foto: Redakce, PrahaIN.cz/Bankomaty; ilustrační foto
Platební kartu má téměř každý, ať už klasickou plastovou nebo tu v chytrém telefonu, hodinkách, prstenu či náramku. Při platbě kartou můžeme navíc ještě ušetřit. Většina bank totiž nabízí za placení u vybraných obchodníků slevy, nebo dokonce vrací peníze z nákupu .
Systém funguje jednoduše, buď se jedná přímo o několikaprocentní slevu, která je platná zejména v e-shopech, kde zákazník zadá slevový kód a cena je mu o určité procento ponížena, nebo jde o takzvaný cashback. Při nákupu u konkrétních obchodníků je potřeba mít v mobilním bankovnictví jednotlivé odměny aktivované.
Pak už stačí zaplatit a za každou uskutečněnou platbu se peníze načítají a zhruba jednou za měsíc jsou klientům na účet vráceny.
My jsme se podívali do aplikace My Air od Air Bank, kde se nachází desítky různých slev. Jde například o Albert, Shell, Dr. Max, Ovocný Světozor, Notino, Knihy Dobrovský či Koberce Breno. Sleva se nejčastěji pohybuje od tří procent zhruba do deseti procent.
Podobné slevy mají dnes již téměř všechny banky. Odměny nabízí například také Česká spořitelna v rámci Odměny MoneyBack, seznam obchodů je v podstatě stejný jako u Air Bank. Jen jsme při porovnání narazili na různé výše slev a různé podmínky.
Odměny bývají omezeny minimální platbou za celý nákup a někdy je také určena maximální možná částka, kterou lze zákazníkovi vrátit. „Oblíbená sleva je u prodejce Albert, kde máme určenou maximální částku tisíc korun. Té když zákazník dosáhne, tak mu již nebudou vráceny žádné peníze při dalších nákupech,“ sdělili nám v Air Bank na pobočce, když jsme se na odměny ptali.
Psali jsme
V pondělí 15. dubna Česká spořitelna registrovala podle vlastních slov pomalejší reakční dobu digitálního bankovnictví při načítání transakční…
Ta také zmínila další velmi oblíbenou slevu, která je pro zákazníky O2. Stačí za služby operátora zaplatit minimálně 600 korun, a pokud vám na účet od Air Bank chodí měsíčně alespoň deset tisíc korun, banka každý měsíc vrátí na účet rovné tři stovky. „Kvůli ní k nám chodí řada nových klientů,“ podotýká.
Za více utracených peněz je sleva menší
Na naši redakci se v této souvislosti obrátila čtenářka, která nás upoozornila právě na Air Bank. Všimkla si, že její klienti nemají stejné slevy, někdo ji má u jednotlivých prodejců nižší a jiný naopak vyšší. Slevy jsou totiž založeny zejména na tom, jak často zákazník u prodejce nakupuje.
A čím častěji nakupuje, tím má menší slevu.
„V Albertu nakupuji velmi často, sice většinou méně než je minimální nákup, abych na odměnu dosáhla, ale zejména za velké nákupy na víkend mi vrací téměř pokaždé. Jde zhruba o padesát korun za jeden nákup. Mám slevu tři procenta při nákupu nad osm stovek. Všimla jsem si, že manžel, který v Albertu nenakupuje nikdy, má slevu deset procent a kamarádka, která nakupuje občas, dostává slevu pět procent,“ napsala nám. Podobného je to i u jiných obchodníků. Příkladem můžeme jmenovat čerpací stanici Shell či cukrárnu Ovocný Světozor. Ten, kdo zde nakupuje, má menší slevu než ten, co zde nenakupuje.
Obrátili jsme se proto přímo na Air Bank.
„U některých nabídek obchodníci skutečně dávají různé výše slev. O tom, jakou nabídku dostane konkrétní klient, rozhoduje celá řada skutečností, například kde často nakupuje a podobně. Konkrétní rozsah odměn, které klient vidí ve své mobilní aplikaci, a případné specifické podmínky jejich získávání závisí především na aktuální nabídce obchodníků,“ uvedl pro PrahaIN.cz Michal Kuzmiak, tiskový mluvčí Air Bank.
Žádný z námi oslovených obchodníků, kteří mají jiné nabídky pro různé klienty, nám svoje vyjádření neposkytl.