Prouza: V obchodech s potravinami dnes lidé chtějí trávit co nejméně času

01. 06. 202514:40
Prouza: V obchodech s potravinami dnes lidé chtějí trávit co nejméně času
foto: Redakce, PrahaIN.cz/Obchodní centrum v Praze, ilustrační foto

V obchodech s potravinami dnes lidé chtějí trávit co nejméně času. Roste tak počet samoobslužných pokladen a změnilo se i uspořádání prodejní plochy. ČTK to řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. V neděli uplyne 70 let ode dne, kdy v Československu otevřela první samoobslužná prodejna.

Byla v Praze v Husitské ulici. Největší podíl na tržbách za potraviny a drogerii mají aktuálně supermarkety a diskontní řetězce, vyplývá z dat agentury NIQ, která má ČTK k dispozici. Zároveň podle nich klesá počet malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, loni jich ubylo 163.

„Od 90. let rychle rostl podíl hypermarketů, zejména v prvních letech jejich výstavby Češi hodně slyšeli na široký výběr a učili se nové značky potravin i nové chutě. Velmi rychle se zavedl zvyk velkých víkendových nákupů, na které často chodila celá rodina, kolem hypermarketů vyrůstaly i další navazující služby, jako jsou třeba restaurace,“ řekl Prouza.

Po koronavirové pandemii se ale zákaznické chování výrazně proměnilo, vzrostl tlak na co nejrychlejší obsluhu, uvedl Prouza. „Snaha o zrychlení nákupů přinesla také zásadní změnu rozložení obchodů – moderní prodejny dnes mají u vchodu ovoce, zeleninu a pečivo, zatímco kdysi byly tyto položky často až na konci prodejny, aby obchody zákazníka donutily projít celou prodejnu,“ řekl.

Podíl supermarketů a diskontních řetězců na tržbách za potraviny a drogerii v prvním čtvrtletí letošního roku činil 46 procent, s podílem 31 procent následovaly hypermarkety. Supermarketů se v Česku podle agentury NIQ nachází 1631, v roce 2019 před pandemií covidu-19 jich bylo 1456. Oproti roku 2019 vzrostl také počet hypermarketů, a to o 15 na 339. Naopak počet drogerií se snížil z 1117 na 1070.

Klesá také počet malých obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, i když jich je ze všech prodejních formátů nejvíce. Loni se počet těchto prodejen s plochou do 400 metrů čtverečních snížil o 163 na 11.538, informovala ČTK s odkazem na data NIQ Asociace českého tradičního obchodu (AČTO). Změnou oproti předchozím rokům je to, že klesl zejména počet obchodů, které byly součástí některé z prodejních sítí. Ze 163 prodejen, které ukončily provoz, jich součástí sítí bylo 155.

„Ekonomika malých prodejen je neúprosná, venkovské obchody mají vzhledem k obratu relativně vysoké provozní náklady a působí mnohdy v lokalitách s nízkým počtem zákazníků. Bohužel ani sítě nemohou dlouhodobě provozovat ztrátové prodejny,“ uvedl předseda AČTO Pavel Březina.

Tržby hypermarketů loni meziročně klesly o jedno procento, naopak on-line prodejci zaznamenali růst o čtvrtinu a kamenné supermarkety společně s diskontními řetězci o čtyři procenta, informovala dříve agentura NIQ. Trendem jsou i takzvané automatizované prodejny, kde zákazníci mohou nakoupit bez obsluhy. Loni jich přibylo zhruba 70 a dalších 100 obchodů by mělo otevřít letos, sdělila ČTK na začátku letošního roku společnost Knowinstore, která poskytuje řešení pro automatizované prodejny.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných