foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Prodejna Datart
Na nekalé praktiky obchodníků s potravinami upozorňujeme poměrně často. Tentokrát jsme však zamířili do obchodu s elektronikou, abychom se podívali na tradiční slevovou akci Black Friday. Oproti supermarketům je většina slev sice skutečných, ale v mnoha případech činí úspora pouze desítky korun.
Black Friday, neboli Černý pátek, je tradiční marketingová a slevová akce, která každoročně láká na obrovské úspory. Zatímco v USA připadá fixně na čtvrtý listopadový pátek, letos na 29. listopadu, v České republice s ní mnoho obchodníků začíná už s příchodem listopadu. Nejpopulárnější jsou Black Friday slevy tradičně u obchodníků s elektronikou.
A právě tam jsme zamířili, konkrétně do jedné z pražských poboček Datartu. Stejně jako v případě potravin uvádí obchodníci s elektronikou na cedulkách s cenou a případnou slevou také nejnižší cenu výrobku za posledních 30 dní. Zajímalo nás, zda jsou avizované slevy opravdové, i jak výhodný nákup v akci opravdu je.
Žlutou cenovku měla zhruba čtvrtina prodejny
V nabídce jsme se zaměřili na výrobky označené žlutou cenovkou, která měla upozornit na slevu v rámci probíhajícího výprodeje. Takových produktů bylo v každé kategorii poměrně dost, na první pohled mohla být do výprodejové akce zařazena zhruba čtvrtina prodejny. Obchod jsme prošli, abychom se na slevovou nabídku detailněji podívali. Zajímaly nás hlavně zákaznicky nejoblíbenější artikly, které se často nakupují jako vánoční dárky, například televize, notebooky, telefony nebo chytré hodinky.
Z našeho skromného průzkumu vyplývá, že valná většina slev byla takzvaně opravdová. Tedy že současná akční cena byla opravdu o něco nižší, než nejnižší cena za poslední měsíc uvedená na cedulce, zarazily nás ale velice malé rozdíly, někdy dokonce v řádu pouhých desítek korun.
Psali jsme
REPORTÁŽ: V březnu minulého roku skončila na Můstku jedna z takzvaných turistických večerek, nikdo tehdy netušil, kdo prostor nově obsadí.…
Slevy jsou opravdové, ušetří ale jen desítky korun
Jako příklad můžeme uvést třeba chytré hodiny, které před akcí stály 2.990 korun. Ve slevě je pak bylo možné koupit za 2.949 korun. Úspora tedy činila 41 korun. Ještě menší úsporu by přinesl nákup jiného modelu chytrých hodinek s měsíční nejnižší cenou 3.569 korun, které se v rámci akce prodávaly za 3.549 korun. Úspora rovná dvacetikoruna.
O něco vyšší uspořené částky létaly v případě dražších produktů. Přesto ale sleva málokdy překročila hranici tisícikoruny. Rovnou pětistovku mohou zákazníci ušetřit například při nákupu notebooku. Z původní ceny 14.990 byl zlevněn na 14.490 korun. Jen stokorunovou úsporu pak Datart nabídl v případě jiného notebooku, který se v posledním měsíci prodával za 21.590, ale v probíhající slevové akci za 21.490 korun.
Podobné ušetřené částky nabízelo i oddělení s televizory. Původní cena jednoho z nabízených modelů byla 13.592, akční cena pak 13.490 korun. I zde sleva málokdy překročila magickou tisícikorunovou hranici a pohybovala se nejčastěji kolem 500 korun.
Ceny byly někdy dokonce vyšší
Při pohledu do oddělení monitorů jsme zaznamenali cenu, která byla dokonce o korunu vyšší, než nejnižší částka za posledních 30 dní. V akci 2.990 korun, před ní 2.989 korun. O dvě koruny dražší byl také například jeden z nabízených telefonů. Původní cenu 5.995 korun výprodejová akce posunula na částku 5.997 korun. Také notebook se v rámci akce prodával dráž. Z ceny 15.291 se částka dostala na 15.990 korun.
Společnosti Datart jsme se na tvorbu slev v rámci Black Friday zeptali. Podle tiskové mluvčí Petry Psotkové se cenová politika řídí legislativními normami, aktuální tržní situací či zásadami férovosti vůči zákazníkům. „Veškeré slevy na zboží v rámci akce Black Friday jsou založeny na srovnání s reálnými cenami, které byly platné za posledních 30 dní. Slevy v některých případech mohou skutečně vycházet na nižší částky, pokud daný produkt byl součástí některé ze slevových kampaní či nabídek. Datart v průběhu roku realizuje řadu akcí, jako například Dny Marianne, Datart nákupy a mnohé další, což může vést k tomu, že výsledná sleva ve výši několika desítek korun reflektuje aktuální rozdíl oproti poslední platné ceně,“ přiblížila Psotková.
Black Friday je však podle jejích slov jednou ze zákaznicky nejoblíbenějších akcí, která otevírá brány vánoční sezóny. Mezi nejžádanější produkty prý tradičně patří mobilní telefony, sluchátka, chytré hodinky nebo malé domácí spotřebiče v čele s kávovary a kuchyňskými roboty. Black Friday bude na všech prodejnách Datart probíhat do konce listopadu.
Porovnávat téměř není kde
Pro porovnání jsme chtěli navštívit i kamennou prodejnu některého z dalších větších prodejců elektroniky. Narazili jsme ale na poměrně nečekaný problém. Elektronice totiž v centru Prahy dominuje právě společnost Datart, která po nedávném spojení převzala také bývalé prodejny Electro World. Narazit v Praze na jiného prodejce, vynecháme-li menší nezávislé prodejny, je tedy vlastně téměř zázrak.
Z větších hráčů zbývají například společnosti jako Okay elektro, Expert elektro či Planeo elektro. Všechny jsou však v Praze v podobě kamenných prodejen zastoupeny pouze minimálně. Okay má prodejnu na Proseku, Expert ve Strašnicích a Planeo v pěti okrajových částech - v Řepích, v Letňanech, v Hloubětíně a na Hájích. Pátou pobočkou je výdejna v OC Šestka.
Zmínit lze také například prodejny Smarty. Těch je na různých místech v Praze sice poměrně dost, na rozdíl od výše zmíněných je však jejich sortiment omezenější. Například pračku nebo lednici zkrátka nenabízejí. Z toho jednoznačně vyplývá, že prodej elektroniky se přesouvá především do internetových vod.
V Planeu je situace podobná
Nahlédli jsme proto alespoň do internetové nabídky výše zmíněných. Téměř všechny nabízeli také svou verzi slevového šílenství Black Friday. Pro porovnání výhodnosti slev jsme náhodně vybrali Planeo elektro. Zčásti také proto, že má v Praze nejvíce poboček. Výsledek nás nepřekvapil, slevy jsou vlastně téměř totožné, jako v případě Datartu.
I zde se cena před slevovou akcí pohybuje často jen o několik desítek korun níž, než uvedená cena za posledních 30 dní. Rozdíly jsou většinou v řádu stovek, nejnižší slevu jsme zaznamenali ve výši 40 korun. V případě dražších položek byly slevy téměř zanedbatelné. Například notebook s původní cenou 43.990 korun byl v akci Black Friday k mání za 42.989 korun. Že by ale nějaké zboží před akcí stálo více, toho jsme si nevšimli. Ovšem uznáváme, že projít úplně celou e-shopovou nabídku bylo nad naše síly.
Také společnosti Planeo elektro jsme se na tvorbu slev a rozdíly mezi cenami zeptali. Odpovědi jsme se však nedočkali.
V obchodech s elektrem proto platí, dávat si na slevové akce pozor. Ačkoli není čarování s cenami tak výrazné, jako v případě potravin, ne všechny výprodejové akce jsou tak výhodné, jak obchodníci slibují. Avizované akční ceny v rámci Black Friday ve většině případů sice opravdu nabídly nejnižší částku za posledních 30 dní, úspora však byla ve většina případů zanedbatelná.