foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Pohled na centrum Prahy
Městská firma Prague City Tourism (PCT) vykázala v loňském roce čistý zisk zhruba 28,6 milionu korun, což znamená meziroční nárůst o více než 23,6 milionu korun. Desítky milionů korun potom firma odvedla hlavnímu městu na pachtovném či z výnosů.
Památky, které PCT spravuje, navštívilo v loňském roce 1,8 milionu turistů, o čtvrtinu víc než předloni. Vyplývá to z výsledků hospodaření společnosti PCT, která má na starosti cestovní ruch a je vlastněná Prahou.
„Od naší transformace z Pražské informační služby se nám daří ekonomicky růst. V roce 2023 jsme dosáhli čistého zisku téměř 29 milionů korun. V rámci odvedeného pachtu 94 milionů korun jsme se tak stali takzvanými čistými plátci městu. Díky tomu jsme ekonomicky udržitelnou společností hlavního města Prahy,” řekla v úterý ČTK místopředsedkyně představenstva PCT Jana Adamcová.
V roce 2023 se podle ní cestovní ruch v Praze stabilizoval. Vliv na ekonomický růst firmy má i transformace z příspěvkové organizace na akciovou společnost, kdy PCT začala vyvíjet komerční činnost a produkty, jako například suvenýry, které se usadily na trhu a generují zisk. „Stejně tak se navíc na trhu usadila i karta Prague Visitor Pass, kterou jsme spouštěli v polovině roku 2022 a také jsme loni například zprovoznili barokní trasu v Klementinu, kterou jsme v roce 2022 neprovozovali,” uvedla Adamcová.
PCT se meziročně kromě čistého zisku zvýšily rovněž výnosy, tržby ze vstupného nebo pacht, kdy hlavnímu městu odvedla z památek 94 milionů korun. Dalších 93 milionů tvořily výnosy z veřejně prospěšných činností a 130 milionů byly výnosy z komerční činnosti. Zvýšil se příjem z poplatku z pobytu, a sice na 801 milionů korun, což je meziročně o asi 250 milionů více. Poplatek z pobytu je 50 korun denně, tedy asi dvě eura, což v tomto ohledu řadí Prahu k nejlevnějším městům v Evropě. Například v Římě a Vídni je to asi pět eur, v Berlíně sedm eur, ve Varšavě si účtují 11 eur a v Amsterodamu 22 eur.
Psali jsme
Březnové tržby v České republice vzrostly meziročně o téměř polovinu. Začátek jara znamenal pro hoteliéry ještě vyšší návštěvnost, než úspěšná…
Vzrostl počet návštěvníků na pražských věžích, kdy největší meziroční nárůst PCT zaznamenala ve Svatomikulášské zvonici, kterou navštívilo 49.035 lidí, meziročně o 47 procent víc. Zhruba čtyřicetiprocentní nárůst počtu návštěvníků má také Staroměstská mostecká věž a Novomlýnská vodárenská věž. Nejnavštěvovanější je Petřínská rozhledna s 643.100 návštěvníky. Turistická centra PCT navštívilo 1,1 milionu lidí a zaměstnanci zodpověděli téměř 1,32 milionu dotazů.
PCT vznikla k 1. červenci 2018. Představitelé města tehdy uváděli, že společnost si na sebe vydělá a nebude potřebovat příspěvky od města. Peníze má mimo jiné z provozu pražských věží, prodeje suvenýrů a dalších aktivit. PCT je členem mezinárodní organizace European Cities Marketing a Asociace turistických informačních center ČR.