foto: Markéta Grušáková, PrahaIN.cz/Polská ulice, ilustrační foto
Na českém realitním trhu se v posledních letech stále častěji objevují takzvaní profesionální pronajímatelé, tedy firmy, které se zaměřují na pronajímání nemovitostí. Majitelům bytů a domů nabízejí pravidelné příjmy v klidu a bez nutnosti s nájemníky cokoli řešit. Nájemníci by na oplátku měli získat profesionální služby firmy, která ve své podstatě nedělá nic jiného, než že spravuje nemovitosti. Z reakcí některých nájemníků ovšem vyplývá, že realita je trochu jiná.
Naše redakce byla několika bývalými nájemníky upozorněna na velké množství negativních recenzí týkajících se služeb profesionálních pronajímatelů, konkrétně služby Ideální nájemce. Ta se na svém webu prezentuje více než 3,5 tisícovým portfoliem bytů v celkové hodnotě 23 miliard korun. Pyšní se prý také 7.300 spokojenými klienty.
Jak ale vyplývá z reakcí na sociálních sítích i recenzí na Google, výhodná je služba především pro majitele nemovitostí. Ti si pochvalují, že pro péči o svůj byt nemusí dělat vůbec nic a vše za ně vyřeší někdo jiný. Nemusí chodit na kontroly, řešit nefunkční vybavení, případné neplacení nájmu nebo hledání nových nájemníků. I v řadách majitelů, kteří za pohodlí každý měsíc odvádějí firmě 20 procent z nájmu, však lze najít stížnosti.
Nájemníkům vadí nespolehlivost či nerovné jednání
Z druhé strany jsou recenze ještě horší. Nájemníci si často stěžují na nespolehlivost, nerovné jednání, neschopnost uvést věci na pravou míru, pomalou komunikaci i výrazné zvyšování cen za pronájem. Upozorňují také na fakt, že se službou je uzavírána podnájemní, nikoli nájemní smlouva. A podnájemník nemá ze zákona zdaleka stejné možnosti jako nájemník. Nemůže si například na adrese zřídit trvalé bydliště.
Redakce se spojila se dvěma bývalými klienty společnosti. Oba se shodují, že už by se do podnájmu k této firmě nikdy nevrátili. Zároveň oba popisují složitou komunikaci v případě jakéhokoli problému. Jeden dokonce upozornil na výrazné zvyšování ceny za podnájem.
Nájem za 2 roky vyrostl skoro o 10 tisíc
„Zaujala mě cena, která byla původně poměrně výhodná. Byt byl pěkný a splňoval mé parametry, tak jsem do toho šel. Následné chování ale bylo strašné. Každý rok jsem platil víc a víc, za 2 roky se mi nájem zvýšil vlastně skoro o 10 tisíc. Komunikace byla sice rychlá, ale bohužel přesně do té doby, než byl nějaký problém,“ uvedl jeden z bývalých podnájemníků.
Službu prý využíval skoro 3 roky, pak se mu neustálé zvyšování cen nezdálo v pořádku a svou podnájemní smlouvu dal k přečtení svému kamarádovi s právním vzděláním. „Dozvěděl jsem se, že v té smlouvě je obrovské množství neplatných ustanovení. Víc článků tam prý bylo v rozporu se zákonem než v pořádku. Kamarád mi řekl, že by takovou smlouvu nikdy nepodepsal,“ dodal bývalý podnájemník s tím, že krátce poté smlouvu ukončil a z bytu se odstěhoval.
Ani pak prý ale neměl klid, protože mu firma odmítala vyplatit kauci. „Prý byl byt špatně vymalovaný, neměl jsem doplacené energie a kdovíco. Každý týden to bylo vlastně něco jiného, co jim vadilo. Nakonec po mně ještě chtěli peníze oni,“ popsal absurdní situaci po opuštění bytu. Nakonec prý kauci zpět získal. I díky pomoci svého kamaráda.
Psali jsme
O složité bytové situaci v Praze informuje PrahaIN.cz pravidelně. Tentokrát jsme se zaměřili na dobu, kdy je nejlepší začít nové bydlení…
Plíseň nikoho nezajímala
Také druhá bývalá klientka popsala negativní zkušenosti se společností. Byt, ve kterém bydlela prý byl téměř měsíc neobyvatelný: „Začala se tam na zdi dělat plíseň, takže jsem hned zavolala na jejich infolinku. Bylo jim to vlastně jedno. Po čase poslali nějakého technika, ten mi řekl, že je to opravdu plíseň a dál vlastně nic. Skoro měsíc jsem volala a psala, než to konečně začali nějak řešit. To už jsem na to ale neměla a šla jsem pryč, naštěstí mi už skoro končila smlouva, takže to bylo dobré načasování. Vlastně ani nevím, jak to dopadlo a jestli tu plíseň někdo odstranil.“
Do té doby prý ale bylo všechno v pořádku. „Zase si nemůžu stěžovat úplně. Sice už bych k nim do podnájmu nešla, ale do té plísně bylo vlastně všechno v pořádku. Jednání bylo rychlé a bezproblémové, hlavně tedy před nastěhováním. Jediné, co mě hned ze začátku zarazilo, byl zákaz komunikace přímo s majitelem. Bylo to vlastně celé takové hodně neosobní, pokaždé jsem mluvila s někým jiným, ale s tím se dá asi u takové služby počítat,“ uzavřela žena, která s Ideálním nájemcem bydlela necelý rok.
Složitější situace mohou zabrat více času
O komentář týkající se četných stížností poprosila redakce PrahaIN.cz přímo službu Ideální nájemce, kterou provozuje společnost UlovDomov.cz. Její obchodní ředitel Jiří Krejčí na naše dotazy ohledně řešení problémů v bytě uvedl, že hlavní kontakt s podnájemníky zajišťuje tým správců a zákaznická podpora.
„Podnájemníkům je také k dispozici online klientská zóna, kde si mohou vyřešit jejich požadavky a dotazy 24/7. Jednotlivé požadavky pak řeší tým správců ve spolupráci s nasmlouvanými řemeslníky, kteří jsou schopni flexibilně reagovat na danou situaci. Ke každému bytu je také přidělený dedikovaný obchodní zástupce. Rychlost řešení se liší požadavek od požadavku. Zabouchnuté klíče například dokážeme vyřešit obratem, složitější situace, jako vytopení bytu, mohou zabrat více času, zvláště pokud do nich vstupují třetí strany. Díky pojištění jsme však ve velké části takových případů schopní našim podnájemníkům zajistit náhradní ubytování,“ sdělil naší redakci Krejčí.
Podnájemníci bývají nespokojení, pokud v bytě něco nefunguje
Mezi nejčastější problémy v rámci správy nemovitostí podle jeho slov patří finanční záležitosti, technické závady nebo prodlužování nájemních smluv. „Nefunkčnost vybavení a zařízení v bytě jsou častou příčinou nespokojenosti podnájemníků a vyžadují rychlé řešení. Běžnou součástí naší práce jsou také diskuze o podmínkách prodloužení podnájmu, zejména pokud se trh výrazně mění,“ uvedl Krejčí.
Neopomněl ani problémy spojené s ukončením nájemního vztahu: „Vyúčtování záloh, stavu bytu při předání a vrácení kauce. Zejména kauce jsou komplikovanější a vyžadují aktivní spolupráci i samotných podnájemníků. Samozřejmě se mohou vyskytnout i další specifické situace, jako jsou například porušování sousedských vztahů, poškozování bytu nebo problémy s domácími zvířaty. Vždy se snažíme najít individuální řešení, které bude férové vůči oběma stranám.“
Ceny určuje trh
Zeptali jsme se i na zvyšování cen za podnájem. „Při stanovování cen vycházíme ze situace na trhu. Cena vždy odpovídá místu a času nabízené nemovitosti. Inflace je velmi zavádějící, změna tržních cen pronájmů nemusí vždy obecné míře inflace odpovídat. Pokud byla inflace 15 procent, nezvyšovali jsme o tato procenta plošně, protože navýšení neodpovídalo tržní situaci. Na druhou stranu, pokud inflace bude 2 procenta a trh poroste rychleji, držíme tržní ceny. Pokud bychom navyšovali nad částky na trhu obvyklé, nikdo by s námi nebydlel. Jelikož máme neobsazenost limitně se blížící nule, vidíme, že naše návrhy cen odpovídají tržní nabídce,“ přiblížil cenovou politiku Jiří Krejčí.