Slevy v Penny nechápou ani zákazníci. Fidorka, příklad za všechny

20. 11. 202405:25
Slevy v Penny nechápou ani zákazníci. Fidorka, příklad za všechny
foto: Redakce PrahaIN.cz/Sleva v Penny

Zákon o ochraně spotřebitele uvádí, že obchodník musí u slev uvádět nejnižší cenu za posledních třicet dní. V supermarketech bychom se tak ze štítku měli dozvědět několik údajů: aktuální cenu, případně cenu před slevou a tu nejnižší za posledních třicet dní.

Naše redakce se vydala do jednoho z pražských Penny Marketů, protože společnost v uplynulých letech obdržela od České obchodní inspekce nejvíce pokut za falešné slevy. Ihned při vstupu do obchodu vidíme oranžové a červené cedulky, některé hlásí, že jde o slevu, jiné informují o super akci.

Většina zákazníku na slovo akce slyší, nejčastěji koukají na to, o kolik korun je zboží zlevněné. Tyto informace jsou většinou napsané velkým písmem a jsou dobře viditelné. Na ty malé už tak často nekoukáme, ale rozhodně bychom měli. Sleva, která se na první pohled může tvářit jako výrazná, ve skutečnosti zase tak výhodná není, někdy si dokonce za zboží v akci zákazník připlatí.

Prošli jsme celý obchod a zastavili jsme se u všech regálů. Od pečiva přes běžné potraviny, alkohol, krmivo pro zvířata až po drogerii. Zboží v akci číhá všude, když se ale podíváme na nejnižší cenu za posledních třicet dní, nikdy nebyla vyšší než v době, kdy jsme v obchodě byli. To znamená, že produkt se neustále zdražuje a zlevňuje. 

„Je to ve slevě“

Buďme ale konkrétní. Například toustový chléb Karlova Koruna je v akci zlevněn o 29 procent z původní ceny 27,90 na 19,90 korun. Jeho nejnižší cena v posledních třiceti dnech byla 19,90 korun. Stejně je na tom i čokoláda Milka, jedna tabulka je zlevněná z 65,90 korun na 24,90, nejnižší cena za poslední měsíc rovněž činila 24,90. Ve slevě je také Fidorka, na cedulce září velkým písmem 50 procent. Z původní ceny 18,90 korun stojí 8,90, v průběhu uplynulého měsíce ji ale řetězec dokázal nabídnout dokonce o korunu levněji.

Přesouváme se k oddělení s alkoholem, velká oranžová kartička láká na 1,5litrové pivo Braník v plastové láhvi. Starší muž do košíku pakuje celý karton, manželce svůj nákup vysvětluje tím, že je to v akci. Pivo je sice ve slevě ve výši 26 procent, v uplynulém měsíci ale stálo ještě o 4 koruny méně. Až do 25. prosince za něj zákazníci v Penny zaplatí 36,90 korun. Jeho nejnižší cena v posledních třiceti dnech byla 32,90 korun.

Levnější bylo i krmivo pro kočky Gourmet, malá konzerva byla prodávána za 9,90 korun a nyní je v akci za 11,90 korun, či alkoholické Frisco, které je v akci za 18,90, během uplynulého měsíce bylo v nabídce o korunu levněji.

Na „největší slevu“ ale narážíme až u kasy, kde prodejce zřejmě spoléhá na to, že se zákazník při čekání ve frontě nechá zlákat a zboží vloží do nákupního košíku.

Zboží ve slevě bylo dříve podstatně levnější

Velké stogramové Kinder vejce stojí 149,90 korun, na štítku není uvedeno, jaká je jeho původní cena, ani o kolik bylo zlevněno. Nejnižší cena v uplynulých třiceti dnech byla ale ještě o deset korun levnější. „Absolutním výhercem“ je čokoláda Kinder Love, která nyní stojí 49,90 korun, ani u ní ale není uvedeno, v jak velké slevě je. V uplynulých třiceti dnech stála téměř o polovinu méně, konkrétně 24,90 korun.

PrahaIN.cz se obrátila na tiskové oddělení Penny Marketu s dotazem, jak jsou v supermarketech slevy označovány a jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými barvami na cenovkách.

„Naším cílem je nabízet zákazníkům kvalitní produkty za výhodné ceny. Vedle standardního sortimentu každý týden nabízíme stovky produktů v rámci akční nabídky za zvýhodněnou cenu. Akční nabídky jsou v regálech viditelně označeny. V případě produktů, u kterých to vyžaduje zákon, uvádíme vedle běžné prodejní ceny také nejnižší cenu za posledních 30 dnů,“ uvedl pro PrahaIN.cz Tomáš Kubík, tiskový mluvčí.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných