Radnice vedená hnutím ANO si objednala superluxusní limuzínu

09. 04. 202410:00
Radnice vedená hnutím ANO si objednala superluxusní limuzínu
foto: PrahaIN.cz/Lexus LS 500h u radnice v Havířově.

KAUZA: Čím jezdí většina zástupců měst a obcí? Vlastním vozem, případně automobilem značky Škoda. To alespoň vyplynulo z ankety, kterou PrahaIN.cz v uplynulých dnech uskutečnila.

Zcela jinak to vypadá na severu Moravy, konkrétně v Havířově, jehož primátorem je současný poslanec a hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica (ANO). Redakci se podařila získat fotografie vozu, které město užívá. Současně s tím jsme objevili také smlouvu, kde stojí přesné požadavky na výbavu a výkon.

S uzavřením této kupní smlouvy vyslovila souhlas Rada města Havířova dne 24. dubna 2023. V konkrétním bodě najdeme, že šlo o výběr dodavatele pro čtyřdveřové auto. Vítězem se stala firma AUTOBOND GROUP, která podle zápisu jako jediná podala nabídku. Cena byla 2.352.000 korun, šlo o značku Lexus. Komu byla určena, dodavatel nevěděl.

„Nemůžeme poskytovat informace o našich zákaznících. Navíc na takovéto otázky ani neznáme odpovědi, nikde si nevedeme informace o tom, kdo s autem jezdí a k jakým účelům vůz využívá,“ řekl naší redakci vedoucí prodeje Lexus Ostrava Jakub Krečmer. Protože nákup schválila městská rada, obrátili jsme se také na několik jejich členů. Chtěli jsme vědět, kdo vozidlo používá a proč byla zakoupena právě takto drahá značka.

Primátor Bělica a Andrej Babiš. Foto: PrahaIN.cz

Oslovení radní mlčí

Náměstek pro investice a chytré město Bohuslav Niemiec (SPOLU), náměstek pro sport Daniel Vachtarčík (HPH) nebo radní Alena Olšoková (ANO) na SMS dotazy několik dnů nereagovali.

Zmíněná smlouva ukazuje, jak specifické požadavky na luxusní vůz město Havířov mělo. Podmínkou byla čtyřválcová limuzína (2022 nebo novější) s třílitrovým objemem motoru, minimálně třízónová klimatizace, délka nejméně 4,8 metru, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla či elektricky nastavitelná bederní opěrka a konektivita pro Apple i Android. Finální podoba auta byla ještě výraznější. Objem motoru byl 3.456 cm3, klimatizace byla čtyřzónová, délka přesáhla 5,2 metru. 

„Předmětem této smlouvy je dodávka osobního vozidla tovární značky a označení Lexus LS (luxusní sedan, pozn. red.) s parametry nabízenými prodávajícím a s dalšími požadavky kupujícího uvedenými v příloze této smlouvy, nebo po vzájemné písemné dohodě pro kupujícího výhodnější,“ stojí ve smlouvě mezi městem a AUTOBOND GROUP a.s.

„Parametry veřejné zakázky byly nastaveny s vysokým ohledem na životní prostředí, bezpečnost při provozu vozidla, kdy při splnění těchto parametrů rozhodovala samozřejmě cena, která u vámi zmiňovaného vozidla nebyla, ve srovnání s jinými výrobci a samozřejmě při zachování kvality a bezpečnostních požadavků, vůbec předražená. Všechna vozidla, tedy i toto, jsou běžně využívána dle potřeb magistrátu a řízena profesionálním řidičem na základě sjednané pracovní smlouvy, nicméně pokud to situace vyžaduje, pan primátor používá ke služebním účelům vozidlo Hyundai Ioniq 5,“ řekla naší redakci vedoucí odboru kanceláře primátora Lenka Frídlová. Zajímavé je, že na osobu primátora Bělici jsme se jí vůbec neptali.

V Havířově před komunálními volbami. Foto: PrahaIN.cz

Pouze primátor Bělica

Našich několik zdrojů z radnice se proto nad zmíněnou odpovědí pozastavilo. „V životě jsme tím autem neviděli jezdit nikoho jiného, výhradně pana primátora, jehož vozí řidič. Protože je pan primátor často mimo úřad, auto je často v garáži. Že by ho používal jiný radní nebo někdo z magistrátu, o tom skutečně nevím, všichni to vnímají tak, že auto bylo pořízeno podle něj a pro něj,“ řekl náš zdroj, který vůz vyfotil.

A jaká vozidla používají čelní představitelé v ostatních městech podobné velikosti?

„Jihlavští primátoři jezdí po dlouhá léta Škodou Superb. Možnost vlastního řidiče mají a většinou jej využívají pro delší pracovní cesty. Kratší cesty po Jihlavě si odřídí většinou sami,“ popsala Aneta Hrdličková z kanceláře primátora Jihlavy Petra Ryšky (ODS a KDU-ČSL).

Škodou Superb jezdí také primátor Karviné Jan Wolf (SOCDEM), konkrétně vozem LK 2,0 TSI, 200 kW s automatickou převodovkou, 4x4, který byl pořízen před čtyřmi lety. K dispozici má svého řidiče.

„Paní primátorka Dagmar Škodová Parmová má k dispozici služební Škodu Superb. Kancelář primátora zaměstnává řidiče,“ informuje dál Petr Lamač z Českých Budějovic. Připomeňme, že jihočeská metropole má přes 90 tisíc obyvatel, Havířov přes 70 tisíc.

Vozidla na zákazu parkování u Poslanecké sněmovny. Foto: PrahaIN.cz (více ZDE)

Značka Škoda převládá

Podle tiskové mluvčí Jablonce nad Nisou Jany Fričové všichni uvolnění politici města jezdí svými osobními vozy. Jen ve výjimečných případech, jako je třeba pracovní cesta na náročné jednání či společenské setkání, mohou využít městského řidiče s městským osobním vozem Škoda Superb.

Okresní město Jičín se sedmnácti tisícovkami obyvatel řidiče nezaměstnává. Takzvaného garážmistra, který pečuje o vozidla, ale ano. „Starosta Jičína (Jan Malý z hnutí ANO) má určené služební vozidlo Škoda Octavia iV plug-in hybrid. Služební vozidla řídí zaměstnanci, uvolnění členové samosprávy a úředníci, kteří mají oprávnění,“ říká mluvčí města.

Nejužší vedení statutárního města Opava, tedy primátor, tři jeho náměstci a uvolněný radní, mají k dispozici služební vozidla. Jedná se o dva vozy Škoda Kodiaq (primátor a I. náměstek) zakoupené v roce 2022 a v první polovině roku 2023, jeden vůz Hyundai Santa Fe (náměstek), také zakoupený v první polovině roku 2023 a jedna Škoda Superb (uvolněný radní), asi čtyři roky stará.

„Služební automobil značky Lexus je využíván nejen vedením statutárního města Havířova, ale také zaměstnanci magistrátu při plnění pracovních povinností a zajišťování provozních záležitostí úřadu. Jak jsem již psala, toto vozidlo je řízeno profesionálním řidičem,“ zopakovala v pondělí 8. dubna naší redakci havířovská radnice.

Vedení města tvoří jeho rada: Josef Bělica (ANO), Bohuslav Niemiec (SPOLU), Jana Feberová (ČSSD), Stanislava Gorecká (ANO), Daniel Vachtarčík (HPH), Jakub Chlopecký (ANO), Iveta Kočí Palkovská (ANO), Leoš Lukaštík (SPOLU), Iva Georgiu (ANO) a Alena Olšoková (ANO).

 

„Posledním vozem je soukromá Škoda Kodiaq, kterou pan náměstek provozuje na své náklady, a tedy bez jakýchkoli nákladů města. Služební vozidlo odmítl. Vedení města si řídí samo, tedy pro služební cesty nevyužívá žádné zaměstnance-řidiče,“ řekl pro PrahaIN.cz Martin Kůs z odboru kanceláře primátora Tomáše Navrátila (ANO).

Celkem tři pracovníky, kteří kromě řízení služebních vozů spravují také vozový park úřadu, zaměstnává Hradec Králové.

Primátorka Pavlína Springerová (HDK) pak jezdí ve zhruba osm let starém vozu Škoda Superb, jak prozradila mluvčí Kateřina Rohlíčková.

,,Primátorka města volí pro své cesty různé způsoby dopravy, a to s ohledem na druh jednání či akce, na které se vydává. Většinou se jedná o osobní automobil, ale jezdí také na kole či chodí pěšky,” sdělila naší redakci.

S redakčním přispěním Jiřího Zemena.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných