Putin vyčenichal cestu, kudy uniknout sankcím Západu

28. 07. 202217:31
Putin vyčenichal cestu, kudy uniknout sankcím Západu
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Transparenty v blízkosti velvyslanectví Ruska

V roce 2000 došlo mezi Ruskem, Íránem a Indii k dohodě o propojení jednotlivých států Mezinárodní severojižním dopravním koridorem (INSTC). Trasa měla sloužit k převozu zboží z Ruska, Ázerbajdžánu, Indie a Íránu pomocí lodí, železnice, ale také po silnici. Spojit měla velká města jako Teherán, Baku, Bombaj, Bandar Abbas a Moskvu. Díky orientaci obchodu Ruska i Indie směrem do Evropy se však projekt nikam neposouval.

Nyní by se to mělo změnit. Podle indického The Economic Times Putin k vůdcům zemí ležících v Kaspické pánvi hovořil v červnu na „Kaspickém summitu” o skutečně ambiciózním projektu, který by měl zlepšit dopravní a logistickou architekturu regionu. Hovořil o Mezinárodním severojižním dopravním koridoru, ten by měl být dlouhý 7.200 km a měl by být tvořen částečně trasou železniční, lodní a silniční. 

„Dohoda mezi kaspickými přímořskými státy o dopravní spolupráci, která vstoupila v platnost v loňském roce a jejímž cílem je přeměnit oblast Kaspického moře na hlavní mezinárodní logistický uzel, má usnadnit rychlejší spuštění tohoto koridoru,“ řekl na summitu Putin.

V červnu Írán oznámil první pilotní transport. Podle webu Euroasiareview se jednalo o náklad 41 tun dřevěných laminátových desek z Petrohradu, které směřovaly do přístavu Astrachaň. Tady se náklad nalodil a odplul do íránského přístavu Anzali. Poté byl převezen po silnici přes Írán do Bandar Abbas a odeslán do Bombaje. 

Celá cesta prý trvala 24 dní a zřejmě se ještě zrychlí. Náklady na dopravu z Ruska do Indie by takto měly poklesnout o 30 - 40 procent. Aktuálně se zboží z Indie do Ruska dopravuje přes Arabské, Rudé a Středozemní moře, následně pak obeplouvá západní Evropu a do Petrohradu se dostane přes Baltské moře.

Aljazeera uvedla, že se do roku 2030 předpokládá, že koridor INSTC bude mít kapacitu až 25 milionů tun nákladu ročně, což je 75 procent kontejnerové dopravy mezi Euroasií, jižní Asií a Perským zálivem. 

„Jsou to nové trasy na východ a Moskva to myslí s jejich zavedením velmi vážně, zvláště když se očekává, že sankce EU vůči Rusku zůstanou zachovány – dokonce i po skončení konfliktu s Ukrajinou,”  uvedl pro Aljazeeru Chris Devonshire-Ellis, zakladatel společnosti Dezan Shira & Associates, což je celoasijská obchodní a investiční poradenská společnost.

Tato trasa je strategická nejen pro Rusko, ale také pro Indii. Nabízí jí přístup do střední Asie a Afghánistánu mimo území pro Indii nepřátelského Pákistánu. Nové Dillí je údajně v rozporu s Washingtonem a Bruselem ohledně zvýšeného importu ruské ropy. Indie začíná pociťovat nepříjemný tlak ze strany USA a Evropy a začíná být z dodržování požadavků Západu unavená. 

„Indie podle indického národního analytika Sharmy v minulosti jednala podle požadavků Spojených států, aby zastavila nákup ropy z Venezuely a Íránu – jen aby nyní zjistila, že samotný Washington dovoluje venezuelské ropě dostat se do Evropy. Zvýšený obchod mezi Indií a Ruskem a zaměření na INSTC ukazují, že „rozvíjející se ekonomiky konečně narušují hegemonii finančních struktur vytvořených rozvinutými zeměmi,” uvádí Aljazeera.

Podle webu Euroasiareview státy, které by se měly na INSTC podílet, nikdy nebyly aktivními zastánci jednostranných sankcí, které Západ vyhlašuje. 

Obrat obchodní spolupráce mezi Indií a Ruskem podle indického The Economic Times v roce 2021 vzrostl o 46,5 procenta. Podle Aljazeery se zvýšil objem dovozu z Ruska o 272 procent oproti roku 2021 a za dva měsíce (duben a květen 2022) překročil 5 miliard dolarů. Nejvyšší nárůst od počátku ruské agrese na Ukrajině zaznamenala ropa, během dubna a května 2022 došlo také k nárůstu dovozu hnojiv. Dokonce o 800 procent plus. 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných