Reklamace sociálních sítí? V podstatě ano. Novela spotřebitelského práva řeší také změny v digitální sféře

05. 02. 202315:31
Reklamace sociálních sítí? V podstatě ano. Novela spotřebitelského práva řeší také změny v digitální sféře
foto: Pixbay.com/IT, ilustrační foto

Nový spotřebitelský zákon, který vstoupil v platnost 6. ledna 2023, garantuje spotřebitelům digitálního obsahu mnohá nová práva, jako například nárok na pravidelné aktualizace digitálních služeb. Mimoto přináší novela větší jistotu při reklamaci zboží i elektroniky, jež digitální software zahrnuje. Nově tedy můžeme reklamovat i sociální síť či internetovou knihovnu.

Není koupě jako koupě: platíte nejen penězi.

Jakmile si na internetu stahujeme hudbu, filmy či třeba aplikace, stáváme se automaticky spotřebitelem digitálního obsahu. Nemusí se však jednat pouze o obsah placený. Typicky sociální sítě bývají zdarma. Fakt, že spotřebitel za danou službu neplatí, ovšem pouze zakrývá skutečnost, že s poskytovatelem (například s firmou Meta, což je největší poskytovatel sociálních sítí) uzavírá jiný smluvní vztah. 

Uživatel tu sice neplatí penězi, ale dává poskytovateli k dispozici svoje soukromé údaje. 

Ačkoliv ji nelze vztáhnout na všechno, všeobecná poučka říká, že pokud ve službě není žádné očividné zboží, za něž byste platili, jste zbožím vy sami. A vaše údaje.

Práva i povinnosti

Z tohoto smluvního vztahu plynou práva i povinnosti pro obě strany. A právě práva řadových uživatelů či spotřebitelů posiluje a zaštiťuje novela spotřebitelského zákona.

Poskytovatelé nyní ručí za přístup k nejnovějším verzím daných služeb a bezplatnou možnost aktualizace pro spotřebitele. Výjimkou jsou pouze jednorázové závazky. I tam by však měl poskytovatel jednat fér a dát spotřebiteli přístup k službě na dobu, již lze předpokládat na základě zřejmých vlastností obsahu.

Jak uvádí dTest, jde o to, že pokud si například zaplatíte prémiové internetové zpravodajství z fotbalového šampionátu, měli byste mít záruku trvání služby po celou dobu tohoto mistrovství. 

Konec manipulace se spotřebiteli

Také už by se nemělo stávat, že popis či název služby bude v rozporu se skutečnými funkcemi a vlastnostmi. Nese-li produkt název „internetová filmotéka“, musí kromě třeba uživatelských recenzí a trailerů nabízet i celé filmy.

Lákavý název či popis digitální služby dává spotřebitel právo na produkt, který slibuje. Toto pravidlo by mělo omezit výskyt manipulativních popisů různých obsahových materiálů.

Nesplňuje slibované parametry? Reklamujte bez obav

Jak se uvádí v tiskové zprávě, jestliže si koupíte mobilní telefon, ale programová výbava zařízení nenaplňuje standardy, jež vám prodejce garantoval (či vykazuje poruchy), musí vám on reklamaci uznat a spravedlivě ji vyřídit. A to bez výmluv. Argument, že „oni za to nemohou“ a „způsobila to softwarová firma“, nebo prostě někdo jiný, se nyní ze zákona nepočítá.

„Jedná se o věci, jejichž funkčnost zajišťuje právě digitální obsah či služba. Kromě mobilních telefonů se bude jednat například o počítače, chytrou televizi či jiné zařízení (hardware), které pro zajištění své funkce disponuje programovou výbavou zajišťující jeho ovládání, komunikaci s jinými zařízeními, připojení k internetu či jiné funkce (software),“ popisuje Eduarda Hekšová, ředitelka firmy dTest. Nezisková organizace dTest se tématu práv spotřebitelů (nejen digitálních služeb) dlouhodobě věnuje.

I u telefonů a podobného zboží máte právo na již zmíněné aktualizace po dobu jeho užívání.

„Pozor! Nová pravidla však stanoví omezení i pro spotřebitele, a to v případě, že na zařízení vznikne vada přímo v důsledku neprovedení aktualizace, kterou vám prodejce zpřístupní. Z povinnosti napravit takovou vadu je prodejce zákonem zproštěn,“ upozorňuje Hekšová.

Dokdy lze stížnost podat?

Pokud si objednáte digitální obsah, či službu, máte právo vytknout poskytovateli vadu, která se projeví v době dvou let – stejně jako u jiného zboží. Pakliže však má být obsah/služba poskytována po dobu delší než dva roky, můžete vadu vytknout kdykoliv v této době.

Reklamujete-li čistě digitální služby a obsah, není lhůta pevně stanovena. Prodávající ale musí reklamaci vyřídit v rozumném čase (to závisí i na povaze digitálního obsahu nebo služby a současně na účelu, pro který spotřebitel zboží požadoval.

Máte-li jako spotřebitel ohledně tématu jakékoliv nejasnosti, nebo se domníváte, že jste se setkali s nespravedlivým chováním ze strany poskytovatelů, můžete se bezplatně obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu, a to buď telefonicky na čísle 299 149 009 či přes internet na stránkách www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných