foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Hotel Don Giovanni, ilustrační obrázek
České, zejména potom pražské, hotely slavily v průběhu adventu, Vánoc a Nového roku úspěchy. Po dlouhé době se Praha přiblížila počtem ubytovaných hostů na úroveň okolních hlavních měst, například Vídně. Výsledky ale stále nedosahují předcovidových čísel.
Mimořádný úspěch pražských hotelů i vylepšení celoroční bilance ukazují prosincová data poradenské společnosti STR, o kterých informuje tisková zpráva společnosti Czech Inn Hotels. I když letos v době adventní, vánoční a silvestrovské dorazilo do Prahy mnohem více turistů než vloni, výsledky stále výrazně zaostávají za čísly z roku 2019.
Turistika konce roku má svá specifika. V zimních střediscích se jedná o začátek sezony, u většiny ubytovacích zařízení se dá hovořit spíše jen o drobném přerušení mimo sezony. Výjimku ale tvoří velká města, která návštěvníkům nabízejí vánoční trhy a nezapomenutelnou atmosféru.
Praha se přiblížila kultovním vánočním destinacím
Právě mezi taková města se může zařadit i Praha. Po několika letech se v roce 2023 přiblížila kultovním vánočním destinacím, jako je Vídeň, a zařadila se mezi nejnavštěvovanější místa Evropy. Prosincové tržby vzrostly v celé České republice meziročně o 28 procent. To je hned po Rusku a Turecku nejvíce.
„Český trh se ještě zdaleka nedostal na předcovidovou úroveň, byť úspěšný prosinec 2023 kosmeticky drtivý propad umazal. Je také krásně vidět, jak jakákoli aktivita, zajímavost, cokoli přináší úspěch. Pražské vánoční trhy lákají Čechy i cizince a na výsledcích je to hned znát. Obecně toho ale děláme, třeba v porovnání s Maďarskem a Polskem, strašně málo a to je znát také,“ uvedl Jaroslav Svoboda, majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels.
Psali jsme
REPORTÁŽ: Kapslové, nebo také buňkové hotely, jsou oblíbené zejména v Japonsku nebo Číně. Postupně se ale začínají dostávat také do Evropy. Jejich…
Nárůstem tržeb zaostáváme, změnila se i skladba hostů
Při porovnání s rokem 2019 je Česká republika svým růstem tržeb hluboko pod růstem nákladů. Zaostáváme i za zeměmi, které mají nižší inflaci než my. Například Maďarsko dosáhlo růstu o více než třetinu, čímž nás v absolutních číslech překonalo.
Podle Jaroslava Svobody se změnila i skladba hostů: „Češi jednoznačně dominují, ale cizince ze vzdálenějších zemí plnohodnotně nenahradili. Až budeme mít rychlejší vlaky a lepší dálnice, tak sem přijede i více turistů (samozřejmě i obchodníků a tak dále). Polsku nebo Maďarsku v budování infrastruktury prostě nestačíme.“
Nárůst zájmu hlásil Slevomat už před Vánoci
Růst zájmu o vánoční pobyty potvrdil naší redakci už v prosinci také Martin Hrubý, brand director portálu Slevomat.cz. „Letošní trendy jen potvrzují růsty celého roku. V listopadu jsme prodali o 70 procent více zájezdů a pobytů než v říjnu, podobný trend se očekává v prosinci. Oproti covidovým rokům prodáváme téměř 2x tolik pobytů a cestování než v roce 2019,“ uvedl Hrubý začátkem prosince.
Jak tehdy dále uvedl, valná většina lidí cestuje na Vánoce tradičně ve dvou a na dvě noci. Průměrně pak zaplatí 2.900 korun za pokojo-noc. Nejoblíbenější destinací v České republice je podle něj právě Praha, dále Jihočeský a Jihomoravský kraj.