foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Slevy v obchodech, ilustarční foto
V Americe probíhá nákupní šílenství Black Friday jen jeden den v roce. Stejně jako tam, i u nás připadá na poslední listopadový pátek. V Česku je nakupování podstatně klidnější, je to ale i díky tomu, že slevové akce běží téměř celý listopad. Když už se měsíc nachýlí ke konci, objevují se upoutávky na takzvaný Black Week. A tam, kde netrvá celý týden, trvá alespoň celý víkend. Ale pozor, nenechte se obřími slevami napálit. Ne vždy musí být tak vysoká, jak se ve skutečnosti tváří.
Od nového roku platí novela zákona o ochraně spotřebitele, kdy to mají prodejci s používáním slevy o poznání těžší. V obchodech nově musí být na cenovkách umístěna nejen informace o současné ceně, případné slevě, ale také cena, kterou mělo zboží před slevou. Rozhodující je v tomto případě cena, kterou mělo zboží 30 dní před zavedením slevové ceny.
Uveďme si příklad. Obchodník prodává zimní bundu za tisíc korun, nemohl ji prodat, a tak na ni umístil ceduli, že je v 50 procentní slevě, cenu ale nechal stejnou. A protože lidi na slevy slyší, bunda byla rychle prodaná a zákazník odcházel s dobrým pocitem, jak ušetřil.
Psali jsme
Nejen v předvánočních časech obchodníci rádi využívají slevových akcí a různých výprodejů. Zákazníci na tyto slevy čekají v domnění, že výrazně…
Dobrý pocit ze slevy
Takhle to ale už fungovat nesmí. Právě kvůli těmto falešným slevám musí být na zboží uvedená i nejnižší cena za posledních 30 dní. Obchodníci také často uvádí, o jaký procentní rozdíl oproti nynější ceně jde.
A právě poslední listopadový pátek na nás slevy číhají doslova na každém kroku. V obchodech, ale i na internetu, kde mají slevy téměř všude.
Psali jsme
Dne 1. října jsme si připomněli Mezinárodní den seniorů. A právě při této příležitosti odstartovala nová spolupráce Rady seniorů se společností…
Jedním z nich je i německý internetový prodejce módy About You. Naše redakce si ho všimla právě díky tomu, že viditelně uvádí procentuální rozdíl ceny oproti té nejnižší za posledních třicet dní.
„Black Friday je konečně tady. Až do -70 procent extra na všechno,“ láká zářivě červený banner na úvodních stránkách prodejce. Hned nad ním běží odpočet, kolik hodin, minut a vteřin ještě můžeme výhodně nakupovat.
Ale je to opravdu tak výhodné? Naše redakce byla překvapena, jak velké množství zboží, které je nyní v „super, extra slevě“, vlastně během posledních třiceti dní stálo stejně. A kolikrát je i nyní dražší.
Češi na slevy slyší
Uveďme si několik příkladů.
Například ve výprodeji najdeme růžovou dámskou bundu Calvin Klein Jeans. Svítí u ní extra sleva 30 procent a stojí 3.499 korun. Nejvýhodnější cena za posledních třicet dní? 2.999 korun. Bunda je nyní oproti této ceně o 16 procent dražší. Ve slevě dvacet procent je i kabelka Tommy Hilfiger, oproti ceně z posledních třiceti dnů je ale o 33 procent dražší. To stála 1.949 korun. Na Black Friday stojí 2.599 korun.
Kabelka ve slevě. Náhled prodejního serveru About You.
V ostatních kategoriích jsou slevy ještě „výhodnější“. Například dámský kabát značky Only má slevu 20 procent. Stojí 1.599 korun, jenže nedávno stál rovnou tisícovku. Sleva 20 procent tak reálně znamená zdražení o desítky procent.
Zajímavá je také sleva dámských šatů S. Oliver. U nich prodejce uvádí slevu celkem dvacet procent. Stojí 827 korun. Jenže během minulých třiceti dnů stály 222 korun. Jejich cena se tak na Black Friday zvýšila o 272 procent.
Zlevněné šaty. Náhled prodejního serveru About You.
Sleva, ale vlastně nárůst o 72 procent
Podívejme se ještě na pánské kabáty. Na černý kabát značky Hugo je sleva 39 procent. Stojí 5.179 korun. Nedávno stál 3.700, jeho cena se tak zvýšila o 39 procent. Podobně je na tom kabát Tom Tailor se slevou 30 procent. Nyní ho lze zakoupit za 2.449 korun. Jenže v minulých dnech byl k sehnání i za 1.400, jeho cena tak vzrostla o 74 procent.
Cena vzrostla u všech uvedených kabátů. Náhled prodejního serveru About You.
Podobných příkladů bychom mohli uvést násobně víc.
Samozřejmě najdeme i tisíce dalších výrobků, které jsou nyní oproti posledním třiceti dnům levnější.
Zákazník by si na to však měl dát pozor a neřídit se pouze cedulkou „sleva“.
A reakce About You?
„V tomto měsíci na našem e-shopu probíhalo více kampaní. Ceny jednotlivých položek se mohou měnit a na naší stránce vždy naleznete informaci o aktuální ceně, slevě a také informaci o nejvýhodnější ceně v poslední době. Je tedy již na uvážení zákazníka, zdali se rozhodne pro zakoupení výrobku za uvedenou cenu. Některé produkty mohou být v současné kampani levnější, jiné oproti jiné kampani naopak dražší. Ceny položek jsou nastaveny vedením společnosti V průběhu BLACK FRIDAY je zvolené zboží nabízena sleva až do -70 procent,“ uvedl obchodník pro PrahaIN.cz.