foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Plaça de Catalunya v Barceloně
Booking.com je známá agentura pro on-line rezervace ubytování. Sami jsme jejich služby využili nesčetněkrát a nikdy jsme nebyli zklamáni. Až do teď.
Ubytování jsme vždy před rezervací důkladně prověřili a prozkoumali. Porovnání s jinými portály se také vyplácelo. Nestalo se, že bychom někam přijeli a ubytování by vypadalo jinak než na fotkách nebo mělo nedostatky, na které nebylo v hodnoceních upozorněno.
Letos jsme sháněli ubytování v Barceloně, na pět nocí pro čtyři osoby. Nejprve nás překvapilo, že ceny oproti minulému roku opět stouply, ale s tím jsme počítali. Průměrné hotely s jedním pokojem a společnou koupelnou na chodbě či malé apartmány od soukromých poskytovatelů vycházely zhruba na 30 tisíc. Ty dražší se pohybovaly kolem 50 tisíc pro celou skupinu. Luxusní hotely a apartmány se vyšplhaly na částku vyšší než 200 tisíc korun.
Měli jsme vyhlídnutý byt s ložnicí a rozkládací pohovkou v obývacím pokoji, celkem 45 metrů čtverečních, za 32 tisíc s průměrným hodnocením. Stále jsme ale hledali. Jen pro zajímavost zmíníme, že minulý rok jsme za podobné ubytování platili 19 tisíc.
Psali jsme
Tatralandia je největší slovenský aquapark, který se nachází nedaleko města Liptovský Mikuláš. Na návštěvníky čeká vodní zábava, ubytování či…
Vypadalo to podezřele
O několik dní později jsme se na rezervační portál podívali znovu. V nabídce se objevil nový apartmán, 120 metrů čtverečních, přímo v centru, tři ložnice, dvě koupelny, nádherně vybavený prostorný byt s vířivkou a terasou. Podobné se běžně nabízely za 100 tisíc korun. Cena toho „našeho“? 19 tisíc.
Hned uskutečníme rezervaci, posíláme zbytku skupiny a začínáme se těšit.
V mírné euforii jsme si sice několika podezřelých prvků všimli, ale věřili jsme, že jsme „nenaletěli“.
Přestože Booking u nabídky hlásil: „Máte štěstí! Téměř vždy nedostupné. Populární ubytování. Na naší stránce si ho ale ještě můžete rezervovat,“ tak luxusní apartmán žádné hodnocení neměl.
Kromě extrémně nízké ceny byla podezřelá také doba odjezdu a příjezdu. Vzhledem k nepřetržitě otevřené recepci byla možná kdykoliv. Najít jiný termín nešlo, a když jsme název zadali do vyhledavače, ubytování nebylo nalezeno.
Telefonní číslo do Belgie
Zadali jsme ubytování do mapy a na stejné adrese sídlil luxusní hotel. Ten jsme kontaktovali, zda jsou k dispozici i soukromé apartmány. „Ne, pouze hotelové pokoje.“ Poté jsme se rozhodli kontaktovat přímo poskytovatele ubytování. První překvapení přišlo, když jsme vytočili telefonní číslo a telefon nám oznámil, že voláme do Belgie. Na druhé straně se nikdo neozval.
Zkusili jsme i kontakt přes WhatsApp. U profilu bylo uvedeno, že jde o služební profil a na fotografii byla mladá dívka. Napsali jsme zprávu ohledně ubytování, ta byla přečtena během pěti minut, odpověď však nepřišla. Druhý den jsme to zkusili znovu. Fotka zmizela, zpráva se nedoručila a telefon se hlásil jako vypnutý.
Zkusit kontaktovat Booking skrz formulář, to bylo téměř nemožné. Zprávy nejdříve nešly doručit, pak nám chat sdělil, že pomáhají jinou cestou, pak přišlo oznámení, že zprávu předají někomu, kdo ji bude řešit. Za několik hodin však dorazila zpráva, že chat byl ukončen, protože v něm dlouho nebyla žádná aktivita.
Se svou zkušeností jsme se podělili s několika dalšími lidmi.
„My jsme si jednou rezervovali domek u Balatonu, neměl žádná hodnocení, ale podle fotek vypadal krásně. Booking psal, že jde o novou nabídku, tím se vysvětlovala absence hodnocení. Když jsme přijeli, tak to vůbec neodpovídalo. Na hostitele jsme čekali asi tři hodiny a dům byl starý, špinavý, neuklizený. Peníze nám ale nikdo nevrátil. Nabídka ubytování po našem odjezdu ze serveru zmizela,“ svěřila se kolegyně.
Rezervace byla zdarma zrušena
Další dopadla ještě hůř. Apartmán v Itálii u moře byl extrémně levný. Po příjezdu na místo však hostitel nereagoval, nikdo na ně nečekal. Po několika hodinách přišlo oznámení o zrušení rezervace z rodinných důvodů.
Pomalu jsme se s apartmánem v Barceloně začali loučit. Další den ráno voláme obrněni trpělivostí na zákaznickou linku. Během minuty nás spojí s česky hovořícím asistentem.
Psali jsme
Možností ubytování v Praze je celá řada. Od nejluxusnějších pětihvězdičkových hotelů až po kempy, které v současné době v hlavním městě praskají…
Poprosíme ho, zda se může na nabídku podívat, že nám přijde podezřelá. Muž sice vystupoval velmi sympaticky, ale kromě toho, že pošle ubytování k systémové kontrole, jsme se od něj nic nedozvěděli. Na otázky, zda jsou falešná ubytování častá a co by následovalo, kdybychom do ubytování dorazili, odpovědět neuměl.
„Asi to bude případ, že jsme s ubytováním ukončili spolupráci. Podle fotek to ale opravdu vypadá na mnohem dražší ubytování,“ sdělil. Jestli se v místě ale již někdo ubytoval, nevěděl. Ještě nás varoval, kdyby z ubytování chodily zprávy s žádostí ohledně platební karty, ať nikam nic nezadáváme, ale ať ani nic nepotvrzujeme.
Hovor skončil s tím, že se nám někdo ozve.
Do hodiny přišel e-mail s potvrzením, že ubytování nebude moci přijmout naši rezervaci.
A pak další zpráva.
„Vaše rezervace byla úspěšně zdarma zrušena,“ znělo poněkud ironicky. Omluvy nebo kompenzace jsme se však nedočkali.