Pasivita se v režimu dodavatele poslední instance nevyplatí

25. 01. 202214:12
Pasivita se v režimu dodavatele poslední instance nevyplatí
foto: Se svolením Pražská plynárenská/Pražská plynárenská

Většina odběratelů energií v režimu dodavatele poslední instance (DPI) z podzimní vlny pádů dodavatelů energií má již uzavřenu smlouvu se svým novým a stálým dodavatelem elektřiny nebo plynu.  V záchranném režimu DPI jich tak zůstávají již jen jednotky procent. Řada z nich však svou situaci zatím nijak neřeší.

Zákazníci, jímž po ukončení činnosti jejich dodavatele energie zajišťuje dočasně dodávku elektřiny nebo plynu takzvaný dodavatel poslední instance, mají na uzavření smlouvy s novým dodavatelem ze zákona šest měsíců. Následně dostanou za toto regulované období konečné vyúčtování. Kdo však včas nezareaguje, nebude situaci řešit a neuzavře mezitím  smlouvu s novým dodavatelem, stane se takzvaným černým odběratelem energie. Kromě jiných sankcí mu tak hrozí i odpojení od dodávky elektřiny nebo plynu. Tento krok vyplývá ze zákona a dotčení odběratelé se tak těžko mohou na někoho zlobit.

Setrvávat v režimu DPI co možná nejkratší dobu, a přejít co nejrychleji ke stálému dodavateli energie, je navíc zejména v  jejich zájmu. Těmto zákazníkům se jednak krátí doba na uzavření nové smlouvy, navíc s každým dalším měsícem se jim pasivita a vyčkávání zbytečně prodražuje. Přechodem na standardní ceník získají totiž cenově výrazně výhodnější podmínky, než jsou v rámci režimu DPI. Přesto jsou někteří z nich pasivní a situaci zatím neřeší.

Například Pražská plynárenská, které dodává zemní plyn v režimu DPI odběratelům z Prahy, jejichž původní dodavatel ukončil činnost, eviduje aktuálně přibližně 550 případů, kdy odběratelé v režimu DPI neplatí stanovené měsíční zálohy a zároveň nijak nereagují na zaslané výzvy.  Je tedy více než oprávněné se obávat, že někteří z nich skončí v brzké době vlastní vinou bez dodávek plynu, protože i neplacení stanovených záloh je důvodem k ukončení dodávky plynu. Společnost tak, jako jednu z posledních možností, na adresy vysílá své zaměstnance, kteří zákazníky osobně informují o nastalé situaci, případně nechávají upozornění ve schránkách nebo pod dveřmi bytu.

„Snažíme se udělat maximum pro navázání kontaktu s těmito odběrateli a řešení jejich složité situace. Využíváme všechny dostupné komunikační kanály od dopisů, přes maily, sms a navolávání. Nyní využíváme i zaměstnance, kteří navštíví odběrné místo a snaží se odběratele kontaktovat osobně nebo v případě jeho nepřítomnosti alespoň vhodí informativní leták do poštovní schránky, případně jej vloží pod dveře bytu,” uvedl v této souvislosti tiskový mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.  

Pro úplnost je třeba dodat, že Pražská plynárenská do režimu dodavatele poslední instance převzala původně 40 tisíc odběratelů, z nichž si již většina svého nového dodavatele našla.  

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných