REPORTÁŽ Zakládáme si datovou schránku

29. 04. 202213:05
REPORTÁŽ Zakládáme si datovou schránku
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Formuláře k založení datové schránky

Médii před nedávnem začala kolovat informace o tom, že v začátku roku 2023 bude všem podnikajícím fyzickým osobám povinně zřízena datová schránka. Přes ní budou muset, mimo jiné, podávat daňová přiznání. Mnoha uživatelům navíc usnadní práci a ušetří čas.

V současné době je datová schránka pro fyzické osoby nepovinná a její zřízení záleží pouze na rozhodnutí konkrétní osoby. Nepodnikající fyzická osoba má dle současných podmínek nárok na bezplatné zřízení jedné datové schránky.

Zájem o datové schránky je velký. Podle údajů ministerstva vnitra bylo například v březnu aktivováno 24.915 datových schránek. Dosud nejvyšší počet podaných žádostí byl v dubnu 2020, kdy byla zavřena většina institucí z důvodu pandemie a datová schránka tak byla rychlým řešením pro komunikaci se státem.

V redakci PrahaIN.cz jsme na vlastní kůži vyzkoušeli, co zřízení takzvané „datovky“ obnáší. Nejedná se o složitý proces, je ale nutné, mít se na pozoru.

datovka

Foto: Datové schránky (ministerstvo vnitra)

Jak přesně fungují datové schránky a co díky nim uživatelé vyřídí, je obsáhle vysvětleno na oficiálních stránkách datových schránek. První kroky zájemců by měly směřovat právě tam.

Nejprve návštěva kontaktního místa a potom počítač

Naší datovkovou“ misi jsme započali na kontaktním místě Czech Point, které se nachází v pražských Záběhlicích. I přesto, že kontaktní místo je na každé poště, zvolili jsme raději detašované pracoviště úřadu městské části Praha 4. Rozhodnutí bylo ryze praktické, protože v těchto institucích je tradičně méně lidí, než na pobočkách České pošty a byla vyšší pravděpodobnost, že budeme na řadě co nejdříve.

Naše domněnka se potvrdila. Při příchodu na odloučené pracoviště úřadu, které se nachází v sídlištní zástavbě v unikátním prostoru kina Sigma nás pozdravila úřednice a obratem se ptala, jak může pomoci. Pochopitelně jsme řekli, že chceme zřídit datovou schránku.

Úřednice se nás zeptala, o jakou „datovku“ máme zájem. Zda je žadatel osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) nebo nepodnikající osoba. Zvolili jsme první variantu a úřednice nás požádala o občanský průkaz a sdělení IČO a emailové adresy.

Zhruba po minutě od uvedení údajů nám podává tiskopis s hlavičkou „Žádost o zřízení datové schránky“. V něm je nutné překontrolovat osobní údaje a potvrdit je podpisem. Následně dostane žadatel druhý tiskopis, tentokrát s hlavičkou „Potvrzení žádosti o zřízení datové schránky“.

Ten obsahuje mimo jiné ID datové schránky a unikátní identifikační údaj virtuální obálky, který je potřebný pro první přihlášení do datové schránky. V potvrzení bylo také uvedeno, že datová schránka bude aktivní do tří pracovních dnů. Úřednice ale zároveň sdělila, že aktivace je ze zkušenosti prakticky okamžitá.

V mezičase také dorazil na uvedenou emailovou adresu aktivační email, přes který poprvé vstoupíme do naší nové datové schránky. Z pohledu návštěvy pobočky tímto proces končí.

Po chvíli jsme z počítače otevřeli patřičný odkaz, který nám byl zaslán a byly jsme přesměrování na oficiální stránku datových schránek. Na webu bylo vyžadování ID datové schránky a heslo, uvedené v dokumentu. Po jejich správném zadaní jsme byli vyzváni ke zvolení vlastního hesla a po jeho potvrzení byla datová schránka aktivována a připravena k použití.

datovky

Foto: Datové schránky (ministerstvo vnitra)

A náš první dojem z datovek? Pokrok!

Prostředí se příliš neliší od tradičních emailových klientů a ovládání je poměrně intuitivní. Příjemným bonusem je také fakt, že v případě dotazů se mohou uživatelé obrátit na speciální infolinku. Na té operátoři poradí s ovládáním a také s případnými dotazy nebo problémy. I to jsme rovnou vyzkoušeli.

Datové schránky mají svá specifika

V našem případě nás zajímalo, zda bude datová schránka sloužit pouze pro záležitosti, týkajících se našeho podnikání nebo zda „datovku“ mohou využívat také instituce pro soukromé záležitosti. A na to si právě musí dát lidé pozor, datové schránky pro občany a pro OSVČ jsou rozdílné.

„Je tomu přesně tak. Pokud máte založenou datovou schránku jako Soukromá osoba – podnikatel, budou Vám do ní směřovat pouze dokumenty, které se týkají vašeho podnikání. Záležitosti, které jsou od institucí směřovány na rodné číslo, typicky pokuty za parkování apod., ty do schránky nepřijdou. Pokud ale chcete, aby do „datovky“ chodily i tyto dokumenty, je potřeba si bezplatně založit druhou datovou schránku, která bude v režimu Soukromá osoba – občan,“ prozradila nám operátorka na infolince datových schránek.

Založení druhé datové schránky probíhá stejným způsobem, který jsme popisovali.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných