foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Autoškola
Majitelé autoškol pro PrahaIN.cz přiznávají: zvyšovat ceny se budou. Podle některých by měl běžný kurz na osobní auto stát až 60.000 korun.
Ceny služeb v Praze stoupají nejvyšším tempem od roku na přelomu tisíciletí. Dvouciferná inflace, narušení dodavatelských řetězců na celém světě, dva roky covidu, válka na Ukrajině, zdražení energií a stoupající nájmy, to všechno má za následek zdražování služeb.
A ne zrovna malé. Navíc v autoškolách ceny dlouho stagnovaly, takže současné zdražení mnohým doslova vyráží dech. „Ještě před covidem byly v ČR ceny kurzů celkově velmi podhodnocené, a tedy nejlevnější v Evropě,“ říká pro PrahaIN.cz Martin Tvrdík z autoškoly Click.
Ceny se začínají přibližovat běžným v Evropě
„Nebylo snadné zaplatit kvalitní učitele, jezdilo se ve starých autech apod. Kvůli potížím v minulých dvou letech a v současnosti se paradoxně situace v českém autoškolství konečně trochu narovnává a ceny v ČR se začínají přibližovat těm evropským.“
Co tedy může být na první pohled pro zákazníka pohromou, oboru to může prospět – odpadnou ti, kteří chtějí rychlé peníze bez námahy: „Myslím, že momentálně autoškoly mají dobré období, je spousty práce, za konečně ucházející kurzovné se dá investovat do nových výcvikových vozidel a ostatních učebních pomůcek, na které slyší potenciální noví žáci, a instruktoři už dávno nejezdí za podprůměrný plat, jak tomu dlouhá léta bylo,“ říká Václav Volf z autoškoly VT Centrum 11.
Jednou z položek, kterou zájemci platí v ceně kurzu za řidičský průkaz, je také cena práce učitelů a zkušebních komisařů. „Kdysi jsem začínal jako učitel autoškoly za 100 korun za hodinu, a to bylo za, dle mého názoru, velmi odpovědnou práci, celkem málo,“ říká Radovan Myslík z autoškoly Green Drive: „Dnes za malé peníze nikdo učit nechce.“
Je pravda, že za tuto cenu by dnes nikdo nesehnal ani pomocnou sílu do kuchyně, neřkuli řemeslníka nebo vysoce specializovaného odborníka, jakým učitelé v autoškolách jsou. A pak jsou zde pražské speciality, jako modré parkovací zóny. „Úřad dovolí pouze jedno auto se slevou na rok, za ostatní musíme platit denní parkovné v automatech,“ říkají Egon Zelinka a Pavel Marhoun z autoškoly Alternativ.
Psali jsme
Autoškoly, stejně jako další služby, v tomto roce z velké části podražily. Stran pandemie sice fungují, většina oslovených ale připouští delší…
„Denně máme v provozu sedm až osm aut a jakmile někdo opomine nahlásit na recepci parkování, stojí to 500 korun.“ No a k tomu všemu mají autoškoly ještě jednu třešničku na dortu, a to je cena pohonných hmot.
Nicméně minimálně v současné době nemusejí mít autoškoly obavy – poučeni třeba i vývojem na trhu energií, chtějí lidé řidičáky co nejdříve. „Autoškoly budou praskat ve švech,“ říká majitel autoškoly, který si nepřál být jmenován.
„Dva roky covidu zastavily lidi, kteří chtěli autoškolu dělat, a teď pod tíhou inflace se lidi úplně zbláznili.“ A na kolik vás to přijde? V současné době vás ten nejběžnější řidičák – tedy ten na osobní automobil, typ B – vyjde nejběžněji od 10 do 20 tisíc korun (pokud chcete rychlokurz, tak v metropoli se dá pořídit i za 35 tisíc).
Kolik ale může stát na konci roku? Na to se PrahaIN.cz zeptala v pražských autoškolách.
1) Zdražují všechny služby, jak pro firmy, tak pro občany. Budete zdražovat i vy? Pokud ano, kdy?
2) Kolik u vás stojí nejběžnější kurz na získání řidičského průkazu B teď a kolik bude stát po zdražení?
3) Jak se to podle vás projeví na zájmu veřejnosti? Vnímáte třeba zvýšený zájem nyní, když se dá předpokládat, že ceny ještě porostou?
4) Co ještě kromě cen autoškoly v Česku a v Praze nejvíce trápí? Loni se na podzim hodně řešily problémy se zkušebními komisaři…
5) Myslíte, že autoškoly přežijí? Nebo se bude jejich počet snižovat (a tudíž zhoršovat dostupnost řidičských kurzů)?
|
Autoškola Alternativ – Egon Zelinka, Pavel Marhoun
1) Ceny pohonných hmot vadí, ale není to hlavní důvod zdražování. Budeme zdražovat kvůli: za a) ceně práce – pro učitele výplaty rostou, b) platím DPH 21 procent, i když nic nevyrábím ani neprodávám. To není spravedlivé. To je trest za úspěch – dobrá autoškola= více zájemců= vyšší příjmy= DPH 21 procent.
2) Nyní 20.000 korun. Jsme v centru, máme kvalitní auta, perfektní učebnu, trenažér, zázemí pro učitele i žadatele. Uvažujeme o ceně 25 – 27 000 korun od července.
3) Zájemci chodí průměrně nastejno, nepociťujeme nějakou paniku.
4) Úsměvné je zrušení silniční daně na auta. 2.200 korun za rok nás skutečně nevytrhne. Dále máme nákladní auto a autobus, i když jezdíme občas kolem komína a bez nákladu, platíme plné silniční daně jako při přepravě zboží. To také není úplně fér. Nabízíme kompletní nabídku kurzů – motorky, osobní vozidla, nákladní vozidla, autobus, traktor vše včetně sk. B, CE, DE, vleky, školení řidičů, máme za léta v oboru slušnou klientelu. Zkušební komisaři vcelku nejsou problém. To funguje co do množství zkoušek, tak i termíny.
5) Rozumné autoškoly přežijí, tedy jestli nebude válka, ale to bude problém pro všechny.
Psali jsme
Nejen doznívající pandemie covidu-19, ale také konflikt Ukrajině mění trh s osobními automobily. Na trzích stále panuje nedostatek nových aut…
Autoškola Green Drive, Radovan Myslík
1) Bohužel minulý týden byla naše autoškola nucena zdražit. Zdražují se bohužel všechny vstupy – u nás zejména pohonné hmoty. Je zcela pochopitelné, že více peněz chtějí i učitelé, a právem.
2) Základní kurz skupiny B u nás stál 19.900 korun, teď jsme zdražili na 22.500 korun. Osobně si myslím, že řidičské oprávnění v kvalitní autoškole by mělo stát nejméně okolo 25.000 korun.
3) Řidičské oprávnění si člověk (tedy pokud o něj nepřijde), dělá na celý život. Jde o dlouhodobou investici, a tak je to potřeba brát. Ano, je to dražší, než to bývalo, ale co není – a pak mi sem dorazí žák – v uších nejdražší sluchátka, na stůl položí Apple iPhone 13 a na rukou má nejdražší chytré hodinky a řeší se mnou, zda studentskou slevu… Jsem vstřícný a ochotný slevit například mamince na mateřské, kterou opustil manžel nebo ji nemůže vozit…
4) Kvůli covidu byl jeden čas přetlak žáků, ale dalo se to postupně vyřešit. Ti žáci, kteří čekali déle na zkoušky, například od nás dostali část jízd jako dárek, byli jsme schopni spolupracovat s jinými autoškolami a navzájem si doplňovat zkouškové seznamy, tak aby zbytečně nebyly prostoje.
5) Je to podobné jako s restauracemi – když budete spokojeni s dobrým jídlem a příjemným prostředím, budete se tam vracet rádi a i jste ochotni za to zaplatit více peněz. Věřím, že pokud bude autoškola kvalitní, a tomu samozřejmě budou odpovídat výsledky jejích žáků u zkoušek, uživí se. Naše autoškola a školicí středisko Green Drive si nikdy neplatily žádné recenze od žáků ani reklamu na internetu. Dobrá reklama pro nás je doporučení našich žáků svým spolužákům nebo kamarádům.
Autoškola, která si nepřála být jmenována
1) Zdražujeme každý měsíc podle inflace (navyšování platu učitelů), cen pohonných hmot a cen oprav vozidel. Navýšení ceny pečlivě zvažujeme podle cen konkurence vždy k poslednímu dni v měsíci. Avizujeme to na webu vždy u každého kurzu.
2) V Praze stojí nejprodávanější kurz 20.300 korun, bude se zdražovat každý druhý měsíc asi o 1–2.000 až do konce krize.
3) Čelíme až trojnásobnému zájmu uchazečů. Zájem veřejnosti bude pořád stejný a v této době vyšší. Autoškola by měla stát od 35–60.000 korun, abychom mohli zaplatit kluky tak, jak si zaslouží, a abychom mohli jezdit v normálních autech, a ne ve dvojkových oktávkách.
4) Problém s komisaři v Praze je vyřešen, hodně autoškol odešlo z Prahy do jiných ORP a snad se situace nezhorší, když začnou teď jezdit motorky. Celý systém by byl transparentní, kdyby se studenti hlásili ke zkouškám přes centrální státní systém. Současný systém je netransparentní a zákon 247/2000Sb. je pro tento problém nedostatečný.
5) Autoškoly, co mají trochu rozumu, by měly zdražit i přes rámec inflace. Tento obor je dlouhodobě úplně v háji a kluci berou úplnou almužnu a v 90 procentech to funguje jak v gastru.
Psali jsme
Společnost AURES Holdings, která je provozovatelem největších tuzemských autocenter AAA AUTO a Mototechna vytvořila na základě svých prodejů…
Autoškola Click, Martin Tvrdík
1) Pravděpodobně budeme do konce roku zdražovat ještě před prázdninami o 1.000 korun. Budou-li inflace a ceny pohonných hmot stoupat stejným tempem, tak do konce roku možná až o 3.000 korun.
2) Současně je standardní kurz za 19.900 korun. Při nejbližším zdražení bude tedy za 20.900 korun.
3) Zdražování se na zájmu o kurzy nijak neprojevuje.
4) Cena nás netrápí, zájem je stále, což nám kompenzuje zvýšené náklady. Právě potíže s komisaři (kriticky nízkou kapacitou zkouškových míst při lockdownech) byl hlavním faktorem, který vyhnal ceny kurzů téměř na dvojnásobek v porovnání s cenami před covidem, ještě dávno před tím, než vylítla inflace na současné hodnoty!
5) O budoucnost autoškol nemám obavy. Pokud některé autoškoly nepřežijí a dostupnost kurzů bude nižší, těm kvalitním autoškolám to jen prospěje.
VT Centrum 11, Václav Volf
1) Cenu našich služeb upravujeme průběžně v reakci na cenu vstupních nákladů. Pro klienta vždy platí cena v době zahájení jeho kurzu. V průběhu kurzu není měněna ani nejsou účtovány žádné „palivové příplatky“ apod…
2) Standardní kurz na skupinu „B“ u nás stojí v současné době 22.990 korun. V nejbližší době úpravu ceny nepředpokládáme.
3) V jarních měsících je vždy u nás v autoškole zvýšený zájem o naše služby. Co přinesou letní a podzimní měsíce, lze těžko odhadovat.
4) Vámi zmiňované loňské problémy s termíny závěrečných zkoušek se již minimalizovaly. Objektivně musím říct, že je zde snaha ze strany zkušebních komisařů, v rámci svých kapacitních možností, požadavkům autoškol vyhovět.
5) Toto asi nelze predikovat. Myslím si však, že kvalitní (a bohužel dražší) autoškoly stávající situaci přežijí. Pokud nepřežijí autoškoly, které nabízejí nekvalitní služby, pozitivně se to ve svém důsledku projeví zejména u klientů autoškol a jejich připravenosti na zkoušku a další řidičský život.
Psali jsme
Aktuální ceny paliv, nervozita spojená s inflací a zdražováním vede řadu lidí k optimalizaci svých financí. Řada z nich pochopila, že vlastnit…
Autoškola Tomáš Hanuš
1) Ano, budeme zdražovat od června.
2) 15.900 korun, nová cena bude 17.900 korun.
3) Největší zájem byl na přelomu roku, nyní se hlásí cca 15–20 lidí měsíčně. Což odpovídá velikosti autoškoly.
4) Jedná se o práci s lidmi a každý je jiný, tak to tak musíte brát a moc vás toho trápit nebude.
5) Autoškoly přežijí. Do doby, než budou auta jezdit sama, práce bude. Jen je otázka, zda na to budou lidé mít.
Autoškola Novodvorská – Dana Vitoušová
1) Již jsme zdražili. Další nechystáme.
2) 19.000 korun.
3) Ne, spíše pokles. Je to již dost peněz pro ty, kteří to „jenom chtěli do cívíčka“.
4) Netuším, jaké problémy se zkušebními komisaři máte na mysli…… S jedním žiju a problémy nemáme.
5) I kdyby některé autoškoly nepřežily, což se dá předpokládat, tak jich je pořád tolik, že se v pohodě uživí. A některé se svými masivními a klamavými reklamami přežijí všechno.
Psali jsme
Automobily s hybridním pohonem jsou v České republice na vzestupu. Jen za poslední čtvrtletí vzrostl jejich prodej o 68 procent, vyplývá to…
Psali jsme
Podle aktuálního průzkumu společnosti Anytime opouštíme vlastní vozy. Stále více využíváme služeb sdílených aut, usedáme do vozů hromadné dopravy…