foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/SK Slavia Praha, ilustrační foto
ROZHOVOR: Fotbalové stadiony Slavie a Sparty jsou stále vyprodané. Návštěvnost a zájem se zvyšuje i jinde. Černou kaňkou ale zůstávají překupníci, kteří využívají touhu lidí navštívit velké zápasy.
„Když přichází velké zápasy, je počet překupníků samozřejmě vyšší. Zažili jsme to při podzimním derby, proti AS Řím a posledně i kolem zápasu proti AC Milan. V posledním případě se vstupenky do volného prodeje ani nedostaly. Tím se zvýšila poptávka mimo oficiální trh,“ sděluje nám ředitel úseku strategické komunikace SKS Jakub Splavec, se kterým jsme v předchozím materiálu probrali neautorizované a cenově přestřelené přeprodávání vstupenek na utkání proti AC Milan od slovenské cestovky FotbalTour.
Nyní jsme se společně zaměřili na překupníky z řad fyzických osob. Podle Splavce se počet překupníků zásadně nezvyšuje, mění se ale jejich praktiky a forma prodeje.
„Historicky se překupníci pohybovali hlavně v okolí stadionu, a to bezprostředně před samotným utkáním. U velkých zápasů měli velkou šanci, že se jim podaří lístky prodat, protože se často stávalo, že lidé zkoušeli přijít na pokladnu, i když je vyprodáno. A když nepochodili, snažili se najít alternativu. S rozvojem internetu a nejrůznějších on-line platforem a tržišť, které obchodování s lístky umožňují, se překupníci přesunuli do online světa,“ říká.
Psali jsme
Že se vstupenky na největší fotbalový zápas v našich končinách rychle vyprodají, se dalo očekávat. Pražské derby, které se uskuteční v sobotu…
A máme ho
Překupníci prý často dělají chyby, které o nich mnohé prozradí. I z tohoto důvodu nebudeme uveřejňovat všechny, o kterých jsme se od Jakuba Splavce dozvěděli. Jednou z nich ale bývá vyfocená část QR kódu.
„Vstupenky identifikujeme a v 99 procentech případů zjistíme, o jaký lístek se jedná a kdo se k němu mohl dostat. Pokud na utkání nebyl volný prodej, dokážeme to ve 100 procentech. Zkrátka cestu lístku dnes dokážeme vysledovat od začátku až do konce,“ komentuje Splavec ze Slavie.
Do problémů se ale může dostat také člověk, který jedná v dobré víře. Na utkání z různých důvodů nemůže dorazit, a tak svoji vstupenku prodá za nákupní cenu, mnohdy i nižší.
„Nově mají fanoušci možnost vrátit svoji vstupenku zpět do prodeje skrze klub 48 hodin před zápasem. Případně ji mohou skrze aplikaci Slavia někomu darovat. Nebo, pokud už vyprší lhůta pro odhlášení, ji za stejnou, případně nižší nákupní cenu prodat dál. Pokud prodáte lístek v hodnotě 2 490 korun (případ u kategorie 1 AC Milan) za 2 490, ale i nižší, nejste překupník. Vstupenky na ligové utkání se například přenechávají mezi fanoušky za příspěvek na choreo nebo za nějakou symbolickou hodnotu, aby místo nezůstalo prázdné. Přestože v tomto případě nejste překupník, nese to určitá rizika. Základním je, že člověk na stadion nepřijde. Druhým je, že se pokusí vstupenku znovu prodat. Třetí, že ji bude prodávat za vyšší cenu nebo ji zkusí prodat opakovaně. Což je také častý jev. V tu chvíli se do rizika dostává i původní majitel vstupenky. Pro tyto případy může být řešením v budoucnosti například nějaké oficiální tržiště skrze klub nebo oficiální smluvní partnery v rámci prodeje vstupenek,“ vysvětluje Splavec.
Fanoušci SKS, ilustrační foto. Zdroj: PrahaIN.cz
Překupník může být odhalen přímo před stadionem
„Pokud někoho odhalíme, vstupenku zablokujeme. Na stadion dorazí, ale turniketem neprojde. Je odkázán na pokladnu, kde s ním sepíšeme protokol dle toho, čeho se dopustil. Když vstupenku koupil a je podvedeným, tak s ním projdeme celý ten příběh znovu. Na zápas se bohužel tak jako tak nedostane. I to je způsob, jak lidi edukovat a odradit od nákupu mimo oficiální kanály,“ popisuje Splavec.
Stalo se ale také, že k odhalení překupníka pomohli i samotní fanoušci. K prodeji nakonec nedošlo a nejednalo se tak o práci pro policii, nýbrž pro klub, který překupníkovi zrušil permanentku.
„To se stalo i těsně před zápasem s AC Milan. Permanentkář prodával dvě vstupenky s cenovkou 2 490 korun za kus za 5 200 korun za jednu. Přišel až ke stadionu a byl tak naivní, že se fanouškům vyfotil, aby ho poznali. Ti pak zkusili nákup v Edenu dokončit, ale on se asi zalekl, že na něj někdo přišel a šel za městskou policií. My jsme celou situaci monitorovali, protože jsme o celém případu věděli ze sociálních sítí. Městská policie překupníkovi nepomohla, protože věděla, o co jde,“ říká Splavec.
„Vzhledem k tomu, že k nákupu, a tedy i prodeji překupníkem nedošlo, nejednalo se o pokus o trestný čin, ale o porušení našich obchodních podmínek. V tu chvíli městská policie nemá důvod předávat pána oddělení kriminální policie u Policie ČR, ale doprovodí ho s námi na pokladnu, kde je s ním opět vyřízeno, že vstupenky na daný zápas neplatí a tento člověk také dle závažného porušení našich obchodních podmínek při prodeji vstupenek přišel o všechny své permanentky,“ pokračuje.
Psali jsme
Fotbal, futsal, hokej, basketbal. Všechny tyto sporty hraje pražská Slavia. První zmiňovaný je rozhodně nejpopulárnější a má také svou halovou…
Ale kdo vlastně překupníci z řad tábora SK Slavia Praha jsou? Podle Jakuba Splavce se nejedná o oddané fanoušky, kteří by chodili na každý zápas.
Dřív se podle něj dělo i to, že někteří si permanentku koupili opravdu jen kvůli evropským zápasům. „S touto sezonou přišla změna naší politiky. Máme pravidlo 3x a dost. To znamená, že z patnácti ligových domácích zápasů můžete třikrát nepřijít, nepředat svoje místo někomu jinému nebo ho nevrátit klubu znovu do prodeje. Víme, že třikrát za sezonu se může stát něco nečekaného. Když to pravidlo porušíte, tak nemáte předkupní právo na permanentku na příští rok. Tím jsme eliminovali ty, kteří chodili jen na Evropu nebo měli permanentku jen na přeprodávání. Zafungovalo to všemi směry. Posiluje se vztah permanentkáře s klubem, radikálně se zvýšila návštěvnost a daří se nám stále více nejen vyprodávat Eden, ale také ho do posledního místa zaplnit,“ uzavírá Splavec.