Pozor na prodlouženou záruku. Hodí se prostudovat podmínky smlouvy

28. 08. 202211:36
Pozor na prodlouženou záruku. Hodí se prostudovat podmínky smlouvy
foto: archiv PrahaIN/ilustr. foto

Nejrůznější prodejci dnes běžně nabízejí kupujícím možnost prodloužit si zákonnou dvouletou záruku, která jim umožní reklamovat zakoupené zboží i po uplynutí této lhůty. Prodloužená záruka s sebou však nese některé nástrahy a kupující by si měl dát pozor na to, co se pod tímto pojmem skutečně skrývá.

Tisková zpráva společnosti dTest upozorňuje na práva a povinnosti, které jsou s nabídkou prodloužené záruky spojeny. Obchodníci nejčastěji nabízí tuto službu přímo při koupi zboží na své pobočce, v případně internetového nákupu je nabídka součástí jednotlivých kroků v rámci objednávky.

Přikoupit automaticky záruku není možné u každého prodejce. Tato služba je nejčastěji nabízena u dražších elektronických výrobků, nejčastěji u počítačové techniky, notebooků, fotoaparátů nebo u větších domácích spotřebičů. Jednotlivé nabídky prodloužené záruky se mohou lišit v ceně i délce doby, o kterou lze záruku prodloužit, nejčastěji to bývá o 1 rok, 3 roky nebo 5 let.

Možná úskalí tohoto bonusu spočívají v tom, že prodloužená záruka je jen rámcově upravena zákonem, a to jako záruka za jakost. Záleží proto na smlouvě mezi prodávajícím a kupujícím, která stanoví konkrétní pravidla. Obchodník nabízí spotřebiteli hotovou smlouvu a ten s podmínkami, které jsou v ní obsaženy, buď souhlasí, anebo ne. Sám musí zvážit, zda se mu nabízená záruka vyplatí.

Prodloužená záruka jako pojištění

I když obchodníci produkt nejčastěji nazývají prodlouženou zárukou, většinou se jedná o pojištění na vady vzniklé v tzv. prodloužené záruce. Pokud se u zboží ve vybrané lhůtě vyskytne vada, většinou dojde k opravě zboží. Málokdy je zde dána možnost od smlouvy odstoupit.

Některé společnosti nabízejí možnost okamžité výměny či vrácení peněz. I pro tyto případy je nutné seznámit se s podmínkami ve smlouvě, aby kupujícímu nezbylo ve finále jen rozbité zboží. „Spotřebitelé se po podrobném přečtení podmínek dozvěděli o výlukách, kdy není možné zboží okamžitě vrátit. Vynaložili tak peníze na okamžitou výměnu, která však není možná,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka dTestu.

Alza

Společnost Alza nabízí službu prodloužená záruka k většině nabízených produktů, nejčastěji se uplatňuje u televizí, notebooků, PC sestav a domácích spotřebičů. Případná reklamace se vyřizuje jako pojistná událost. Prodloužená záruka kryje výrobní vady, mezi které nepatří mechanické poškození. Termín pro vyřízení pojistné události je ve smlouvě sjednán na 90 dní.

Datart

Společnost Datart prodlouženou záruku nabízí jako pojištění, které pokrývá mechanické, elektronické nebo elektrické vady spotřebičů, na které by se vztahovala záruka prodejce, vzniklé po jejím skončení. Lze si zvolit různé délky krytí prodloužené záruky a v některých případech jejího nevyužití, lze využít vrácení peněz ve formě slevy na nákup libovolného nového spotřebiče.

Pojišťovna poskytne pojistné plnění ve formě opravy, nebo náhradního spotřebiče maximálně třikrát během celkové doby trvání pojištění. Neplatí se žádná spoluúčast.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných