foto: Archiv PrahaIN.cz/Vyúčtování energií dokáže často překvapit
Na naši redakci se nedávno obrátila osmdesátiletá žena a popsala nám svůj příběh se společností Energie na doma s.r.o. Na základě jejího zážitku jsme se energobyznysu začali věnovat důkladněji. V dnešním materiálu poradíme, na co si dát pozor v případě spotového ceníku za dodávky energií a co dělat v případě, že se k vám dodavatel nezachoval podle pravidel.
Pozor na spotové nabídky dodavatelů
Cena se totiž v případě dodávek energie určuje přímo podle aktuálního vývoje na burze. Zákazník nemá žádnou fixní cenu, za kterou odebírá elektřinu nebo plyn.
U fixních tarifů platí, že se s dodavatelem dohodnete na předem určené ceně. Respektive nebudete moci smlouvat, ale přistoupíte na jeho nabídku. Pokud uzavřete smlouvu na dobu určitou, máte tuto cenu zaručenou dopředu třeba na tři roky. Nevýhoda je to v případě, že ceny za energie začnou prudce klesat. Platit budete stále stejně.
Ale řekněme si upřímně, kolik z nás dokáže ceny energií predikovat a spoléhat se v tomto případě na vlastní odhad se nám nevyplatí.
Psali jsme
Dnes vám zprostředkujeme příběh osmdesátileté ženy, která důvěřivě podepsala smlouvu se společností Energie na doma. Podle recenzí na internetu…
„Spotové produkty patří do rukou jen těm spotřebitelům, kteří se vyznají ve fungování energetické burzy a jsou ochotní ji průběžně sledovat. Jejich domácnost samozřejmě musí mít také patřičnou rezervu, aby ji nepřekvapil náhlý růst účtů za energie. Pro ilustraci, ceny elektřiny se loni na krátkodobém trhu vyšplhaly o více než 500 procent, plyn ještě výrazněji. Pokud máte vyšší spotřebu, elektřinou nebo plynem například vytápíte, unese takový náraz vaše peněženka? Pokud ne, držte se od podobných nabídek raději dál," varuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
V době, ve které se nyní nacházíme, je jednoznačně bezpečnější využít právě fixních cen. Cena za elektřinu a plyn letí raketově vzhůru a ti, kteří mají spotové ceníky, mají nyní velký problém. Vyúčtování totiž může raketově růst v podstatě z měsíce na měsíc.
Tyto ceníky totiž fungují na bázi cenového vzorce. Ten pracuje s cenou na energie na okamžitém (spotovém) trhu respektive s jejím průměrem za určité období, k němuž připočítá další položky.
Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, popsala případ starších manželů: „Teď jsme například řešili problém páru seniorů, kterým zálohy na plyn vyskočily z jednotek tisíc na 26 tisíc korun měsíčně.”
„Pro dodavatele jsou nyní spotové produkty pochopitelně výhodné. Téměř nic u nich totiž neriskují a marži mají jistou. Energie mohou kupovat na krátkodobém trhu a veškerá rizika prudkých cenových výkyvů nesou spotřebitelé. Ti bohužel zjišťují, co podepsali, až když jim skokově rostou zálohy,” uvedla dále.
Psali jsme
V předchozím materiálu jsme se věnovali společnosti Energie na doma s.r.o. a jejím přinejmenším podivným obchodním praktikám. Popsali jsme příběh…
Podle ERÚ jsou spotové ceníky nebezpečné zejména v kombinaci se smlouvou na dobu určitou.
„Kvůli tomu, že je u spotového produktu smluvní cena dána vzorcem, který se nemění ani při zdražování, nelze zpravidla využít zvýšení ceny jako důvod pro odstoupení od smlouvy bez sankcí, jako je tomu u standardních produktů, když dochází ke změně ceníku. Jestliže si tedy spotřebitel sjedná spotový produkt se smlouvou na dobu určitou, ale později zjistí, že jeho domácí rozpočet burzovní výkyvy neunese, nemůže odejít, aniž by se vyhnul sankci za předčasné ukončení smlouvy,” uvádí ERÚ.
Jedinou výjimku tvoří případy, kdy produkty byly se spotřebitelem sjednány na základě nepoctivé praktiky, nebo mu nebylo vysvětleno, v čem princip spotového produktu spočívá.
Spotové produkty začali dodavatelé ve větším nabízet už na podzim minulého roku. Řadě lidí například převedli klasické ceníky s fixní cenou na spotové.
Pozor na dodatky
Někteří dodavatelé zaslali klientům dodatky ke smlouvě, a to stačilo k tomu, že se změnil ceník. Proto je třeba dávat si velký pozor na to, co podepisujeme. Protože podpis dodatku znamená souhlas. Jiní dodavatelé dokonce tuto změnu pouze oznámili, což nevyhovuje zákonu.
Pokud vám dodavatel neposlal dodatek, ani oznámení, pouze zvýšil zálohy, znamená to, že je takové zvýšení neplatné a na jeho úhradě nemůže dodavatel trvat.
Co se týká navyšování cen, je dodavatel povinen oznámit jej klientům s minimálně třicetidenním předstihem, a to adresně.
Od letošního roku vešla v platnost novela energetického zákona, která posílila práva spotřebitelů. Na základě této novely platí, že v případě, že dodavatel nedodržel svou zákonnou povinnost ohledně řádného oznámení cen, změny jsou považovány za neplatné.
„U některých dodavatelů se setkáváme s názorem, že povinnost oznámit změnu ceny přišla až s novelou energetického zákona. Dovolím si je vyvést z omylu. Podle občanského zákoníku se k neoznámeným změnám ceny nikdy nepřihlíželo. Takže pokud se podzimní zdražení kdokoliv snažil před spotřebiteli schovávat, příliš si nepomohl, protože úhrady zvýšené ceny se teď nemůže dožadovat. Tuto rozhodovací praxi jsme mj. aktuálně potvrdili v našich řízeních," upřesnil Havel.
Pokud jste se v takové situaci ocitli, můžete se proti vyúčtování ohradit a namítnout neúčinnost takové změny. Dodavatel buď chybu přizná a vyúčtování opraví, nebo bude třeba vyúčtování reklamovat. Pokud ani toto nepomůže, lze celou věc řešit mimosoudně prostřednictvím spotřebitelského sporu na ERÚ.
Na reklamaci vyúčtování má dodavatel 15 dní od doručení reklamace. Za nedodržení lhůty náleží spotřebiteli finanční náhrada.
Psali jsme
Na naši redakci se v minulosti obrátila osmdesátiletá žena, která popsala své zkušenosti se společností Energie na doma. Příběh jsme vám…