foto: Bob Asher, PrahaIN.cz/Jaroslav Šebek, předseda Asociace soukromého zemědělství ČR
ROZHOVOR: V Česku neexistuje na trhu s potravinami konkurenční prostředí jako v jiných zemích. Výsledkem je, že obchodní i zemědělské molochy diktují ceny, nasávají dotace a uplatňují svůj vliv, jak jen mohou. „Trh s potravinami si rozparcelovalo několik skupin. Také proto bude jídlo od nového roku dražší. Dlouhodobě upozorňujeme na nevyvinuté konkurenční prostředí. Marně,“ řekl PrahaIN.cz předseda Asociace soukromého zemědělství ČR Jaroslav Šebek.
Zároveň dodal, že jej příliš nepřekvapilo oznámení obchodních řetězců o zvýšení cen potravin, přestože od nového roku dojde k poklesu daně z přidané hodnoty (DPH). Řetězce jen využívají svoje dominantní postavení na trhu. „Všichni si pamatujeme na začátek devadesátých let, kdy k nám teprve mířili zástupci obchodních řetězců a mapovali terén. Tehdy část politické reprezentace tvrdila, že v okamžiku, kdy u nás vzniknou supermarkety a hypermarkety najdou v nich lidé pestrou nabídku zboží včetně potravin za nejnižší ceny. A podívejte se, co je tam dnes. Některý sortiment tam pokrývá dokonce jen pár firem.
Žádná velká pestrost výběru se nekoná. Trh je ale u nás nevhodně rozložen a lidé prostě nemají moc dalších možností, kam si jít nakoupit. Můžete to porovnat s trhem s potravinami v Rakousku nebo ve Francii a v podstatě i kdekoli jinde v Evropě. Řetězce to velmi dobře ví. Na českém trhu si vybudovaly silnou pozici a začaly ji nyní naplno využívat. Problém ale není jen u nich – je to také záležitost potravinářského sektoru, kterému v některých oborech opět dominuje jen pár obrovských subjektů,“ řekl naší redakci Jaroslav Šebek.
Psali jsme
ROZHOVOR: Nebývalý růst cen základních potravin během několika málo měsíců zaskočil širokou veřejnost i odborníky. Objevily se informace,…
To samé se podle jeho slov děje i v zemědělské oblasti. Připomněl, že i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (UHOZ) už před časem konstatoval, že část trhu například s mlékem, ovládl oligopol, což je úzká skupina několika silných firem. „Nečekejte, že se během roku situace zlepší. Bude se i nadále zhoršovat pokud vláda nepřijde s jasnou a razantní politikou podpory konkurenčního prostředí na trhu s potravinami. Ten si rozparcelovalo několik silných hráčů a to jak v obchodní, tak zemědělské oblasti. Všechny vlády jsme přitom opakovaně varovali, že nemohou potravinovou bezpečnost stavět na tak úzkém okruhu podniků,“ řekl redakci PrahaIN.cz Jaroslav Šebek.
Podle jeho slov pak pokřivené konkurenční prostředí způsobuje, že majitelé některých silných firem, využívají svého postavení a začínají si dokonce klást různé podmínky. „Politici mluví o jakémsi domlouvání obchodním řetězcům nebo o potřebách sledování obchodních marží, někdo dokonce o regulaci cen či větších kontrolách ze strany státu. Podle našeho názoru by ale ke skutečné změně pomohlo zjednodušení zbytečně náročných technických a stavebních podmínek v legislativě a vůbec snížení všudypřítomné byrokracie, která brání v rozvoji hlavně menších zemědělců a potravinářů, kteří by mohli být částečnou alternativou pro zákazníky,“ zdůraznil předseda Asociace.
Psali jsme
Zemědělci pokládají za alarmující, že při současných nízkých cenách obilí neklesají v obchodech ceny chleba, pečiva a dalších pekárenských…
„Nemá smysl, aby běžní farmáři válčili s obrovskými zpracovatelskými molochy a obchodními řetězci. Mají tak silné postavení, že bychom neměli velkou šanci na úspěch. Jednou z cest jak změnit poměry na trhu s potravinami, je kupříkladu masivnější přímý prodej od farmářů spotřebitelům. Nemůže se to pochopitelně týkat všech druhů potravin, ale mnohých ano. Svoje produkty můžeme nabízet zákazníkům sami bez prostředníků tak, jak to vidíme v okolních zemích. A tímto způsobem získají zákazníci obrovskou a bohatou nabídku. Aby něco podobného bylo v budoucnu ve větším měřítku i u nás, je potřeba, aby se tu objevilo více menších, lokálních zemědělských podniků a zpracovatelských kapacit, které budou zásobovat domácí trh. Bohužel ale bez potřebných změn ve prospěch robustnějšího konkurenčního prostředí a viditelnější podpory menšího podnikání to ale půjde jen pomalu a doplácet na to bude hlavně spotřebitel,“ ukončil Jaroslav Šebek.