foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Peníze; ilustrační foto
V dnešní době stále více lidí preferuje platbu kartou, a to jak v obchodech, tak i v restauracích. Při platbě kartou v gastro průmyslu mnoho lidí řeší spropitné, někteří ho dávají stranou v hotovosti, jiní ho připočítají a zaplatí rovněž kartou. Názory na to, co je lepší, se liší.
Dýškem zákazník vyjadřuje spokojenost s jídlem, pitím, ale i s obsluhou. Povinností samozřejmě není, ale nechat alespoň pár korun, pokud návštěva neskončila úplnou katastrofou, je běžné. V naší republice je standardem nechávat okolo deseti procent navíc z celkové částky. Pokud jste opravdu spokojeni, můžete dát samozřejmě víc. Dříve se dávalo výhradně v hotovosti a pro obsluhu znamenalo přivýdělek k základnímu platu. Stále více lidí však platí kartou, ze které je pak dýško rozděleno mezi zaměstnance. Oblíbenou se stává také metoda placení QR kódem.
Je to jednoduché, po konzumaci jen naskenujete kód, který je umístěn na stole, vyberete si, co chcete zaplatit a skrz aplikaci tak učiníte. Výši spropitného si zákazník zvolí sám, buď zaokrouhlí, nebo přidá libovolnou částku.
Naše redakce hovořila se zaměstnankyní restaurace v širším centru Prahy, která se nachází uprostřed několika kancelářských budov. Jméno podniku jsme slíbili nezveřejnit.
Restaurace je otevřena po celý den a hlavní špička je v době obědů, vydají přes 500 porcí denně. „Lidé chodí samozřejmě i večer, ať už na jídlo, nebo jenom na pivo, ale lidí není tolik jako přes den,“ říká nám. Právě v době obědů jim placení přes QR kód zjednodušuje a zrychluje práci. „Lidi se rychle točí a platit chce někdo téměř nepřetržitě, tím, že za každým nemusíme běhat s terminálem, ušetříme čas na obsluhu dalších hostů,“ popisuje.
Ale to spropitné
Redakci však upozorňuje, že díky tomu během obědů přicházejí o dýška. „Když neplatí osobně, tak dávají méně, máme to již vypozorované. Za jídlo, které třeba stojí 198 korun, by obsluze zaplatili 210 nebo 220 korun, skrz aplikaci zaplatí rovné dvě stovky, osobně by jim to bylo asi blbé,“ říká.
Zároveň ale upozorňuje, že večer je situace jiná, většina prý v tu dobu nechává navíc okolo deseti procent, spíše v hotovosti, a to i v případě, pokud zákazník platí kartou, QR kódy ve večerních hodinách jsou využívány méně.
„Řekla bych, že každý druhý oběd je placený aplikací, kde přicházíme o spropitné. Hodně chodí kolegové z práce, kde jich u stolu sedí několik a pak platí zvlášť, kdyby jich platilo třeba pět hotově, tak dohromady jde třeba o stovku,“ vysvětluje servírka, která ale upozorňuje, že si nestěžuje, svoji práci má ráda a na spropitném si i tak vydělá.
A zákazníky vlastně i chápe. „Na obědy chodí dennodenně a je to rychlovka. Kdyby nebyli spokojení, tak se nevrací,“ uzavírá.
Téma jsme probrali i s dalšími zaměstnanci podniků, které platbu skrz aplikace umožňují, ale také s několika lidmi, kteří bezkontaktní systém placení sami využívají. Na tom, že zejména během obědů je spropitné menší, se shodují všichni oslovení. „Chodím do stejné restaurace na oběd téměř každý den, kdybych měl denně dávat i více než dvacku na dýšku, tak se mi to prodraží,“ řekl nám jeden z nich.