foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Vánoční dárky, ilustrační foto
On-line chce letos většinu nebo všechny vánoční dárky nakoupit 58 procent Čechů, ve srovnání s loňskem je to o 7,5 procentního bodu více. Podíl lidí, kteří z internetu neobjednají žádné dárky, klesl na šest procent z 10,8 procenta v minulém roce.
Vyplývá to z průzkumu přepravní společnosti GLS, který se uskutečnil prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos a jehož výsledky má ČTK k dispozici. Letošního i loňského průzkumu se zúčastnilo vždy okolo tisícovky lidí.
V letošním roce stoupl podíl lidí, kteří plánují za vánoční dárky utratit od 5000 do 10.000 korun. Je jich 43 procent, zatímco loni chtělo částku v tomto rozmezí vydat 30,7 procenta respondentů. Rozpočet na dárky do 5 000 korun má tento rok 47 procent dotázaných, o 8,5 procentního bodu méně než loni. Podíl lidí s rozpočtem nad 10.000 korun podle průzkumu klesl na deset procent z předchozích 13,8 procenta.
Do výdejních boxů si dárky před letošními Vánocemi nechá doručit 48 procent lidí. Před dvěma lety přitom tento podíl činil 21 procent, uvedla společnost GLS. „Výdejní boxy prošly v posledních dvou letech obrovským boomem. Jejich obliba je nicméně taková, že kapacita je pořád nedostatečná. Zákazníci oceňují především non-stop možnost vyzvednutí zboží a dobrou dostupnost,“ uvedl ředitel české odbočky GLS Petr Pěcha.
Jedním z vrcholů vánoční sezony je slevová akce černý pátek (Black Friday), která letos připadá na 28. listopadu. Podle společnosti Upgates, poskytovatele řešení pro tvorbu e-shopů, se na Black Friday připravuje téměř každý druhý internetový obchod. „Pro mnoho e-shopařů jsou poslední dva měsíce roku naprosto klíčové. Na Black Friday a Vánoce se někteří z nich připravují už od konce léta. Pokud dokážou skloubit férové slevy a skvělou zákaznickou péči, mají velkou šanci uspět a vytvořit 30 až 40 procent celoročního obratu,“ řekl ČTK marketingový manažer Upgates Michal Benatzky.
Více než polovina zákazníků se potýká s nedostatečnou kapacitou výdejních boxů, což má za následek nutnost zvolit jinou výdejnu nebo nevyžádané přesměrování jejich zásilky jinam. Podle pěti procent uživatelů je problém nedostatečné kapacity neustálý, vyplynulo z letošního průzkumu agentury ResponseNow.