometr, stálo by nás to sotva 80 korun, možná trošku víc díky takzvanému čekání. V tomto případě to ale byl téměř dvojnásobek.

Co nás ale trošku zarazilo, bylo, že vůz Škoda Superb podle našeho názoru řídil úplně jiný řidič, než byl uvedený v aplikaci. Jméno na taxikářské licenci ovšem sedělo s uvedeným při objednávce. Vzhled i národnost řidiče nám ale přišla jiná.

Z Uberu Black. Zdroj: PrahaIN.cz

Uber podle našeho čtenáře ale záměrně upravuje ceny i podle dopravní špičky a časů, což vlastně není žádným překvapením. 

Od řidiče, který není z Prahy, jsme se dozvěděli, že ceny se zvyšují i podle počtu aktivních řidičů. Jednoduše řečeno: čím méně řidičů jezdí, tím vyšší je cena.

V jeho městě se prý všichni znají. A využívají toho. Komunikují mezi sebou přes aplikaci Whatsapp a domlouvají se, kdo se takzvaně „zapne“ a kdy. Výsledkem jsou vyšší ceny z důvodu vysoké poptávky a nižšího počtu aktivních vozů.

Na kontroly alternativních taxislužeb jsme se ptali i pražského magistrátu, do vydání materiálu ale vyjádření nepřišlo. 

Redakce má totiž k dispozici rozhodnutí Ministerstva financí, které některé pokuty ze strany magistrátu zrušilo. Podle výkladu tohoto orgánu se na tento typ taxislužeb magistrátní nařízení o maximálních cenách nevztahuje. Je tedy otázkou, jak město bude k těmto dopravcům přistupovat do budoucna a zda vůbec bude možné dodržování maximálních cen po dopravcích požadovat. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných